Home

De kortste zone 30

24 november 2016

De stad Gent kondigde afgelopen maand aan dat er -ik ben het cijfer even kwijt- 8 of 9 mensen aangeworven worden om werven op vlak van signalisatie in te tomen en te controleren.
Manman, dat wordt een immense stap vooruit.
De wildgroei aan borden en aan geklungel werd te groot.

Wie even goed rondkijkt weet dat Gent gewild is.
Appartementen worden in trosjes gebouwd.
Daarnaast is er de inhaalbeweging om het wegen- en rioleringsnet 21e eeuws te krijgen.
Wie zijn huis een paar decennia verwaarloosd heeft plots véél werk.
Met wegen is het niet anders.
En er is de herintrede van de tram.
En het fietsvriendelijker maken van wegen.
Want wat lezen we daarnet in DS online?
Is dat tweede punt geen soort van Fietstoets voor wegen?

161123knipsel

Onze Gentse / Vlaamse wegen zullen dus nog decennia lang op de schop gaan.
(Alleen al dat inzicht is een reden om fietsgebruik te stimuleren. Fietsers verliezen minder tijd.)
En de dames en heren van de firma’s die voor signalisatie moeten/mogen zorgen werken met Google Maps, niet met lokale kennis van zaken.
Een degelijk stedelijk beleid ontbrak, zowel qua regelgeving, vergunning als controle.
Vanaf 2017 zou dat beter moeten worden.
We duimen.

Dit is met stip – u mag kiezen- het grappigste/treurigste “geval” van afgelopen jaar.
Dames en heren!
De kortste zone 30 van het land!

06sep16, Sint-Lievenslaan

06sep16, Sint-Lievenslaan

14sep16, Sint-Lievenslaan

14sep16, Sint-Lievenslaan

Op weg naar het station in de ochtendspits zie ik aan de overkant van de weg rond deze werf soms pure fietspadblokkages.
In de avondspits valt het mee, behalve hier:

30sep16, Sint-Lievenslaan

30sep16, Sint-Lievenslaan

30sep16, Sint-Lievenslaan

30sep16, Sint-Lievenslaan

30sep16, Sint-Lievenslaan

30sep16, Sint-Lievenslaan


De brave vrachtwagenman begreep niet dat dit gevaarlijk was.
30sep16, Sint-Lievenslaan

30sep16, Sint-Lievenslaan


Deze chauffeur had wèl aandacht voor het fietspad:
03okt16, Sint-Lievenslaan

03okt16, Sint-Lievenslaan


De absurde zone 30 is er – wie had anders verwacht?- totaal dode letter.
Meer dan een juridisch doekje voor het bloeden zijn deze borden niet.
Tot er door het “ruimtegebruik” bij een fietser of voetganger ècht bloed vloeit.
A propos: de borden zijn ondertussen in onzichtbare hoekjes geduwd.

5 Responses to “De kortste zone 30”

  1. Frans Says:

    Op die vrachtwagens is fietsen en wandelen dus toegelaten…

  2. Thomas Says:

    ideale plek voor een nieuwe flitsmarathon

  3. Chris S Says:

    Het zijn richtlijntjes. Men doet dit vooral om de economie te stimuleren, niet uit morele motieven.
    Wat er ook van zij, elektrische wagens zijn slechts een (inefficiënte) tussenoplossing, binnen tien jaar zullen ze verguisd worden (milieu-aspecten van accu e.a.) om de baan te ruimen voor waterstof(verbrandings)motoren – een betere technische oplossing.
    Waar zullen de al dan niet e-ondersteunde spierkrachtrijwielen tegen dan staan?

  4. Jef Says:

    Na het lezen van uw blog moet ik toch vaststellen dat u wel heel erg weinig begrip hebt voor situaties die ontstaan aan bouwwerven. Net zoals ik het idee hebt dat u weinig kennis of praktische ervaring hebt met de activiteiten die plaatsvinden op bouwwerven. Zelf ben ik een fervent fietser en heb ik vaak met een vrachtwagen moeten werken op bouwwerven. Ik ken dus beide zijden van het verhaal.

    Vaak is er toch (te) weinig wederzijds begrip tussen fietsers en het nodige bouwverkeer. Graag had ik van u vernomen hoe u de bovenstaande situatie graag had gezien? Ik zie een graafmachine die een kelder aan het uitgraven is en het overtollige zand op vrachtwagens laadt. Op foto 5 is dat duidelijk te zien. Hoe zou u dit (laten) oplossen? Op de laatste foto staat een vrachtwagen klaar om de graafmachine te vervoeren. Wanneer de kraan het fietspad moet kruisen richting vrachtwagen zal dit evenzeer voor hinder of gevaar zorgen.

    In de meeste gevallen is in een stedelijke omgeving de beschikbare ruimte op bouwwerven gewoon heel erg beperkt. Je kunt natuurlijk moeilijk een kleiner gebouw bouwen omdat je zo tijdens het bouwen ervan meer ruimte hebt om de openbare weg vrij te houden…

    Groeten
    Jef

    • Frans Says:

      Er is een verschil tussen een werf organiseren en improviseren op de openbare weg. Het tweede geval is een verkeersovertreding, op grond van de verwerpelijke het-is-maar-voor-een-minuutje-mentaliteit. Dat los je niet op met een stoel of een verkeersbord die fietsers en voetgangers zomaar een drukke rijbaan opjaagt. Dat verschil (meer dan een nuance) toont Fietsbult ook regelmatig. Wanneer de kraan het fietspad moet kruisen is dat een normaal maneuver op de openbare weg, geen overtreding.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: