Home

Mail: winkelwandelstraten (2)

8 oktober 2016

Gisteren las u mailverkeer over de winkelwandelstraten.
Hieronder de reactie van Fietsersbond Gent op het antwoord van schepen Watteeuw.

De kern van de mail van GM is: ik wil bij het woon-schoolverkeer met mijn kinderen op een veilige manier door de Gentse Kuip fietsen.
De onveilige tramrails vormen het belangrijkste probleem.
De verlegging van de officiële fietsroutes doorheen de Langemunt en doorheen de Mageleinstraat/Kalandestraat/Koestraat hebben als effect dat fietsers veel meer tramrails moeten dwarsen.
De Kraanlei mondt uit in gevaarlijke tramrails aan het Veerleplein.
161007_google_veerleplein
De Gouvernementstraat dwingt fietsers in de Limburgstraat en het Sint-Baafsplein tot tramrail-slalommen.
Assertieve fietsers kunnen dit aan.
Voor niet-assertieve fietsers (bejaarden, kinderen, …) is dit een groot probleem.
Het verleggen van de fietsroutes mag dan niet bedoeld zijn als anti-fietsmaatregel, het is het de facto wel.

Het stijgende aantal voetgangers en het stijgende aantal fietsers in de Kuip is een positief gegeven.
De dominante aanwezigheid in de Kuip van tramsporen en de voertuigen van de Lijn staat hier haaks op.
De lengte en de hoeveelheid voertuigen van de Lijn in de Kuip zijn afgelopen jaren gestegen.
De mail van GM is een zoveelste illustratie van dit groeiend spanningsveld.
Qua reële ongevallen is het groeiende conflict tram/fiets een veelvoud van het groeiende conflict fiets/voetganger.
Fietsongevallen in tramrails maken een verontrustende evolutie mee, zeker in de Kuip.
We werken aan een inventarisatie van dergelijke ongevallen, en betreuren dat de overheden (politie, de Lijn, Stad) niet zelf aan degelijke ongevallenstatistieken werken.
Voor voetgangers- en fietsverkeer is het verdwijnen van een aantal autostromen uit bv Kraanlei, Koophandelsplein en Kortedagsteeg dan weer positief.
Ook de aanpak van de ongebruikte tramrails in Belfortstraat en Botermarkt juichen we toe.

Fietsersbond Gent dringt aan om… :
1. … de Gouvernementstraat, plus een deel Henegouwenstraat én een deel Lange Kruisstraat uit te bouwen als een brede fietsstraat, dus zonder autoparkeerplaatsen (!), en om fietsers op het Sint-Baafsplein en Limburgstraat zoveel als mogelijk een eigen plaats te geven. Enkel zo kan je het wegvallen van de as Koestraat/Mageleinstraat opvangen.
2. … de Hoogpoort op de volle breedte te houden. Winkels en terrassen veroorzaken ter hoogte van de Langemunt een bottleneck, wat conflicten tussen voetgangers en fietsers veroorzaakt.

05okt16, Hoogpoort

05okt16, Hoogpoort

3. … het wegdek van de Hoogpoort intensief te onderhouden. Na de gesmaakte aanpassing van de middengoot liggen er toch weer tegels los.
4. … jaarlijks het fietscomfort op de Kraanlei te meten met de meetfiets van de Fietsersbond. Voldoet dit qua fietscomfort nu aan de normen voor een intensieve fietsas?
5. … de Lijn hun derde positie in het STOPverhaal te laten innemen. Voetgangers en fietsers gaan voor.
6. … de Lijn zijn verantwoordelijkheid voor de fietsongevallen in tramrails helder te stellen, en cfr de Belfortstraat samen met de Lijn actief naar een oplossing dit groeiend probleem te zoeken.
7. … de ongebruikte tramrails op de Sint-Michielshelling te vullen (cfr de Belfortstraat)
8. … een nieuwe fietskaart met duidelijke en veilige routes uit te brengen, en op kaart te communiceren op welke manier fietsroutes opschuiven.

fietskaarten 2000, 2004, 2007, 2009, 2012, 2014

fietskaarten 2000, 2004, 2007, 2009, 2012, 2014

fietskaart 2012

fietskaart 2012

fietskaart 2014

fietskaart 2014

fietskaart 2009

fietskaart 2009

9. … prioriteit te geven aan het ontwerp van het grootstedelijk fietsroutenetwerk en een volwaardig Fietsplan.
10. … als onderdeel van het circulatieplan leerlingen en ouders van scholen binnen de R40 fietsroutes op maat aan te bieden, en zo bij voorbaat potentiële fietsknelpunten te detecteren.

11 Responses to “Mail: winkelwandelstraten (2)”

  1. Frans Says:

    Zou men voor die winkelwandelstraten geen zelfde regeling kunnen bedenken als voor de trottoirs: fietsers toegelaten tot de leeftijd van 9 jaar? Overigens is het in een voetgangersgebied toegestaan om op straat te spelen…

  2. Chris S Says:

    Eén simpel gebod om gans dat gedoe tegemoet te treden: stapvoets fietsen.
    Een andere simpele beleidskeuze: géén auto’s, géén openbaar vervoer tot in de stadskern. Al is dat laatste gerekend buiten de oppermachtige Lijn, in stand gehouden met miljoenen subsidies door diezelfde overheid.
    Gedaan dan met al die overbodige discussies.

    • Frans Says:

      Zo simpel is het inderdaad. Maar niet voor de overheid die alsmaar regels bepaalt, maar niet in staat is of de moed niet heeft om die toe te passen.

    • Mattias Says:

      Lijkt mij idd zo. Fietsstraat = auto te gast ; voetgangersgebied = fiets te gast.

      Zie ook Fietsers ‘te gast’ in voetgangersgebieden Groningen op http://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Paginas/Fietsers-'te-gast'-in-voetgangersgebied-te-Groningen.aspx . Daar staat ook in “Het is daarbij belangrijk dit te situeren in een globaal coherent fietsparkeerbeleid. Dit betekent o.m. ook dat in het fietsroutenetwerk aantrekkelijke alternatieve fietsroutes worden voorzien die toelaten de voetgangersgebieden te vermijden en dat er slechts zeer beperkte fietsparkeergelegenheden, enkel gemarkeerde opstelvakken, in het voetgangersgebied zelf worden voorzien.”

    • Thomas Says:

      Wat is stapvoets? Op Wikipedia gaat het over 6km/u, 15km/u of 30km/u.
      Ik zie je al aan 30km/u door een voetgangersgebied gaan…

      • Frederik Says:

        Ik ben inderdaad ook geen fan van die vage term “stapvoets”. Maar de volgende zin uit het reglement lijkt me wel duidelijk: “Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.” Daaruit volgt ook een aan de omstandigheden aangepaste maximumsnelheid. Ik zie geen reden waarom men dit niet zou kunnen handhaven. Natuurlijk is het iets meer werk dan gewoon een verbodsbord handhaven: de aanwezigheid van een fietser is niet voldoende, je moet wachten tot die effectief een voetganger hindert.

      • Chris S Says:

        De term ‘stapvoets’ zou stammen uit de tijd toen men nog met paarden reed. Het is i.d.d. misschien een vage term. Maar als men zijn gezond verstand gebruikt, weet men toch dat dit niet aan 30 km/h is. Het is zoiets van 5 km/h à 10 km/h, in elk geval met de nodige pro-activiteit opdat men een voetganger niet hindert. Het is meestal de facto wel sneller dan gewoon stappen, dat zoiets is van 3 km/h denk ik. Ik doe dit meestal zo: een duw op het pedaal, me wat laten uitbollen, dan nog een klein duwke enz. en stoppen waar nodig.

  3. Mattias Says:

    “We werken aan een inventarisatie van dergelijke ongevallen, en betreuren dat de overheden (politie, de Lijn, Stad) niet zelf aan degelijke ongevallenstatistieken werken.” Dat gebeurt in Nederland via http://ongelukken.staanhier.nl/, maar op https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=19251 lees je dan weer “Sinds 2010 is de politie niet meer verplicht de gegevens aan te leveren voor BRON. En dus doen ze dat ook niet meer want wie zit er nou te wachten op betrouwbare cijfers over verkeersveiligheid. ”

    Het zou alvast goed zijn dat de manier van werken voor een inventarisatie voor Gent ook bruikbaar is voor de rest van Vlaanderen/België.

    De link naar ongelukken.staanhier.nl vond ik op http://www.aviewfromthecyclepath.com/, een diepgaande blog over fietsen, vaak over Nederland en GB.

  4. Hilde Says:

    Ik ben alvast blij dat de winkelwandelstraten fietsvrij zullen moeten zijn tot 18 uur en niet tot 19 uur zoals eerst gecommuniceerd werd.
    Het staat je als fietser uiteraard ook altijd vrij om in die straten af te stappen en met je fiets aan de hand verder te gaan. Dat kan soms handiger/veiliger/sneller zijn dan een fietsbaar alternatief te kiezen.

    Wat mij in dit verhaal wel stoort, is dat de centrum-fietsstraat (van Zwartezustersstraat – Laurentplein) eigenlijk dode letter is. Ik vind het er persoonlijk erg gevaarlijk rijden tussen de auto’s (vooral in de smalle Voldersstraat, bv. tussen Mageleinstraat en Sint-Niklaasstraat) en de parkeerplaatsen in die straten zouden wat mij betreft weg mogen. Bovendien is het wegdek op sommige plekken in heel slechte staat. (bv. putdeksel thv Lange Kruisstraat. Een melding die ik daarover deed in september 2014 kreeg enkel een standaard antwoord.)
    Als fietsers tussen 11u en 18u niet meer in de winkelwandelstraten mogen fietsen, waarom mogen auto’s dan wel nog in de fietsstraten rijden? Die zouden dan een waardiger alternatief zijn.
    Maar ook de voetgangers zouden eens mogen gaan beseffen dat ze in die straten (bv. Hoornstraat, Jakobijnenstraat) eigenlijk op het voetpad horen te lopen. Het is als fietser soms niet simpel om je in een fietsstraat normaal te kunnen voortbewegen.

    • Frederik Says:

      De Voldersstraat is op dit moment de uitweg uit de Kouterparking. Ik denk dat de situatie daar gaat verbeteren als de Brabantdam weer open is. Verder weten heel veel autobestuurders niet dat er een inhaalverbod geldt in fietsstraten, maar ook dat gaat zichzelf hopelijk oplossen als het concept meer bekend wordt (op iets langere termijn dus).

      Het laatste probleem, waarvoor ik niet direct een oplossing zie, is dat extreem veel autobestuurders onvoldoende rechts houden. Dat is nochtans een regel die al decennia bestaat. In tweerichtingsstraten is dat soms lichtjes vervelend aangezien fietsers dan moeten slalommen om de auto’s in de file voorbij te rijden. Maar in eenrichtingsstraten voor auto’s, zoals de Voldersstraat, blijven sommige auto’s echt pal in het midden rijden, zelfs als er tegenliggers op komst zijn. Daar is dat niet gewoon vervelend, maar echt gevaarlijk. Of nog frappanter is het op de Reep, waar auto’s die linksaf willen uiterst links rijden. Gelukkig hebben de meeste fietsers daar een goed alternatief (de Bisdomkaai), maar eigenlijk is het onaanvaardbaar dat die straat elke dag tijdens de spits de facto geblokkeerd is voor fietsers.

      Misschien kan de politie die het fietsverbod in de Mageleinstraat controleert, ook af en toe eens een linksrijdende auto beboeten in de Voldersstraat?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: