Home

Kritische massa (1)

17 oktober 2016

Vrijdag hadden we een kort gesprek met de werfleider die de Rozemarijnonderdoorgang aanlegde.
Dezelfde firma is nu bezig met de aanleg van de De Smetonderdoorgang.
Na méér dan een jaar werfstilstand is half september de werf weer opgestart.

14okt16, Nieuwevaart

14okt16, Nieuwevaart

14okt16, Nieuwevaart

14okt16, Nieuwevaart

Een beetje voorgeschiedenis lees je hier.

14okt16, Nieuwevaart

14okt16, Nieuwevaart

Het potentiële succes van de nieuwe fietspaden op de Nieuwevaart en Gasmeterlaan kreeg hierdoor een zeer valse start.
De werf loopt.
De metalen elementen worden nu in de atelier voorbereid.
Zonder nieuwe verrassingen is deze onderdoorgang eind dit jaar klaar.
En het is er voor een keer de omgekeerde situatie.
Voordat de werf klaar is staan er al routeborden:

14okt16, Palinghuizen

14okt16, Palinghuizen

De werfleider vond dat er op Palinghuizen weinig fietsers passeerden.
Hij was de Coupure gewend.
Mijn antwoord was simpel: “Natuurlijk niet, het is hier een fietswoestijn.
Het is net de onderdoorgang die het fietsverkeer zal aanzwengelen.
Het is een missing link.”

Hij begreep het.
Want: infrastructuur trekt gebruikers aan.
Lees de verslagen van de gemeenteraad uit de jaren 80.
De allereerste ondergrondse autoparkeergarage (Vrijdagsmarkt) had aanvankelijk geen succes.
Sommige gemeenteraadsleden geloofden niet dat hij ooit vol auto’s zou staan.
Burgemeester Monsaert stond onder vuur.
We zijn 30 jaar en méér dan een miljoen auto’s verder, en de bereikbaarheid van de 6 stedelijke en 4 (of is het 5) andere parkeergarages blijkt de navel van het huidige circulatieplan.
Hetzelfde is nu bezig met fietsstallingen.
Met dat verschil dat sommige fietsstallingen van bij aanvang te klein ontworpen zijn.

De Coupure Links is bekend als Gent z’n allergrootste succes qua fietsinfrastructuur.
Het state of the art fietspad uit de jaren 90 is anno 2016 hopeloos te smal.
Too many bicycles, plus nog een klad lopers en voetgangers.
Er wordt al een poos gesproken om van Coupure Links een fietsstraat van te maken.
Verschillende scenario’s zijn mogelijk.
We just can’t wait.

De onderdoorgang van de Rozemarijnbrug is een nieuw verhaal.
Het is de eerste onderdoorgang met snelle effecten.
Het geeft de niet-assertieve fietsers een veiliger gevoel.
Het laat auto- en tramverkeer op de brug vlotter verlopen.
Een groot deel van de assertieve fietsers is er blij mee.
De vraag die de eerste week opdook: zullen fietsers de onderdoorgang gebruiken?
Zullen de assertieven rechtdoor over de tramrails blijven gaan?
Dat bleek enorm mee te vallen.

02sep16, Coupure Links

02sep16, Coupure Links

Een eerste telling op vrijdag 2 september, van 8u tot half 9, leverde een percentage op van 84,22% van de fietsers die de onderdoorgang gebruikten.
539 fietsers gebruikten de onderdoorgang. (349 richting Verlorenkost, 190 richting Nieuwewandeling)
101 bleven kant Ekkergem bovengronds. (69 naar de Rozemarijnbrug, 32 naar de Nieuwewandeling)

02sep16, Coupure Links

02sep16, Coupure Links

Richting Nieuwewandeling zag je een beperkt aantal jongeren in examenoutfit (lees: een maatpak of chique jurk)
Zo dook de vraag op: wat zou het percentage zijn nà de studenteninvasie?
De eerste vrijdag van oktober waren de lagere scholen dicht, dus telden we de tweede vrijdag, same time, same place.
Het bankje aan de mond van de onderdoorgang staat er ideaal om rustig (correctie: geconcentreerd zittend)
te tellen.
Op 14 oktober is het om acht uur al een pak donkerder dan begin september.

(kleine terzijde hierbij: de fietslichtdiscipline lijkt hoger dan voorheen)
De studenteninvasie is héél merkbaar.

14okt16, Coupure Links

14okt16, Coupure Links

De fietsstroom richting Nieuwewandeling is merkbaar groter, en vooral 18 à 20 jaar.
Maar het aandeel gebruikers van de onderdoorgang is met 82,35% ongeveer hetzelfde als in september.
765 gebruikten de onderdoorgang (394 richting Verlorenkost, 371 richting Nieuwewandeling)
164 bleven bovengronds (101 naar de Rozemarijnbrug, 63 naar de Nieuwewandeling)

14okt16, Coupure Links

14okt16, Coupure Links

1 (één) fietser gebruikte de onderdoorgang als verkeerswisselaar.
Dat wil zeggen: de onderdoorgang nemen, en vervolgens 180° terugkeren naar de brug.
Wat we niet geteld hebben: hoeveel van de 101 die naar de Rozemarijnbrug fietsen slaan linksaf richting centrum, of rechtsaf richting R40?
En zijn er toch nog rechtdoorfietsers?

14okt16, Coupure Links

14okt16, Coupure Links

Maar de leesbaarheid van de onderdoorgang is zeer goed, zo zagen we al meermaals.
Fietsers weven er zich vlot door elkaar heen.
Het is een nonstop wijzigende choreografie, met honderden dansers.
Nu nog de verlichting in de onderdoorgang snel aanbrengen.
Welke administratie is hiervoor verantwoordelijk?

A propos: de telling op 14 oktober gebeurde samen met Gents Milieu Front, Op Wielekes en Ledeberg breekt uit.
Samen telden we op een paar lokaties het aantal kinderen op de fiets.
Op Wielekes pakt later deze week uit met deze cijfers.

3 Responses to “Kritische massa (1)”

  1. Geert Says:

    Waar blijft de verlichting van deze onderdoorgang???

  2. Birgit DF Says:

    Ik rij elke ochtend stadinwaarts langs de Coupure (dus water links) en ik heb zelf al kunnen vaststellen dat er inderdaad mensen zijn die bovengronds rechtdoor rijden. Het is ongetwijfeld een kleine minderheid maar ik had er vanochtend nog zo eentje.
    Ik ben nog steeds positief over de onderdoorgang al zijn er wat mij betreft wel 2 problemen.
    Eentje dat best dringend opgelost wordt en dat is het totale gebrek aan verlichting.
    En eentje dat waarschijnlijk niet opgelost kan worden en dus een blijvende tekortkoming is. Laat het ons de asverschuiving onder de duiker noemen, vooral in de richting staduitwaarts heb ik al verschillende mensen bruuske manoeuvres zien maken om dat verrast werden door de richtingsverandering in het fietspad. (Net na het diepste punt verandert de richting naar links zonder dat er een bocht is).
    ’s Avonds vermijd ik de Coupure omdat ze in mijn ogen inderdaad slachtoffer is geworden van haar eigen populariteit… en beschik gelukkig over een alternatief met dezelfde rijtijd.

  3. jandefietser Says:

    Een aanvulling over de mensen die de onderdoorgang niet gebruiken: een klein steekproefje gisteren toen ik daar toevallig passeerde leverde 2 fietsers die boven rechtdoor reden (en dus de onderdoorgang hadden kunnen gebruiken) tegen 20 fietsers (meer dan 90% dus) die boven afsloegen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: