Home

Circulez!

26 oktober 2016

Een gemeenteraadszitting is een ritueel met eigen regels en wetten.

Ergens in een kartonnen doos op zolder zit een handgeschreven verslag van een Gentse gemeenteraad uit 1979.
Verplichte kost.
Schoolwerk.
Ik herinner me nog de verbijstering op de gezichten van sommige gemeenteraadsleden toen plots -zonder enig aanwijsbare reden – de publiekstribune stommel stommel half leeg stroomde.
Was was de reden?
De door de leraar opgelegde tijd om de gemeenteraadszitting bij te wonen was verstreken.
Ik bleef nog even, maar niet tot het einde.
Dat deed ik eergisteren, 24 oktober 2016, ook niet.
Enkel het debat over het Circulatieplan wou ik horen.
Ik ga het niet met een kogelpen uitschrijven.
Lees het verslag en de kaart van het plan in De Gentenaar.

Het ritueel speelt: de meerderheid keurt goed, de oppositie keurt af.
Politici weten vaak zeer goed wat de toekomst nodig heeft, zeker over mobiliteit.
Ze weten ook zeer goed wat de onderbuik afkeurt, en laten het conflictmodel domineren.
Autoverdediging staat -helaas- centraal.
Pas binnen een 5 à 10 jaar zullen we weten of de oppositie deze stemming echt meende, of na de stemplicht eerder blij was dat een “ander politiek kleurmens” een toekomstgericht algemeen belang verdedigde.
Los van “de macht der gewoonte”, hier: de mobiliteitsgewoonte.
Los van hun vrees voor “de achterban”, dat woord met 1000 betekenissen.
In de politieke geschiedenis zijn er zo vele voorbeelden.
Voorbeelden van eigen regels en wetten.

Maar bon, het plan is goedgekeurd.
Om 23u08.
Meerderheid tegen oppositie.
Bij de voorstelling van het overkoepelende Mobiliteitsplan in 2014 had ik nog de naïeve illusie dat alle politieke partijen zich zouden uitspreken voor een toekomstgericht plan, en -nu autoverkeer zich overal in de staart bijt- mee zouden schaven aan een andere toekomst.
Het werd het oude politieke model.
Meerderheid en oppositie.

Een fractie van de Gentenaars is het eens met een oppositieleider: “als dit plan zo goed is, waarom is het dan niet eerder ingevoerd?”
Oh ja, dàt is een prototype van de eigen wetten en regels en politieke traumatjes.

Op naar 3 april 2017, de uitrol van het plan.
Vele Gentenaars wachten rustig af.
De openheid en bereidheid om te schaven waar nodig is door de schepen duidelijk verwoord.
Als Fietsersbond zullen we rustig toezien op de concrete uitvoering van het plan.
Details èn hoofdlijnen zijn belangrijk.
Zal het alternatief voor het fietsverbod in de smalle winkelstraten state of the art zijn?
Zal de R40 geen hogere stadsmuur voor voetgangers en fietsers worden?
Wordt het verkeerslichtenbeleid van Stad en Gewest 21e eeuws?
Zal een aangepaste of trage snelheid de norm worden?

En ook: zal het junglegevoel onder fietsers langzaamaan verdwijnen, en de hoffelijkheid groeien?
Zal het woord “verkeer” in inhoudelijke discussies groot en klein gebruikt worden voor de verzameling van voetgangers, fietsers, taxi’s, moto’s, brommers, trams, bussen, vrachtwagens èn auto’s?
Kortom: de collectie mensen die zich verplaatsen van locatie A naar locatie B?

We gaan van een attentie voor degelijk overheidwerk geen gewoonte maken.
Eén keer honing volstaat.
Een welgemeende digitale merci voor dit Circulatieplan volstaat.
Merci!
Wie zich niet kan houden, dit is een cadotip:

23jul16, Mageleinstraat

23jul16, Mageleinstraat

Tot 3 april 2017 kan u er nog naartoe fietsen.
Circulez!

04jun16, Mageleinstraat

04jun16, Mageleinstraat

Ik ga dat verslag uit 1979 toch eens zoeken.

One Response to “Circulez!”

  1. Hanne Says:

    Ik vond toevallig een handige site ivm verkeersongevallen en verkeersboetes. je kan er allerlei zaken zelf berekenen: http://www.boetecalculator.be Super handig!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: