Home

Fin de travail

14 oktober 2016

Vandaag sloten 2 wegenwerven hun deuren.
Of gingen de deuren weer open?
In beide gevallen zullen zowel voetgangers als fietsers even opgelucht adem halen.

De tramsporenwerf op de Groentenmarkt was deze voormiddag helemaal opgeruimd.

14okt16, Groentenmarkt

14okt16, Groentenmarkt

14okt16, Groentenmarkt

14okt16, Groentenmarkt


De keuze om tramsporen in beton te gieten, of in betonpanelen te verwerken is duidelijk de nieuwe standaard.
Afgelopen jaren was de detailafwerking telkens anders, soms manifest fietsonvriendelijk.
Het lijkt op een leerparcours, want dit resultaat ziet er – at first sight- het meest fietsvriendelijk uit.
Waarom?
De metaalbreedte is zo beperkt als mogelijk.
14okt16, Groentenmarkt

14okt16, Groentenmarkt

Het materiaal aan de zijkant lijkt op een rubberkorrelvariant, vermoedelijk is het geen glad materiaal.
De sporen zitten niet verzonken.

14okt16, Groentenmarkt

14okt16, Groentenmarkt

Mijn indruk is: het beste resultaat tot nu toe.
De Lijn wordt wijs🙂.
Ik ben benieuwd wat komende dagen uw ervaringen zijn.

Aan de andere kant van de W&Z-bruggenrenovatie over de Leie is de Rekelingebrug over de Lieve zo goed als klaar.

14okt16, Rekelingestraat

14okt16, Rekelingestraat


Het zebrapad ligt er al, maar de aansluitende tegels kant Burgstraat liggen er nog niet.

14okt16, Rekelingestraat

14okt16, Rekelingestraat

De afstand tussen tramrail en gootje/boordsteen is fietsbreed.

14okt16, Rekelingestraat

14okt16, Rekelingestraat

Nu nog de rest van de Rekelingestraat…

14okt16, Rekelingestraat

14okt16, Rekelingestraat

14okt16, Rekelingestraat

14okt16, Rekelingestraat

Daar komen hopelijk snel panelen, want de stenen springen uit de grond.
Of wordt het wachten op de heraanleg van de Burgstraat, met in afwachting een asfaltlappendeken?

De Heuvelpoort is de andere werf die klaar is.
Eigenlijk wou AWV ook de Kasteellaan klaar hebben, maar dat wordt woensdagmorgen.
De Heuvelpoort werd aangepast om de autodoorstroming op de kleine ring te verhogen.
Fietsers en voetgangers kregen een paar positieve aanpassingen, maar niet de 100%.
Have a look.

14okt16, Citadellaan

14okt16, Citadellaan

Er stond een rem op het STOP-principe.
Zo gaan de ontwerpers er nog steeds van uit dat kant Citadelpark er nooit-nooit voetgangers op weg zijn van en naar de Normaalschoolstraat.

14okt16, Fernand Srcibedreef

14okt16, Fernand Srcibedreef

14okt16, Charles De Kerchovelaan

14okt16, Charles De Kerchovelaan

14okt16, Fernand Scribedreef

14okt16, Fernand Srcibedreef

De fietsoversteekplaats richting Sint-Pietersstation is zéér goed nieuws en welkom.

14okt16, Charles de Kerchovelaan

14okt16, Charles de Kerchovelaan

De vlakheidsnorm wordt zeer ok toegepast:

14okt16, Charles de Kerchovelaan / Fernand Scribedreef

14okt16, Charles de Kerchovelaan / Fernand Scribedreef

Zou het niet beter zijn om de zebrapaden door te trekken op het fietspad?
Deze fietsers verzonnen alvast zelf de stopstreep:

14okt16, Charles de Kerchovelaan

14okt16, Charles de Kerchovelaan

De wachtzone richting station is helaas voorzien voor een fietsstroom naar een station met evenveel reizigers als in Sleidinge:

14okt16, Charles de Kerchovelaan

14okt16, Charles de Kerchovelaan

14okt16, Charles de Kerchovelaan

14okt16, Charles de Kerchovelaan

Dit benadert meer de realiteit, en is zeer ok:

14okt16, Heuvelpoort kant Overpoort

14okt16, Heuvelpoort kant Overpoort

Kant Normaalschoolstraat is deze wachtplaatssituatie niet helder leesbaar, maar toen was mijn batterij op.

Op een aantal plaatsen zou een verhoogd fietspad een groter veiligheidsgevoel gecreëerd hebben.
Dit is bijvoorbeeld dè plek waar ik me in het verleden regelmatig onveilig voelde:

14okt16, Hofbouwlaan

14okt16, Hofbouwlaan

Samengevat: jawel, de werf Heuvelpoort is op vele vlakken een verbetering, en (minstens) dergelijke knooppunten van àlle weggebruikers verdienen een 100% STOP-benadering.

8 Responses to “Fin de travail”

  1. Miguel Says:

    De ‘hazen’ die in het verleden van de rijbaan gebruik maakten om rechtdoor naar het Sint-Pietersstation te rijden worden ontmoedigd (en krijgen een volle witte lijn). Nu moeten die ook met de ‘schildpadden’ twee keer aanschuiven voor rode lichten om rechtdoor te rijden. (En zoals Yves terecht aanhaalt: in de spits een veel te kleine opstelruimte…)

    Het lijkt een beetje de nieuwe norm in Gent (xpt Muinkkaai-Lammerstraat) om fietsers meer dan 1 keer voor een rood licht te laten aanschuiven om rechts/rechtdoor te mogen). Je zou eens een auto verplicht een volledige cyclus (Heuvelpoort zal 120 s zijn, al heb ik het V-plan niet gezien) te laten wachten alvorens door te mogen rijden. Het land is te klein …

    • Flat Boy Says:

      Volledig mee eens, is een echte pest dat soort van regelingen. Moet er zo iedere dag één voorbij aan de Bijloke (uit Albertlaan richting Martelaarslaan) en stel tot mijn grote tevredenheid vast dat er steeds meer fietsers zijn die er feestelijk hun voeten aan vegen en gewoon links afslaan. Gent fietsstad, Vlaanderen fietst, mijn oor !

  2. Robin P. Says:

    Foto 12, Charles De Kerchovelaan: dat is een achteruitgang zelfs, want er was een voetpad, maar nu niet meer, naast de nieuwe afslagstrook.

  3. Chris S Says:

    “Een zebrapad doortrekken op een fietspad?”
    Neen, ik ben daar faliekant tegen. Het Stop-principe heeft voor mij al lang afgedaan want het werkt met een niet vol te houden pick-orde. Enkel een gezonde implementatie van een visie duurzaam veilig verkeer werkt. Voor mijn part komt het OV zelfs op de laatste plaats zoals het nu is ingeregeld als een miljardenverslindende inefficiënte reus die zelfs de stadskernen onveilig maakt.
    Voor de rest probeer ik de Charles De Kerchovelaan en St.-Lievenslaan zoveel mogelijk te mijden: het stinkt er, lawaaiierig, teveel autoverkeer, blijvend gevaarlijke punten, kortom ik voel (jaja) er mij onveilig en met wat gepruts in de marge verandert er niet veel.

  4. Hilde Says:

    De fietsoversteekplaats (foto’s 14, 15 en17): het lijkt mij dat er een oversteekplaats is vanaf de kant Overpoortstraat (met apart licht voor fietsers). Maar hoe zit het aan de overkant (kant Scribedreef)? Ik zie daar geen ruimte voor oversteekplaats fietsers en ook geen licht voor fietsers, enkel voor voetgangers. Ik voorzie daar conflicten tussen fietsers en voetgangers, want voetgangers hebben de logische neiging om de kortste weg te nemen en die zullen waarschijnlijk op het einde van het zebrapad al naar links afbuigen om over te steken richting Normaalschoolstraat. Er is niets dat hen erop wijst dat daar ook fietsers oversteken die het fietspad in de Scribedreef willen volgen.

    En dan nog een paar kritische kanttekeningen:
    – waarom hangen de fietserslichten weer zo hoog ipv op fietshoogte?
    – waarom is de oversteekplaats voor fietsers niet als dusdanig gemarkeerd (met blok-stippellijn)?

    • TRiSS Says:

      “waarom is de oversteekplaats voor fietsers niet als dusdanig gemarkeerd (met blok-stippellijn)?”

      Dat is blijkbaar de nieuwe norm, wegens “te verwarrend” – mensenkunnen het verschil niet zien en onthouden tussen bloklijnen (oversteekplaats) en onderbroken lijnen (fietspad)…

  5. Lodewijk Says:

    Op foto 15 staat een verkeerlichtenpaal waar eigenlijk een verkeersbord B22 (RechtsAf Door Rood) op ontbreekt voor fietsers komende van de Charles de Kerckhovelaan die willen rechtsafdraaien naar het fietspad van de Scribedreef.

    Of die paal werd niet correct geplaatst. Zodat het ook zonder dat verkeersbord B22 toch het rechtsafdraaiend fietsverkeer kon laten passeren.

  6. Hilde Says:

    De richtingborden op foto 10 zijn nog niet geactualiseerd: er zijn intussen 2 rijstroken richting Eeklo en 1 rechtdoor. Verwarrend!
    Vanmorgen reed ik met de fiets van de Normaalschoolstraat naar de Overpoortstraat. Ik reed door het groene licht aan het kruispunt van de Normaalschoolstraat met de Citadellaan, maar merkte toen ik aan de overkant van het kruispunt was dat het al groen was voor de voetgangers die de Overpoortstraat wilden oversteken (van de Begonia Reizen naar de Bioshop).
    Ik fietste op dit “vals plat” aan een normaal tempo (denk 15 km per uur) maar er is dus niet voldoende tijd!!
    Geen idee of dit vroeger anders was, want ik kom daar niet vaak.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: