Home

Mail: winkelwandelstraten (1)

7 oktober 2016

The making off van het Circulatieplan komt dichterbij.
In globo zal het de stad leefbaarder en mobieler maken.
Daarom steunt de Fietsersbond al sinds november 2015 dit plan.
Herlees hier ons statement hierover.

Schepen Watteeuw hield afgelopen weken in elke lob informatievergaderingen.
Naar aanleiding hiervan kregen we via de website van de Fietsersbond een melding.
We vroegen de bevoegde schepen om een reactie.
Morgen leest u de reactie hierop van Fietsersbond Gent.

Ingediend op donderdag, 15 september, 2016 – 12:30
Ingevulde gegevens zijn:
Voornaam: M
Familienaam: G
Je e-mail: Waarover wil je ons contacteren? lokale kwestie
Opmerkingen:

Ik woonde laatst een zoveelste infovergadering bij over het mobiliteitsplan.
Daar liet men zich ontvallen van plan te zijn om bepaalde autovrije winkelwandelstraten (ik dacht dat Lange Munt en Mageleinestraat genoemd werden) fietsvrij te maken tussen 11u ’s ochtends en 18u ’s avonds.
Een centrumbewoner zijnde (Grauwpoort) en dus willens willens genoodzaakt om al mijn verplaatsingen met de fiets te doen, rij ik elke ochtend en avond met de fiets mijn kinderen door o.a. deze straten naar school (Savaanstraat) en zal dat dus alvast ’s avonds niet meer kunnen doen (de school sluit om 18u).
Ik vind het hemeltergend dat bewoners van het centrum zelfs op hun fiets geweerd zullen worden uit centrumstraten en verplicht worden om met hun kinderen tussen de trams en auto’s te gaan rijden (er zijn nl. helemaal geen fietscorridors door het centrum) op wegdekken die veelal in een erbarmelijke staat zijn (enkel de winkelwandelstraten liggen er min of meer begaan- of berijdbaar bij).
Dat allemaal om vooral bezoekers van het stadscentrum (dé heilige koe van het stadsbestuur m.i.) en multinationals/handelaars (die in veel gevallen ook niet in het centrum wonen) ter wille te zijn.
Wat is het standpunt van de Fietsersbond hierin en welke druk oefenen jullie inzake uit op het stadsbestuur?
En weten jullie soms om welke winkelwandelstraten het effectief gaat?
Tenslotte: Hebben jullie soms een cel die specifiek met de fietsmobiliteit van Gent-centrum (=9000) bezig is?
Met vriendelijke groet,
M G

—————————————————————————————————————
Van: Y
Verzonden: dinsdag 20 september 2016 22:10
Aan: F
CC: kern@fietsersbondgent.be
Onderwerp: FW: [Kern] Fwd: lokale kwestie

Dag stadhuis,

We kregen via Brussel onderstaande melding binnen, en zullen die volgende weken op Fietsbult plaatsen.
We merken dat veel fietsers de beslissing niet kennen / begrijpen.
Ons standpunt blijft: het verbod is voor Fietsersbond Gent enkel aanvaardbaar als er “aan de randvoorwaarden voldaan wordt”, dwz dat er even comfortabele en veilige alternatieven parallel met de huidige fietsassen duidelijk aanwezig zijn.
Over de Donkersteeg is er dus geen discussie.
Wél over de straten die op fietskaarten van de Stad Gent reeds decennia lang aangeduid zijn als fietsroutes.
De niet assertieve fietsers, zoals de dame met kinderen uit de mail, zijn voor ons de norm.

Met fietsende groeten,

Y
Vrijwilliger Fietsersbond Gent
http://www.fietsbult.wordpress.com

————————————————————————————————————-

02sep16, Koestraat

02sep16, Koestraat

————————————————————————————————————

Van: Y
Verzonden: dinsdag 20 september 2016 22:24
Aan: MG
CC: wies.callens@fietsersbond.be; ‘kern@fietsersbondgent.be’
Onderwerp: FW: [Kern] Fwd: lokale kwestie

Geachte mevrouw,
Beste M,

Fietsersbond Gent is de lokale afdeling van de Fietsersbond.
Naast communicatie via de blog “Fietsbult” en een Facebookpagina hebben we een zéér diverse vrijwilligerswerking.

Daarnet stuurden we onderstaande mail naar schepen Watteeuw, waarbij we van uw naam enkel de initialen behielden.
We kijken uit naar zijn reactie.
Toevallig stond net vandaag over dit onderwerp een artikel in HLN.
We willen volgende week uw mail aan ons en onze mail aan de schepen graag publiceren op onze blog.
Had u dit liever mèt of zonder uw naam?

Aarzel niet om me te bellen voor overleg.

Met fietsende groeten,

Y
Vrijwilliger Fietsersbond Gent
http://www.fietsbult.wordpress.com

——————————————————————————————————————-

Van: Watteeuw Filip
Verzonden: donderdag 6 oktober 2016 13:51
Aan:
Onderwerp: RE: [Kern] Fwd: lokale kwestie

Beste mr./mevr. GM
Beste Fietsersbond

Het stadsbestuur heeft er inderdaad voor gekozen om bij de invoer van het nieuwe circulatieplan enkele straten in het autovrije gebied helemaal verkeersvrij te maken tussen 11u00 en 18u00, ook voor fietsers. Concreet gaat het over de Mageleinstraat, de Kalandestraat en Kalandeberg, de Koestraat, de Langemunt en de Donkersteeg. Hiermee willen we in de eerste plaats de voetgangers die druk gebruikmaken van deze winkelwandelstraten, beschermen. Vandaag is het helaas zo dat er in die straten geregeld conflicten ontstaan tussen de voetgangers enerzijds en de auto’s, bestelwagens, taxi’s en fietsers anderzijds. En dat vooral overdag tijdens de openingsuren van de winkels en horecazaken. Het gaat ons dus om het verhogen van de kwaliteit voor de voetgangers. In ons Mobiliteitsplan trekken we overduidelijk de kaart van de fietser, maar in deze specifieke straten krijgt de voetganger een bevoorrechte en veilige plaats.

Uiteraard zijn we het volmondig met jullie eens dat er kwalitatieve alternatieven moeten bestaan voor de fietsers, ook dwars door het historische centrum van de stad. Maar die zijn er. Voor wie zich ’s morgens naar school of het werk begeeft, stelt zich geen probleem. De spertijd gaat immers maar in vanaf 11u00, dus ’s morgens mogen fietsers gewoon door de genoemde straten rijden.

Daarnaast zullen we de alternatieve fietsroutes duidelijk bewegwijzeren.

Voor de Langemunt kunnen zowel de Belfortstraat als de Kraanlei als alternatief dienen, afhankelijk van je bestemming. In de Belfortstraat werden in de tramsporen rubbers aangebracht in functie van de fietsers en de Kraanlei wordt autovrij, waardoor het ook daar veel veiliger fietsen wordt. De Kraanlei kreeg trouwens vorig jaar een opfrisbeurt waardoor het beter dan vroeger fietsen is op de kasseien.

Voor de Mageleinstraat, Kalandestraat en Koestraat is de Gouvernementstraat het alternatief. Die ligt er overigens qua wegdek (in asfalt) een pak ‘befietsbaarder’ bij dan de genoemde winkelstraten.

De invoer van de verkeersvrije voetgangersstraten is dus een echte voetgangersmaatregel en zeker geen anti-fietsmaatregel. Het is een keuze om in een beperkt aantal straten waarvoor een waardig fietsalternatief bestaat, echt voorrang te geven aan de voetgangers.

Met vriendelijke groeten
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

—————————————————————————————————————-

Morgen leest u hier de reactie van Fietsersbond Gent

2 Responses to “Mail: winkelwandelstraten (1)”

  1. Frans Says:

    Het « verhogen van de kwaliteit voor de voetgangers » staat overduidelijk in het verkeersreglement ( het voor velen volslagen onbekende artikel 22 sexies “Verkeer in voetgangerszones”). Dit artikel wordt al twintig jaar eenvoudigweg niet toegepast in de Gentse Kuip. In het geargumenteerd antwoord van de schepen stuit volgende passage mij toch tegen de borst: “Vandaag is het helaas zo dat er in die straten geregeld conflicten ontstaan tussen de voetgangers enerzijds en de auto’s, bestelwagens, taxi’s en fietsers anderzijds.” De schepen mengt hier weggebruikers die er toegelaten zijn (fietsers) met andere die er niet horen tussen 11 en 18 uur (gemotoriseerd verkeer). Het enige wat fietsers en andere bestuurders (met toelating) in een voetgangersgebied gemeen hebben is dat zij stapvoets moeten rijden en stoppen als het te druk is. Werd hier ooit één pv opgesteld voor het overtreden van deze elementaire regel “die de kwaliteit voor de voetgangers verhoogt”? Helaas, schrijft de schepen en iedereen moet dan maar de gevolgen dragen van het wangedrag van enkelen. Overigens gaat het stadsbestuur het historische “verkeersvrij” centrum weer vol planten met verkeersborden, zonder de genoemde “conflicten” op te lossen. De ervaring leert immers dat in een voetgangersgebied (Cataloniëstraat, Poeljemarkt) niemand acht slaat op verkeersborden. Helaas.

  2. Frans Says:

    Voor de Langemunt “bestaan waardige fietsalternatieven”. Dat heet een gebrek aan terreinkennis: de tramwissels en trottoirs van de Kleine Vismarkt en de dwarsparkings van de Kammerstraat zijn extreem fietsonvriendelijk.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: