Home

Mail: Voorsorteerstroken Burggravenlaan

18 oktober 2016

Op Do okt 13 2016, om 18:40 schreef R
Beste Fietsbult en fietsersbond,

Weten jullie wat de status is van de voorsorteerstroken aan de verkeerslichten op de Burggravenlaan?
Het asfalt (en als gevolg ook de verf) is precies een beetje weggehaald?
Worden de stroken opnieuw geschilderd, worden ze verwijderd (?)?

Ik nam vanmiddag naar goede gewoonte plaats in het voorsorteervak aan de lichten met de Lucas de Heerestraat om links af te slaan naar de Krijgslaan, maar dat was zonder de autobestuurster gerekend die er al half op stond..
Dat ik “wat meer respect moest hebben voor de auto’s”, want ik mocht daar niet staan want “de strook is weg”. Volgens de vrachtwagenchauffeur die ondertussen ook rechts naast mij was komen staan “denken fietsers dat ze alles mogen”..
Dat ik op mijn rit van nog geen 10 km drie keer om een auto moest rijden die ostentatief het fietspad blokkeert is wellicht normaal..
Mag ik die stroken nog gebruiken?

Groetjes,
R

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

10okt16, Parkplein

—–Oorspronkelijk bericht—–
Van: R
Verzonden: donderdag 13 oktober 2016 19:29
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be
CC: kern@fietsersbondgent.be
Onderwerp: Re: Voorsorteerstroken Burggravenlaan

Ik heb in de terugweg eens beter opgelet 🙂
En het lijken mij de voorbereidingen van schilderwerken te zijn, het voorsorteervak aan het kruispunt met de Ottergemsesteenweg is alweer mooi rood!

De verkeersborden stonden er uiteraard ook nog, dus ik denk dat mevrouw in kwestie toch ongelijk had..

Blij met de nieuwe laag verf, alleen jammer dat sommigen van die week misbruik moeten maken om wat lastig te doen..

Groetjes,
Roel

10okt16, Parkplein / Kortrijksesteenweg / Prinses Clementinalaan

10okt16, Parkplein / Kortrijksesteenweg / Prinses Clementinalaan

8 Responses to “Mail: Voorsorteerstroken Burggravenlaan”

  1. Hilde Says:

    Ik ken de situatie niet goed genoeg, en het is me ook niet duidelijk wat de schrijver bedoelt met “de verkeersborden stonden er uiteraard ook nog” (want ik zie niet veel verkeersborden op de laatste foto’s) maar dit lijkt mij duidelijk een staaltje van “wat meer respect hebben voor de fietsers” en “automobilisten denken dat ze alles mogen”…
    Zelfs zonder fietsopstelstrook mogen fietsers het fietspad verlaten om van rijrichting te veranderen (bv.links afslaan); meer nog: er zijn ook voorsorteerstroken voor de auto’s geschilderd, dus die mag je dan ook als fietser gebruiken. Hoe kan je dit manoeuvre anders uitvoeren (tenzij rechtdoor rijden, wachten tot het groen wordt in de andere rijrichting en dan met die verkeersstroom meerijden).
    Zelfs in straten zonder fietsopstelstrook mag je je aan de verkeerslichting voor het autoverkeer opstellen als je links moet afslaan.
    Verplicht een maand op de fiets in de stad rijden, zou wel een mooie alternatieve straf zijn voor verkeersovertreders met de auto. 😉


  2. Aangezien er geen als zodanig herkenbare dubbele stopstreep en fietsmarkering meer is, is er dus ook geen opstelvak voor (brom)fietsers meer.
    Bijgevolg rijden autobestuurders tot aan het licht.
    Dat is conform de wegcode …

    F14 duidt op de wegmarkeringen die deze regeling opleggen, en legt op zich geen verplichting op.

    Overigens dient men enkel bij rood voor de eerste stopstreep te stoppen, bij groen of oranje kan een auto dus perfect reglementair IN het opstelvak belanden.

    Voorsorteren in de overeenkomstige rijstrook -zonder opstelvak- mag als fietser, maar is eerder ongebruikelijk in België.

    • Frans Says:

      Inderdaad ongebruikelijk in België, zoals ook met twee naast elkaar fietsen in de bebouwde kom. Kwaadwillige automobilisten laten je dan meteen voelen hoe “gevaarlijk” het is, net zoals in de hierboven geschreven situatie.

    • Lodewijk Says:

      Waar in de wegcode staat dat zo een opstelvak als stopstreep gedefinieerd wordt?

  3. Sven Says:

    Dat ’t meer als een week moet duren, jammer.

    Dat ze hier al aan begonnen waren toen deze straat nog de officiële omleiding was voor de werf aan de Heuvelpoort, nog jammerlijker.

    Dat auto bestuurders dit als excuus gebruiken om andere weggebruikers ‘op hun plaats’ te zetten… ook dat heb ’t in een week tijd 4 maal meegemaakt.

    • Frederik Says:

      Je zou dat als fietser eens moeten proberen, plots op de rijbaan gaan rijden waar men ergens bij een werf een bordje fietspad heeft omgedraaid/weggehaald/… terwijl het fietspad zelf nog in orde is. Want je hebt dan voorrang, want het fietspad eindigt officieel. En dan wat agressief gaan doen over automobilisten die denken dat ze alles mogen.

    • Frederik Says:

      Voor de duidelijkheid: niet echt proberen he. Enkel als gedachtenexperiment.

      • Sven Says:

        Hey,

        Alhoewel ik op dat vlak toch een ‘puristisch’ kantje heb ben ‘k m’n leven nog niet moe. Dus neen, binnen de lijntjes kleuren waar die geacht worden te bestaan, al dan niet in mijn fantasie of in de interpretatie van wat er van mij verwacht wordt.

        Wanneer een fietspad echt niet berijdbaar is, of wanneer de aanleiding heel duidelijk is (iets ter grote van een auto achtergelaten op het fietspad) zal je me echter wel op de ‘auto’ weg vinden. Ik zal veilig invoegen, maar me niet overdreven haasten of opgejaagd voelen.

        Wanneer dit om redenen van ‘onberijdbaar fietspad’ is, ondervind ik hier als fietser vaak onbegrip voor. Om redenen van ‘fietspad obstructie’ het fietspad verlaten blijkt ontlokte tot noch toe geen onbehoorlijke reacties.

        De meeste mensen kunnen zich bij een zo duidelijke obstructie perfect voor de geest halen waarom een fietser zo’n ‘gevaarlijk’ manoeuvre uithaalt.


Geef een reactie

