Home

Havenverbindingen

14 oktober 2016

Vandaag vertelde een Leuvense VOKA-vertegenwoordiger aan De Standaard: “De enige manier om het mobiliteitsprobleem aan te pakken, is door de mensen uit hun auto’s te krijgen.”
Een waarheid als een fiets.
Woon-werkverkeer per auto is verstikkend voor de economie.
Lees dit artikel over het industrieterrein Haasrode.
(misschien zit het achter een betaalmuur, daarom staat de tekst ook onderaan deze post)

Gent heeft tot op heden slechte fietsverbindingen met haar belangrijkste werkplek, de Haven.
Van comfortabele en veilige woon-werk-fietsroutes tussen het havengebied en Gent, Sint-Amandsberg, Wondelgem of Oostakker is er anno 2016 nog geen sprake.
De afgelopen jaren zijn al een paar elementen aangelegd, maar nog geen routes.
Er wordt aan gewerkt.
Verschillende administraties trekken deeldossiers.

01okt16, Kluizensesteenweg

01okt16, Kluizensesteenweg

01okt16, Kluizensesteenweg

01okt16, Kluizensesteenweg

Voor zo’n belangrijke werkplek gaat het te traag.
Maar er is nu tenminste sprake van fietsroutes.
Dat was 10 jaar geleden helemaal anders.
Een aantal trajecten liggen op de tekentafel.
Binnen de verdragen over de verdieping van de Westerschelde engageerde Vlaanderen zich om de Westerscheldetunnel vanuit Terneuzen mee te ontsluiten.
Dat wil vooral zeggen dat de R4 binnenkort (de komende 10 jaar) een autostrade wordt.
Dat wil ook zeggen dat de fietspaden op de R4 elders komen te liggen, en de gelijkgrondse kruispunten verdwijnen.
Laat dat alsjeblieft fietspaden van de toekomst zijn, met concepten en afwerking die 50 jaar meegaat.
Het potentiëel aan fietsers is er.
Kijk maar naar het aantal fietsers bij het fietsvriendelijke Volvo, dat mee aan de kar trok om het nieuwe complex over de E40 aan de Langerbruggestraat fietsvriendelijker te maken.
Werkgevers hebben er alle belang bij dat hun werkgerelateerde voertuigen niet in woon-werk-autofiles staan.

Het project van AWV dat Jandefietser begin dit jaar hier aankondigde is in volle uitvoering, en ongeveer halfweg.
De Pantserschipstraat wordt zo een belangrijke fietslink met de de linkerkant van de haven.
Voor de havenleken: dat is de kant van Evergem, Doornzele, Terdonk en Rieme.
Daar ligt flink wat industrie.
Door het stadmuureffect van de Ringvaart is Pantserschipstraat aan deze linkerkant van het kanaal slechts één van de twee mogelijkheden.
Er zijn vanuit Gent maar twee verbindingen.
De R4 is de tweede mogelijkheid, en wie de actualiteit volgt weet dat daar recent een paar voetgangers aangereden zijn.
Ik doe nog geen uitspraken over de kwaliteit van het project, dat bekijken we als het klaar is.
Maar het feit dat de moordstrookjes er verdwijnen is emotioneel en rationeel een goede zaak.
Hier zijn een paar werfbeelden:

01okt16, Wondelgemkaai

01okt16, Wondelgemkaai

01okt16, Pantserschipstraat

01okt16, Pantserschipstraat

01okt16, Pantserschipstraat

01okt16, Pantserschipstraat

01okt16, Wondelgemkaai / Pantserschipstraat

01okt16, Wondelgemkaai / Pantserschipstraat

01okt16, Wondelgemkaai

01okt16, Wondelgemkaai

Deze werf zal klaar zijn voorjaar 2017.
Ik heb geen idee wanneer de Eversteinbrug aangepakt wordt.

——————————————————————————————————————

HAASRODE De voorbije maanden werden de woon-werkverplaatsingen van de werknemers van het industrieterrein Haasrode onder de loep genomen. Dat levert nu ontluisterende cijfers op. Zo komt 87 procent van de werknemers met de wagen naar het werk. Nochtans rijdt 60 procent daarvan aan een gemiddelde van slechts 27 km per uur over een afstand van gemiddeld tien kilometer. Met de fiets of de elektrische fiets zou dat bijna even vlot kunnen. Meer nog, 27 procent zou met de fiets zelfs sneller op het werk zijn dan met de wagen. Vooral tijdens de spitsuren is het verschil groot. Door de verkeersdrukte zou op dat moment tot negentig procent van de pendelaars sneller zijn met de fiets dan met de wagen. Uit het onderzoek blijkt ook dat de mensen die met de fiets naar het werk komen, gemiddeld een kwartier langer slapen ’s ochtends.
Fietsroutes verbeteren

Nu het onderzoek is afgerond, volgt de uitdaging voor zowel werkgevers als andere betrokken instanties om concrete veranderingen door te voeren. ‘De enige manier om het mobiliteitsprobleem op en rond het domein aan te pakken, is door mensen uit hun auto’s te krijgen’, zegt Peter Van Biesbroeck van Voka. Het Agentschap Wegen en Verkeer en het Leuvense stadsbestuur hebben alvast eerste stappen ondernomen om de fietsroutes te verbeteren.
Dankzij dit onderzoek krijgt ieder bedrijf nu een persoonlijke handleiding om alternatieve vervoersmiddelen aantrekkelijker te maken voor de werknemers. ‘Zo’n 57 procent van de werknemers gaf aan dat ze bereid zijn om op zijn minst een ander vervoersmiddel te proberen. Daar moeten we verder op inzetten’, zegt Van Biesbroeck. ‘Bovendien hebben we de regio in kaart gebracht vanwaar de fiets sneller is dan de wagen. Als we alle werknemers binnen dat gebied op de fiets krijgen, zou het aantal fietsers verdubbelen.’

‘De enige manier om het mobiliteitsprobleem aan te pakken, is door de mensen uit hun auto’s te krijgen’
PETER VAN BIESBROECK
Voka

Tot slot dringt Van Biesbroeck samen met Leuvens schepen Mohamed Ridouani (SP.A) en Bierbeeks schepen Cil Cuypers (SP.A) opnieuw aan op een treinstation aan de Brabanthal. ‘Zo’n 30 procent van de werknemers geeft aan dat ze met de trein willen komen en nog eens evenveel mensen zouden het overwegen. Dat is een groot aantal wagens dat dan weg zou blijven. We zijn daarover nog steeds in gesprek met de NMBS. Alles is eigenlijk klaar om te beginnen met de bouw, zodra het geld beschikbaar is. Zelfs De Lijn heeft toegezegd dat ze nieuwe buslijnen zullen inleggen vanaf dat station’. (hsb)

9 Responses to “Havenverbindingen”

  1. Axel R Says:

    Beste,

    sinds een jaar volg ik met plezier deze blog waarbij treffend een relaas van de fietster tussen het andere verkeer wordt gegeven.
    Echter vandaag vrees ik dat de bal wordt misgeslaan wat betreft de heraanleg van het knooppunt R4/Langerbruggestraat.

    Al twaalf jaar doe ik dagelijks het traject Langerbruggestraat en kruis ik de R4 met de fiets voor mijn woon-werkverkeer.
    Tot voor de werken was dit vrij simpel, een rechte lijn tussen veer en R4, éénmaal oversteken aan het veer, een gevaarlijk punt aan Honda, nogmaals oversteken aan Volvo Cars en uit de doppen kijken bij het kruisen van de R4.
    Op elke oversteekplaats heb ik reeds meerdere incidenten voorgehad, gelukkig telkens zonder ongeval!

    Maar zoals de plannen er nu voor liggen kan ik moeilijk geloven dat de situatie er fietsvriendelijker geworden is, de fietser is gewoon gedegradeerd tot een derderangsobject.
    Bepaalde punten zijn inderdaad aangepakt maar andere komen in de plaats.
    Ik tel minstens 3 extra (gevaarlijke) oversteekplaatsen al dan niet in of voor een bocht! En dan zwijg ik nog over al die extra draaitjes en bochtjes, dat wordt leuk als er ijzel of sneeuw ligt.

    Je mag het knooppunt noemen wat je wil, maar niet fietsvriendelijker.

    met vriendelijke groet,
    Axel

    • Hubert Says:

      Nog een lange weg af te leggen ,afwikkeling auto verkeer staat voorop ,Fietsers veel bochten en bruggen zou nog goed te praten zijn ,maar dan mag er geen enkel gevaarlijk punt meer zijn en dit is hier nog lang niet zeker als ik je ervaringen lees .

    • Chris S Says:

      Sommigen zouden jouw ervaringen pejoratief bekijken als ‘subjectief’. Maar ik hou van jouw ervaringen en voorgevoel. Het ziet daar niet goed uit voor een duurzaam veilig verkeer. Het gaat soms een stapje vooruit en soms een hele stap achteruit. Consequente beleidsvoering kan men het alleszins niet noemen.

  2. Frans Says:

    “De mensen uit hun auto halen”. Het klinkt zo onpersoonlijk: de mensen… Eigenlijk bedoelt men “de anderen”, met de stille wens “zo is de weg vrij voor ons”.

    • Chris S Says:

      “Tot slot dringt Van Biesbroeck samen met Leuvens schepen Mohamed Ridouani (SP.A) en Bierbeeks schepen Cil Cuypers (SP.A) opnieuw aan op een treinstation aan de Brabanthal. (…) We zijn daarover nog steeds in gesprek met de NMBS. Alles is eigenlijk klaar om te beginnen met de bouw, zodra het geld beschikbaar is. Zelfs De Lijn heeft toegezegd dat ze nieuwe buslijnen zullen inleggen vanaf dat station’.”
      Ha! Die mannen hebben macht, niet? Het Publiek Gouden Kalf zal wel een miljoenen kakske laten. Is het geen crisis en wie zei weer dat er geen geld is voor deftige fietspaden?

    • Chris S Says:

      Goed aangevoeld en je zit er wellicht niet ver naast.

  3. Hubert Says:

    Zie hier inderdaad fietspaden ,maar geen fietsassen ,dan mag het iets breder zijn ,en daar moet de schrikstrook (vrachtvervoer) voldoende zijn .Maar juist na afwerking de beoordeling maken.

  4. Lodewijk Says:

    Mooi breed voetpad in beton en mooi breed fietspad in asfalt daar in de Pantserschipstraat.
    Dat is heel goed nieuws, toch al voor 1 kant van die straat.

    Ik ben benieuwd hoe ze de straatkant van het 1-richtingsautoverkeer gaan inrichten.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: