Home

ROOD alarm in de GROENstraat

14 november 2016

Het eerste heraangelegde deel van de Groenstraat in Oostakker is een beangstigende achteruitgang. De aanleg ervan ontkent het bestaan van fietsers. Mag deze blog een eye opener zijn voor het Gentse stadsbestuur en een motivatie voor de bewoners, de scholengemeenschappen, de Chiro, de sportverenigingen in deze buurt. Mag het een verduidelijking van de situatie zijn en een poging om het vervolg van de werken bij te sturen.

Eerst ging het goed

De Groenstraat in Oostakker was tot voor enkele jaren een drukke verbindingsweg tussen de R4, de Antwerpsesteenweg, het havengebied en industriezone Oostakker I. De voorbije jaren zijn er grote werken uitgevoerd om het sluipverkeer aan banden te leggen.

In 2014 en 2015 heeft het Agentschap Wegen en Verkeer geïnvesteerde in een op- en afrittencomplex naar industriezone Schansakker I. Ook de afrit ‘Oostakker-Centrum’ van de R4  naar de Groenstraat ging dicht. Werken die het verkeer in goede banen hebben geleid en het drukke sluipverkeer doen afnemen.

In 2013 werd de toegang naar de R4  aan het einde van Slotendries (vervolgweg van de Groenstraat) afgesloten en aan het eind van dat jaar werd daar de fietsbrug geopend die toegang geeft tot het havengebied.

De fietsbrug is een mooi initiatief. De brug maakt de bereikbaarheid naar de vele bedrijven en de haven mogelijk voor fietsers. Het is een staaltje architectuur om mee uit te pakken maar dit pronkstuk blijft onderbenut aangezien de toegangswegen langs beide kanten van de brug (nog) niet aangepast zijn voor fietsers.  

Gemiste kans

In 2014 werd het eerste deel van de heraanleg van de Groenstraat bekend gemaakt. Als frequent fietsende bewoner wierp ik met volle vertrouwen een blik op de plannen. Tot mijn verbazing vond ik geen fietspaden terug. Naast het voetpad  werden er langs beide kanten parkeerplaatsen voorzien over de volledige lengte van het eerste deel.

Mijn plan om hierop te reageren werd in de kiem gesmoord doordat ik zelf op 15 januari 2015 slachtoffer werd van een zwaar fietsongeval om de hoek van de Groenstraat met een maandenlange revalidatie tot gevolg. Voor mij persoonlijk uiteraard een extra motivatie om me actief in te zetten voor verbetering. In juni van dit jaar mailde ik dit verhaal naar het mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent, het antwoord luidt als volgt: 

“Geachte,
De Groenstraat heeft helaas niet de ruimte om er overal fietspaden aan te leggen. Zeker in de smallere delen van de Groenstraat is er absoluut geen plaats genoeg om fietspaden aan te leggen van 1,75m. langs elke zijde, nog trottoirs te voorzien die wettelijk minimum 1,5m. moeten zijn én nog genoeg ruimte over te houden voor kruisend autoverkeer. Dit zou zware onteigeningen vergen, ook van woonhuizen. ” …“Omdat het hoe dan ook niet mogelijk was om fietspaden aan te leggen over de volledige lengte van de straat, is er gekozen dit nergens in de straat te doen. Wel onderzoeken we momenteel de mogelijkheid om fietssuggestiestroken aan te leggen.

Met vriendelijke groeten,
De mobiliteitslijn ”

groenstraat_01

Het smalste gedeelte van de Groenstraat kan gebruikt worden om de snelheid naar beneden te halen. De straat mag hier wat ruimte afstaan aan de zwakke weggebruiker.

De Groenstraat is inderdaad lang en krom, gelukkig maar. Moet die dan niet gewoon opgedeeld worden? Elk deel heeft toch andere mogelijkheden en noden? Op veel plaatsen doet men kunstmatige versmalling om zo de snelheid naar beneden te halen, onteigening is echt niet nodig. Elke ochtend worden fietsers en voetgangers opgejaagd door ongeduldig claxonnerende automobilisten. Een aanpassing van de infrastructuur die aangeeft dat er veel fietsers zijn, kan wonderen doen.

Een blik op de kaart

De Groenstraat is veel meer dan een doorgangsweg. Het is dé toegangsweg tot een heel uiteenlopend scholencomplex: Basisschool Lourdes Meerhout, Basisschool Slotendries, Basisschool Sint-Vincentius, Secundair onderwijs De Brug, Secundair onderwijs De Toren, Secundair onderwijs Glorieux , deeltijds onderwijs Glorieux DBSO, secundair onderwijs internaat, basisschool De Vogelzang en ook nog het Gemeenschapscentrum Pieter De Rudder, Chiro Lourdes, het voetbalveld van SKV Oostakker en de EDUGO ARENA met de volleybalploegen VDK Gent. 

Kortom, de Groenstraat en omgeving is een drukbezochte bruisende buurt boordevol activiteiten voor jong en oud, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat en in het weekend. Ook ligt de Groenstraat en omgeving op een kleine 6 km van het centrum van Gent, een perfecte fietsafstand.

Een overzicht van de nieuwe situatie

160817-15

 

Langs beide kanten van de weg zijn er parkeerplaatsen voorzien die onbenut blijven. Op een doordeweekse oktoberdag staan er niet meer dan 3 auto’s geparkeerd, enkel het onkruid vindt er al goed zijn weg.

20161011_082415

Groenstraat heraangelegd zonder fietspad, parkeerplaatsen blijven onbenut

Het kleine binnenweggetje dat de Groenstraat verbindt met de Gentstraat is een perfecte fietsdoorgang. Vroeger stond er nog een bordje ‘verboden doorgang voor auto’s’. Dat is nu verdwenen.

schermafbeelding-2016-10-11-om-00-09-33

Het verbindingsweggetje met de Gentstraat hoe het vroeger was met verbodsbord voor auto’s

20161016_104847

Het verbindingsweggetje  nu met kapotte bareel die de doorgang voor fietsers verspert

Aan het kruispunt met de Lourdesstraat/Gentstraat was er vroeger een voorsorteerstrook voor fietsen, die is er nu niet meer. 

schermafbeelding-2016-10-11-om-00-10-33

Het kruispunt met de Lourdesstraat, de Gentstraat en Slotendries vroeger met voorsorteerstrook voor fietsers

160817-12

Nu zonder voorsorteerstrook voor fietsers

160817-7

Wie vanuit de Lourdesstraat afslaat naar de Groenstraat verlaat het fietspad

 

k

De Gentstraat heeft ter hoogte van het Boerenhof een mooi fietspad met tussenberm. In de Groenstraat zijn ze de schoolgaande en spelende jeugd, de jonge gezinnen, de sportievelingen helemaal vergeten.

Het splinternieuwe voetpad  doet geregeld dienst als fietspad. Jawel, jongeren kiezen voor veilig! 

20161011_082211

Het nieuwe voetpad doet geregeld dienst als fietspad

Fietsende gezinnen met schoolgaande kinderen en trosjes jongeren laten zich niet tegenhouden en zwalpen gevaarlijk tussen de auto’s door.

20161011_081730

20161011_082027

De

De oude en veilige verbindingsweg tussen de Groenvinkstraat en de Goedlevenstraat is van de kaart geveegd. Hoe de bewoners thuisgeraken met hun wagen was hier duidelijk de grootste bezorgdheid. Voor fietsers is er nu geen doorgang meer voorzien.

schermafbeelding-2016-10-17-om-21-14-03

Vroegere doorgang van de Groenvinkstraat naar de Goedlevenstraat

20161016_104655

Heraangelegd is deze doorgang omgevormd tot 2 grote opritten en een smalle doorgang voor voetgangers

 Voorkomen is beter dan genezen

Hoog tijd dus om de problemen in het oude gedeelte van de Groenstraat aan te kaarten. Rekenen op hoffelijkheid is grote risico’s nemen. Met een knagend schuldgevoel even heel snel op het voetpad fietsen is dagelijkse kost.

20161011_081104

Met de fiets naar school moet voor kleine kinderen op het voetpad

20161011_081504

20161011_082758

Jongeren zwalpen tussen de auto’s door op weg naar school.

20161011_081344

20161011_081414

Onveilig oversteekplaats voor kinderen aan de ingang van de kleuter en lagere school.

De andere kant van de Groenstraat

De andere kant van de Groenstraat naar de Antwerpsesteenweg toe is dan weer voornamelijk (toegang tot) nieuwe wijken met heel wat gezinnen met kinderen. Laten we er op zijn minst voor zorgen dat ze veilig op school geraken. Dat ze naar de Chiro, de voetbal en de bakker kunnen met de fiets zonder dat het angstzweet van bange ouders druipt en dat ze hun auto voor deze korte afstanden kunnen thuislaten.

Slot

Mag deze blog een noodkreet zijn voor deze buurt. Mensen trekken echt weg of zijn het van plan! Mag dit een oproep zijn aan de bewoners, de scholengemeenschappen, de Chiro en de sportgemeenschappen om in actie te schieten en om het stadsbestuur wakker te schudden!

9 Responses to “ROOD alarm in de GROENstraat”

  1. Lodewijk Says:

    Een mogelijke oplossing voor de fietsers in het smalste deel van de Groenstraat, kan het enkelrichting maken van het autoverkeer zijn in dat smalste deel. Bv. enkelrichting maken voor autoverkeer tussen Onze Lieve Vrouwestraat en Schoenmakersstraat (en tweerichting te behouden voor fietsers en De Lijnbussen).

    Maar ik ben niet van de buurt en weet dus niet zeker of dat de fietsers veel zal helpen.

    Samen met andere buurtbewoners de gemeente aanspreken om de fietspijnpunten weg te werken zal hopelijk spoedig die fietsbulten rechttrekken.

    Misschien halen ze dan ook bij andere heraanleggen dergelijke fietsvergetelheden al weg in de ontwerpfase.

  2. Hilde Says:

    Ik ben onlangs met de fiets wel vanuit de Groenvinkstraat naar de Goedlevenstraat gereden door die smalle doorgang. Een ommetje gaan rijden, door de Groenstraat, vond ik een beetje raar. Het leek me dat dat ook wel mag, die weg volgen met de fiets. Ik vond het zelfs een verbetering, omdat je wel met de fiets door kan, maar niet met de auto. Er waren op dat moment geen voetgangers, maar ik kan me voorstellen dat het dan vervelend kan worden (als fietsers de voetgangers van hun sokken gaan rijden). Dit kan simpel opgelost worden door de uitstulping met het groenperk wat korter te maken: genoeg voor voetgangers en fietsers, maar niet groot genoeg voor auto’s.

    • KVV Says:

      Dit is een voetpad dus als fietser moet je daar afstappen.

      • Hilde Says:

        Het was mij niet duidelijk dat ik daar als fietser niet mocht rijden. Als fietser kan je de Groenvinkstraat nemen om het drukke verkeer te mijden kruispunt Gentstraat-Groenstraat, maar dan moet je dus toch even de Groenstraat op om naar de Invalidenstraat te rijden. Ik vind dat geen logisch manoeuvre, maar dat zal dan wellicht aan mij liggen.
        En wat doe je met fietsers die uit de Invalidenstraat/Goedlevenstraat komen en naar de Lourdesstraat willen rijden via de Groenvinkstraat? Die moeten dan 2x de Groenstraat oversteken? Ik had het liever anders gezien.
        Verkeersborden plaatsen zou inderdaad ook al helpen😉
        Het gebeurt tegenwoordig wel vaker dat een vernieuwde straat opengesteld wordt voor het verkeer, maar dat de wegmarkeringen en verkeersborden pas weken later aangebracht worden. Heel verwarrend.

  3. Frans Says:

    Het is ongehoord (en niet reglementair) om een primaire weg (R4) rechtstreeks aan te sluiten op een tertiaire weg (woonstraat). Om die reden werden de opritten van de R4 aan de Beukenlaan en de Maurice Dupuislaan (St-Denijs-Westrem) en de Gaverstraat (Wondelgem) gesloten. Maar er zijn nog dergelijke op- en afritten langs de R4.

  4. stefaan Says:

    koning auto regeert in dit land. Iedereen klaagt steen en been over de vele files, verkeersongevallen,… maar weinigen beseffen dat men de fiets moet gaan promoten en de fietsinfrastructuur dringend moet gaan verbeteren, herzien. Dat men eens kijkt naar kopenhagen als voorbeeld daar rijden ondertussen meer fietsen dan auto’s. Goed voor het milieu, goed voor de gezondheid, goed voor de files,….

  5. JanG Says:

    Voorstel voor een radicale oplossing: Groenstraat wordt fietsstraat.

    • kVV Says:

      Waar ze dit perfect kunnen doen is in de St Jozef en Onze Lieve Vrouw straat maar blijkbaar zijn er teveel tegenstanders want het komt er maar niet van.

  6. kVV Says:

    De doorgang waar je hier op doelt (Groenstraat / Gentstraat) is eigenlijk een privéweg.
    Blijkbaar hebben ze de eigenaar verplicht deze af te sluiten omdat men daar veel sluikstort.
    Er was inderdaad plaats genoeg om een groot fietspad aan te leggen maar ze hebben liever de fietser als verkeersremmer.
    Hetzelfde geldt voor de Goedlevenstraat waar de bewoners liever een éénrichting straat met fietspad zouden gehad hebben.
    Dat kon perfect als je ook de Schoenmakersstraat erbij neemt.
    De Groenstraat mag je zeker niet als één straat bekijken en moet dus in stukken bekeken worden.
    Het grote brede voetpad met perk is wel veel veiliger voor de schoolgaande kinderen en bewoners.
    Door de hoge snelheid gebeurden daar vrij regelmatig ongevallen en was het gevaarlijk de oprit te verlaten of de straat net achter de bocht over te steken.
    Ook was het wegdek zodanig slecht dat dit voor heel wat geluidsoverlast zorgde.
    Beter hadden ze dit perk op het einde (boekenwinkel) ipv in het midden smal gemaakt daar het nu als parking gaat gebruikt worden, wat natuurlijk niet mag maar velen missen het respect om zich aan de regels te houden.
    Het wordt wel tijd dat de verkeersborden en zebrapaden geplaatst worden.
    Daar waar de straat vernieuwd is staat er geen enkel bord meer waar de voorrang van rechts met aangetoond wordt en dat zorgt nu al geruime tijd voor verwarring en gevaar.
    Ook zijn er genoeg die geen zin hebben om te vertragen of te stoppen voor overstekende voetgangers, iets wat met nieuwe zebrapaden wel zal beteren.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: