Home

Zesdaagse van Gent (3)

17 november 2016

Er zijn fietsers en er zijn coureurs.
De spelregels zijn waren helder.
Fietsers zijn lid van de Fietsersbond.
Coureurs zijn lid van de Belgische Wielrijdersbond.
Fietsers houden meestal van gewoon en traag.
Coureurs houden meestal van snel.
Beiden verplaatsen zich met een fiets.
Er zit wat ruis op de buis, zeker in tijden waar een pak intelligente mensen hun woon-werkverkeer afmalen op een racefiets.
Daarmee winnen ze op alle fronten: een kilometervergoeding èn een gezondheidsbonus èn geen autofilegedoe (lees: tijdswinst) èn geen vervuiling. (dat telt trouwens ook voor de klassieke fietsers)
De verstandigen racen niet.
Maar een koersfiets is een koersfiets.
Is het nu een fietser of een coureur?
Ruis op de koersbuis.
Coureurs zijn regelmatig slecht voor het imago van de fietsers.
Snelheidsmaniakken hé.
De wereld is complex hé.
Exit het hokjesdenken, leve het creatief denken.

De zesdaagse is één van de hoogtepunten in het koersleven.
Fietsers hebben geen supporters.
Coureurs hebben véél supporters.
De zesdaagse lokt véél volk, en zit al een paar jaar in de lift.
Ambiance, sfeer en voor velen – hoe zullen we het neutraal zeggen- drank.
En: auto’s met hopen.
Dan krijg je de gele betonblokkenkermis.
Frans schreef het hier al: Ongelooflijk hoeveel daarmee gezeuld moet worden om parkeergeweld binnen de perken te houden.
De “alternatieven” zijn belangrijk.
Er was al een poosje een klacht over het tekort aan fietsstallingen.
Dit jaar staat die stalling duidelijk aangegeven, een goede beleidsdaad:

15nov16, Charles de Kerchovelaan

15nov16, Charles de Kerchovelaan

Alleen, je kan er niet naartoe fietsen:

15nov16, Charles de Kerchovelaan

15nov16, Charles de Kerchovelaan


Een nijvere ziel heeft de rijweg helemaal afgesloten.
Daarmee is niet alleen de stalling minder aantrekkelijk, maar is ook de dagelijkse fietsroute van honderden mensen onderbroken.

15nov16, Charles de Kerchovelaan

15nov16, Charles de Kerchovelaan

15 Responses to “Zesdaagse van Gent (3)”

  1. Lodewijk Says:

    Inderdaad heel ironisch om een tijdelijke fietsenstalling vrij te willen houden door de fietsroute/straat zo goed als volledig af te sluiten.
    Zouden ze hetzelfde doen bij een tijdelijke autoparking?

    Ik vermoed dat het sarcastisch bedoeld is om sommige fietsers/coureurs als snelheidsmaniakken te benoemen.

    Wanneer een fietsbestuurder in enkele seconden van 0 naar 120 km/h kan en sportfietsbestuurders verplicht worden om hun maximumsnelheid te begrensen op 250 km/h. Hoe noemen we die bestuurders dan?


  2. Neem het hek weg en het Citadelpark wordt 1 grote autoparking/taxicarrousel… Daarenboven zie je fietsers als waren het coureurs (om het in jouw woorden te zeggen) tussen de voetgangers racen. Als het hek er niet zou staan krijgen ze vanaf de Kunstlaan een vrijgeleide om aan volle vaart het Citadelpark in te duiken. Vandaar het hek… Er zijn trouwens nog meerdere hekkens geplaatst net om dergelijke redenen, ze zijn zeer doeltreffend en toch eenvoudig te verwijderen door de hulpdiensten wanneer het nodig zou zijn.


  3. Blijkbaar komt mijn 1e reactie er hier niet op, daarom repost.

    Mocht het hek er niet staan wordt het Citadelpark binnen de kortste keren een autoparking/taxicarrousel. Iedereen wil immers zo dicht mogelijk parkeren. En daarom zijn maatregelen nodig.

    Daarenboven dient het hek om fietsers die als ‘coureurs’ (om jouw woorden te gebruiken) tussen de om en bij 8000 dagelijkse bezoekers/voetgangers racen enigszins af te remmen. Mocht het hek er niet staan krijgen fietsers een vrijgeleide vanuit de Kunstlaan om het Citadelpark in te duiken, met gevaarlijke situaties tot gevolg (zelf meerdere fietsers op aangesproken gisteren).

    De keuze valt op ‘Heras’ hekens omdat deze zeer doeltreffend zijn en toch snel te verwijderen wanneer de hulpdiensten het park in moeten. Er zijn trouwens meerdere ingangen die op dergelijke manier dienden afgesloten te worden net om bovenstaande redenen. Een fietser hoeft zich daarom niet meteen op de tenen getrapt te voelen, misschien komt er volgend jaar anders nog een bordje ‘fietsers afstappen’ bij het hekwerk te staan.😉

    • yves Says:

      Dag Bart, wat jij een vrijgeleide noemt is voor vele fietsers hun dagelijkse route. Als ik jouw logica volg dan zijn er voor fietsers ook omleidingspijlen voorzien?


      • Inderdaad, het is een gekende route maar met vrijgeleide bedoel ik dat fietsers geen rekening houden met de voetgangers die zo’n evenement nu eenmaal met zich meebrengt. Even afstappen, rond het hek wandelen en dan rustig verder fietsen kan perfect. Ik vermoed dat veel fietser wel weten wat ik bedoel met de fietsers die uit de Kunstlaan komen, Charles de Kerchovelaan dwarsen en recht het park induiken. Veelal slaan die geen acht op de fietsers die het fietspad Charles de Kerchovelaan richting Citadellaan volgen.

        Gezond verstand (rustig fietsen en je niet persé tussen de ellenlange rijen wachtende mensen aan de ingang van het Kuipke willen wringen en tevens de smalste doorgang in het park) volstaat meestal. Helaas zit er in de buurt een fietsende studentengemeenschap die die laatste twee zaken al eens snel aan hun laars lappen.

        Qua omleidingspijlen, er bestaat geen ideale omleidingsroute want er zijn dermate veel straten in het park dat je al snel op 3-4 afzonderlijke routes zou komen die telkens apart moeten bewegwijzerd worden. Er zijn immers fietsers die richting Ledeganckstraat willen, andere richting Gent Sint Pieters, nog andere richting Leopold II laan. Het park is zeer autoluw dus fietsers kunnen er min of meer vrij hun weg kiezen, zij het met een kleine beperking bij dergelijke grote evenementen.

        Nog 4 dagen😉

        • yves Says:

          De bedoelingen zijn duidelijk goed en minzaam. De praktijk is moeilijk uit te leggen aan ouders met kinderen achterop, of mensen met bakfietsen. Een duidelijke vraag om traag te fietsen lijkt me meer op zijn plaats. En inderdaad geen pijlen, dat zou geen goed idee zijn. Wel een plannetje met de huidige situatie. Goede plannen beginnen en eindigen bij degelijke COMmunicatie.

        • JanG Says:

          Jouw redenering stelt dus het volgende:
          – ondanks dat er enkele piekmomenten zijn, moet het voor alle fietsers gedurende de hele manifestatie lastig gemaakt worden.
          – klassiek: omdat enkelen asociaal met de fiets omgaan, moet iedereen gestraft worden.
          – in plaats van wegwijzers, of als aanvulling erop, kunnen de organisator ook plannetjes gebruiken. De meeste mensen zijn intelligent genoeg om die te begrijpen.
          – iedereen fietst met hetzelfde type fiets. Bakfietsen, fietskarren … wie daarmee rijdt, heeft pech (moet je maar met een ‘normale’ fiets rijden).
          Ik begrijp wel dat het lastig is op zo’n momenten, maar met enige creativiteit (plannetjes, afsluitingen die ook bij duister zichtbaar blijven) valt veel te verbeteren.
          Waarom bijvoorbeeld in die periode de weg niet splitsen in een fietsers- en voetgangersgedeelte?
          Het aantal fietsers neemt gestaag toe en de zesdaagse is geen eendagsvlieg. Niet elke fietser is geïnteresseerd in het evenement en wil gewoon zijn weg kunnen voortzetten. Co-existentie. Dat vraagt (tijdelijk) begrip. Van beide zijden.

          • JanG Says:

            Dat is al een heel andere stelling. En eentje waar ik me bij aansluit.
            Niet iedereen fietst in een stad en soms, ’s morgens vroeg bijvoorbeeld, kan het zelfs daar rustig zijn en heb je de ruimte om te racen. Snelheid aanpassen dus. Gezond verstand gebruiken. Maar racen (als de omstandigheden het toelaten, ook op de openbare weg) kan evengoed leuk zijn.

    • Frederik Says:

      Voetgangers mogen daar eigenlijk niet eens op de rijbaan wandelen. Er zijn daar trottoirs voorzien.

      Niet dat dit betekent dat ik voetgangers in gevaar ga brengen, ik vind dat ze van elk park beter een voetgangerszone zouden maken en ik gedraag mij alsof het er een was. Maar als er fietsers zijn die toch naar jouw mening te gevaarlijk fietsen, is het iets te makkelijk om enkel te wijzen naar die fietsers, in plaats van naar de organisatoren van de Zesdaagse die op een belangrijke fietsroute blijkbaar een horde van 8000 voetgangers gewoon op de straat laten wandelen zonder een omleiding of zelfs waarschuwing te voorzien voor het normale verkeer.

      Een slecht geplaatst hek is een vervelende hindernis, geen alternatief voor correct aangebrachte signalisatie (liefst inclusief omleiding) die het ander verkeer duidelijk maken wat er aan de hand is en wat de tijdelijke regels zijn.

      • Sven Says:

        Na een melding met foto (https://twitter.com/SakuraNoMae/status/796674235469099008) aan @Stadgent vorige week (10 november) kreeg ik zonet een berichtje terug van hen:

        @sakuranomae Gemeld aan de organisator. Hekkens zijn verplaatst zodat fietsers ook kunnen passeren.

        Alhoewel ik heel blij ben voor dit bericht en hun inzet toch nog even het volgende gevraagd:

        @sakuranomae Gemeld aan de organisator. Hekkens zijn verplaatst zodat fietsers ook kunnen passeren.

        Het jammerlijke van deze situatie is dat de hekkens reeds dagen voor het evenement worden geplaatst. Zonder waarschuwingen noch aanduidingen. Geen bordjes met verantwoordelijken zoals bij wegenwerken, geen manier om te communiceren.

        Meldingen van dit soort gevallen via http://meldpuntfietspaden.be/ hebben zich in het verleden reeds nutteloos bewezen met antwoorden van instanties tot 3 maand na datum dat er iemand is gaan kijken en er geen obstructie werd gevonden, dat er geen gevallen bladeren te zien waren (melding in de herfst, controle na de winter), …

        Wat deze hekkens betreft:
        Alhoewel er een rood/wit lintje door de hekkens loopt, zijn ze toch niet goed te zien, ook niet komende van de andere kant. Zeker niet wanneer het wat donker is.

        Deze hekkens staat/stonden permanent gesloten. Alhoewel het met colsonbandekes/zipties/snelbinders en een slot aan ketting zo voorzien was als waren het deuren/poorten. Iemand heeft dus goed nagedacht over wat de hekkens zouden moeten kunnen. Helaas was er minder nagedacht over wat deze hekkens (onbedoeld?) verder nog betekenden voor de bestaande verkeerssituatie.

        Deze hekkens of obstructies komen steeds terug bij dit evenement.
        Vorig jaar vroeg ik nog om de blaren op te ruimen zodat fietsers konden zien dat er een boort was. Pas na het versturen van een filmpje van een fietser die op haar bek ging werd dit serieus genomen.
        Het jaar ervoor stonden de betonblokken dwars over het voetpad. Effectief en efficiënt alle fietsers werend, maar daarmee ook rolstoelgebruikers en mensen met een buggy. Fietsers die konden wel voorbij wanneer ze de kracht hadden om hun fiets erover te tillen, geen bakfiets of fietskar hadden.

        Dat de organisatie van een evenement als dit en werken uitgevoerd door stad Gent, keer op keer, jaar na jaar dezelfde soorten fouten maken en dezelfde prioriteiten naast zich neer leggen bewijst het nut van deze site. Het nut van de fietsersbond en vele organisaties zoals zij.
        Bij deze dus ook hartelijk bedankt voor jullie inzet!

        • Thomas Says:

          Vorig jaar ben ik eens ’s avonds tegen 6u in de donker en in de regen tegen dat hek gebotst.
          Volledig onzichtbaar en volledig onverlicht.
          Melding gedaan via meldpuntfietspaden en na een week bericht dat het hekken verplaatst was.

          Blijkbaar houden ze deze meldingen niet bij.

  4. Frans Says:

    Als het maar dat was. Aan het Sint-Pietersstation is er ook een shuttledienst georganiseerd voor VIP’s. En zoals dikwijls blijkt voor VIP’s verkeersveiligheid en wegcode niet te gelden. Die shuttledienst is immers georganiseerd OP het kruispunt Fabiolalaan/Frans De Potterstraat. Voertuigen staan doodleuk op de rijbaan en verhoogde inrichting. Dit werd vorige keer al aangekaart, blijkbaar zonder blijvend resultaat.

  5. JanG Says:

    ‘De verstandigen racen niet.’ Is dat de stelling van de Fietsersbond? Altijd en overal? Of was het een verschrijving?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: