Home

Speed Pedelec

28 november 2016

Op de ledendag van de fietsersbond (26 november) gaf Jan Cappelle (KU Leuven – Elektrotechniek ESAT) een workshop over de Speed Pedelec. Wij kregen de kans deze Speed Pedelecs uit te testen met een rit vanuit Gent naar Deinze, waar de ledendag doorging.

Voor ons als dagelijkse fietsers op een ‘gewone’ fiets is de overstap naar een Speed Pedelec geen probleem. Maar voor iemand die een hele tijd niet meer gefietst heeft, om gelijk welke reden dan ook, is een inrijperiode aan te raden. De fiets heeft vlug wat snelheid, al hoef je bijna niet te trappen. Je kan dan ergens tegenaan rijden omdat je de controle over de fiets nog niet meester bent. Oefening baart kunst.

Een Speed Pedelec is super voor woon/werkverkeer als je hem kan gebruiken van dorp naar stad waar de fietsinfrastructuur optimaal is. In de stad zelf heb je er geen voordeel mee, integendeel.

Jan Capelle rijdt iedere dag van Waregem naar Gent op nog geen uur. Hij rijdt wel ongestoord lang het jaagpad van de Schelde. Verkeerslichten komt hij amper tegen op zijn weg. Ideaal dus.

dscn3357

Jan Capelle (links) en onderzoeksmedewerker Guylian Stevens.

Wij reden een half uur van het Rabot te Gent naar de ledendag te Deinze met de Speed Pedelecs. Via de Drongensesteenweg, Baarle, Bachte-Maria-Leerne zo naar Deinze. Afstand 19km. Voor een eerste kennismaking niet slecht.

De terugweg was aangenaam fietsen langs de kanalen. We legden 26 km af. Via Nevele, Lovendegem, Vinderhoute, de Trekweg en Gérard Willemotlaan (langs de Brugse vaart) reden we aan een gemiddelde van 40km/uur door de duisternis naar Gent. Concentratie was wel vereist.

Dichter bij Gent reden we een aantal “gewone” fietsers tegemoet en dan merk je dat het verdomd gevaarlijk is met hogere snelheid voorrijdende fietsers vergezeld van een kinderfietsje in te halen. Dan besef je dat dit levensgevaarlijk kan zijn. Deze Speed Pedelecs horen op de openbare weg, vind ik persoonlijk.

Conclusie. Speed Pedelec is niet aan te raden aan om het even wie. Ideaal voor een goede fietser die deze wil gebruiken voor woon/werkverkeer, in combinatie met goede fietsinfrastructuur. Vergeet niet dat je een rijbewijs B en een nummerplaat moet hebben.

Meer info? Raadpleeg http://www.fietsersbond.be/de-nieuwe-wetgeving-rond-de-snelle-elektrische-fiets-een-notendop

En

http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/kentekenplaten/elektrische_fietsen

Voor wie de presentatie van KU Leuven wil doornemen: http://iiw.kuleuven.be/onderzoek/eena/evenementen/evenementen-van-e-a

Een elektrische fiets met een begrenzing tot 25km/uur is een betere keuze voor de doorsnee fietser die boodschappen doet en geen al te grote afstanden moet afleggen. Deze fiets mag wel nog op het fietspad en door eenrichtingsstraten rijden. Speed Pedelec niet.

20 Responses to “Speed Pedelec”

  1. Jan! Says:

    “[…] reden we aan een gemiddelde van 40km/uur door de duisternis naar Gent. Concentratie was wel vereist.”

    Concentratie én de wil om de wet te overtreden, want op de jaagpaden mag je maar 30 km/u rijden. 🙂 (Wat zelfs met een niet-elektrische fiets soms “te” traag lijkt.)

    • Frederik Says:

      Is daar al ooit iemand voor veroordeeld? Die snelheidslimiet komt niet uit de wegcode, maar uit het scheepvaartreglement. Het gaat daar over echte jaagpaden, paden die gebruikt worden om schepen te jagen dus, en de snelheidslimiet wordt ook verantwoord met de gedachte dat het scheepvaartverkeer niet gehinderd mag worden. Aangezien de meeste “jaagpaden” niet meer geschikt zijn om schepen te jagen (aangezien de oevers vol bomen staan) is maar de vraag of deze regel (die al bijna honderd jaar oud is) nog geldt op die wegen.

      • Frederik Says:

        Zoals WegWanBeheer.be zegt geldt dit natuurlijk enkel op de jaagpaden die niet voorzien zijn van een bord F99, daar is inderdaad een snelheidslimiet voor voorzien in de wegcode. Maar tussen Gent en Deinze staan er voor zover ik weet bijna geen van die borden.

    • JanG Says:

      Voor zover ik weet, dateert die wet uit 1935. Hoeveel jaagpaden waren toen geasfalteerd en lieten veilig hogere snelheden toe? Hoog tijd dat het potentieel van die jaagpaden als fietssnelweg benut wordt!


  2. Door de wijziging van de wegcode, zijn ook de fiets-o-strades beperkt tot 30km/h (F99 / voorbehouden wegen)
    én in afwachting van aangepaste borden, meestal zelfs verboden terrein met een bromfiets-klasseB-met-trappers, wat een speed-pedelec uiteindelijk is , en terecht in de wegcode ook zo behandeld wordt.
    Hier in de omgeving mogen enkel fietsers op jaagpaden.
    Géén bromfietsen …


  3. Je moet geen rijbewijs B hebben om met een speed-pedelec te rijden.
    Rijbewijs AM of A(x) volstaat ook.
    Of geen rijbewijs voor wie geboren is vóór 15 februari 1961

  4. Jan Cappelle Says:

    Voor wie de presentatie van KU Leuven wil doornemen: http://iiw.kuleuven.be/onderzoek/eena/evenementen/evenementen-van-e-a
    Daar leer je waarom we (ook als fietsers) speed pedelecs beter omarmen en hoe je je legaal op die snelle fietsen kunt voortbewegen.

    • Chris S Says:

      Dank voor de links (jammer dat deze niet vermeld werden in bovenstaande tekst). Mijn indruk is dat KUL E&A mee is met de moderne tendens, i.e. e-rijwielen met trapkracht toch optimistisch tegemoet treden, wetenschappelijk gegrond en vanuit ervaring en vermoedelijk vanuit een soort morele kracht.
      Jammer dat overheden en zelfs fietsverenigingen deze moderne geest niet onderkenden, laat staan omarmden. Het had heel mooi kunnen worden, indien… De lobbykrachten vanuit de autosector waren te machtig – was er überhaupt tegenwerk? Het is nu vijgen na pasen. Succes verder met jullie onderzoekswerk.


  5. Een Speed Pedelec mag trouwens ook niet in de voetgangerszone want onderhavig aan de regels van de bromfietsen (of het nieuwe P-symbool wanneer dit zal opduiken op de onderborden).

  6. Chris S Says:

    Verscheidene fouten rond wetgeving én misvormde redeneringen én verroeste oubollige visie. Ik ga aan dit belachelijk stukje geen woorden meer vuil maken.

    • Peter Says:

      Ook ik vind het artikel ook behoorlijk tendentieus.

      Wie aan 40km/u in het donker langs een fietsend kind raast is gewoon niet goed bezig. Maakt niet uit met welke fiets of bromfiets je rijdt.

      Als dat de reden is om een speed pedelec dan maar tussen de auto’s te laten rijden vind ik het nogal magertjes.

  7. Vervaeke Marc Says:

    Van Waregem naar Gent via de Schelde?


    • Marc, dat had ik verkeerd begrepen van Jan, zijn antwoord:
      “Ter info, mijn weg is niet langs de Schelde, noch langs de Leie. Ik fiets langs de binnenwegen, en heb inderdaad nauwelijks lichten.”
      Sorry voor het misverstand.

  8. JanG Says:

    Het artikel getuigt vooral van één zaak: onervarenheid met de speed-pedelec. 40 km/u op een fietspad waar ook anderen rijden, dat doe je niet. Het is niet omdat je voertuig ertoe in staat is, dat je dat moet doen.
    Anderzijds is het potentieel fantastisch: grotere afstanden – bijvoorbeeld woon-werk over 20 of 30 km – worden op die manier op een redelijke tijd haalbaar met een fiets.
    Het gaat niet om het voertuig, maar om hoe je ermee rijdt.

    • JanG Says:

      Aanvullend viel me nog dit te binnen: onze infrastructuur vormt hierin ook een groot probleem. Veel fietspaden zijn veel te smal, niet vlak, niet recht… Met de S-pedelec worden die tekorten nog meer uitvergroot.

    • Chris S Says:

      Het typeert de middeleeuwse visie van veel mensen binnen de Fietsersbond. Dé-fiets-op-twee-wieltjes, dé auto, hét openbaar vervoer. En daartussen, daarbuiten en toekomstgericht liefst niks, want te lastig en te confronterend. Ondertussen heeft een modern denken, de techniek zelve enz. dit verroeste fietsersbond-denken ingehaald en zo verwordt deze bond tot een mini-dino en vazal van een overheid voor dewelke dit soort bond-mensen honing en jaarabonnementen gaarne gratis spendeert.

    • Chris S Says:

      Goed dat je dit linkt. Dit wisten ‘we’ al lang en nog veel meer, maar niemand luistert. Het is ook vijgen na pasen. Ondertussen zijn een aantal ex-gebruikers terug de auto in gestapt. Dank u wel, hypocriet beleid en slapende fietsersbonden.

      • Renaat Says:

        Ik weet dat je graag de vinger wijst naar de fietsersbond(en). Ik vraag me af op welke basis. De huidige regeling is niet de keuze of de schuld van de Fietsersbond. De Fietsersbond is niet tevreden met de huidige regeling en pleit o.a. voor:
        – het aanpassen van de huidige regels voor de plaats op de openbare weg van Speedpedelecs
        – fietsvergoeding voor gebruikers van SP
        – geen verplichte aparte verzekering voor SP-gebruikers

        Je zoekt je vijanden bij degene die aan dezelfde kant staan. Spijtig.

        • Chris S Says:

          Ik ga af op wat o.a. jij vertelde over S-Pedelecs, over hoe de fietsersbonden toendertijd paniek zaaiden in de media, hoe men en jijzelf waarschuwingen in de wind sloegen, hoe niet pro-actief men bezig is, hoe men dus in slaap is gewiegd en hoe men slaapt. Nu is het vijgen na pasen, dus dan is het makkelijk wat kritiek in de marge te geven en prutsvoorstellen te doen en zich zogezegd op te werpen pro dit en pro dat. Bovendien zal elke nationale politiek het moeten oplossen, zoals er nu een wetsvoorstel vanuit de CD&V zou gebeuren voor die fietsvergoeding enz. De fietsersbond heeft daar niet veel pap meer in te brokken.
          Ik zeg dat fietsersbonden niet wakker waren en dat men vijandig stond én staat t.o.v. S-Pedelecs en e-ondersteuning in het algemeen met altijd dat gezaag over onveiligheid en nog zo van die blabla; je kan de vijandigheid afleiden uit dat ongenuanceerd schrijfstukje bovenaan, dus de vijandigheid komt vanuit de fietsersbond zelve; je weet dat nochtans goed. Mocht men genuanceerder redeneren, dan had men bv. het onderzoekje van Grontmij vermeld, toch? Tot op heden zegt de fietsersbond ook niet dat die EU-verordening rammelt, laat staan dat men het gaat uitzoeken (KU Leuven e.a. zullen dat wel doen).
          Op dat vlak staan we dus diametraal tegenover mekaar en ik sta niet alleen met mijn visie; idem dito rond OV die fietsersbonden steeds de hemel inprijzen, alsof het de heiligheid zelve is. Fietsersbonden willen eigenlijk liefst de gewone fietskes and that’s it. Ook dat is uiteindelijk een denken vanuit een autodenken – al ziet men dat niet in. Het zal nog een tijd duren vrees ik dat men mee is met de moderniteit. Gevolg van dit alles: ex-S-Pedeleccers kruipen terug de auto in (niet op de fiets). Dat is de realiteit, of men het nu graag hoort of niet. Gevolg op latere termijn: de auto’s zullen zó snel evolueren met o.a. waterstof dat allerlei e-ondersteuningstussenvormen compleet dreigen weg te vallen, spijts verschillende creatieve ‘uitvindingen’. Fietsen zijn immers al lang gestopt met werkelijk evolueren – op een paar uitzonderingen na die men ietwat ziet bij velomobielen en andere milieuvriendelijke tussenvormen. ‘Men’ zal kost wat kost de concurrentie van de auto (en het OV) in de kiem smoren. Dat weet jij ook heel goed.
          That’s the big picture. Today and tomorrow. Al heb ik nog maar een druppeltje verteld. Uiteindelijk gaat het om een maatschappelijk structureel probleem.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: