Home

Het Westerringspoor

8 december 2016

Het Westerringspoor… de naam zegt alles over een treinvol verleden.
In het boek “Gent op het spoor” lezen we op pagina 94 en 95 dat het een relatief beperkt verleden was.
Het spoor was afgewerkt in 1923, en in 1952 alweer buiten dienst gesteld.
Stopplaatsen waren Drongensesteenweg, Mariakerke (Fluweelstraat aan de Brugsesteenweg), Eecloweg (nu Eeklostraat) en (toenmalige) Lindestraat.
Na de sloop was er ruimte voor de Watersportbaan, en later voor het recreatiedomein de Blaarmeersen.
In de Bourgoyen ligt nog een deel van de voormalige verhoogde spoorwegberm.
Deze spoorkaart komt uit het boek:

161208
Wie de spoorkaart in detail bekijkt ziet de aftakkingen naar de vele textielfabrieken in het Westen van Gent, onder andere naar Alsberghe-Van Oost.

Het tracé van dit vroegere spoor was en is een unieke kans om in de dichtbebouwde stad Gent een volledig vrijliggend fietspad uit te bouwen.
Het plan werd in 1993 gelanceerd in het eerste Gentse Fietsplan.
Op deze kaart die ik al googelend tegenkwam zie je realisaties en een deeltje van de ambities.

Deze brug over de Watersportbaan is de volgende ambitie.
Tot op heden lijkt alles op schema te liggen, het winnende ontwerp werd in maart bekend gemaakt.
A propos, in het persbericht lezen we dat de stad een pad ambieert tussen het voormalige station van Oostakker en het Sint-Pietersstation.
Daar is nog werk aan.
We lezen ook dat het ontwerp van de brug fietsers en voetgangers een eigen ruimte geeft, kortom: een brug die het groeiende conflict van “gedeelde ruimte” vermijdt.
Applaus: eindelijk een voetgangers/fietsersbrug die naam waardig :).

We hadden het hier op Fietsbult al over:
– het stuk Westerringspoor tussen de Brugsevaart en de Buitensingel
het Gaardenierspad in de Wondelgemse Meersen, een aftakking hiervan
het Malpertuusproject dat doodloopt op de Bourgoyen
de brug vanuit Malem, aangekondigd in 2011.
Die laatste brug is niet langer eenzaam.
Het pad dat de projectontwikkeling op Alsberghe-Van Oost verbindt met de Watersportbaan is klaar.
Of bijna klaar.
De verlichting ontbreekt nog, en de brug is nog niet open voor fietsverkeer.
161202-79

02dec16, Westerringspoor

02dec16, Westerringspoor

02dec16, Westerringspoor

02dec16, Westerringspoor

02dec16, Westerringspoor

02dec16, Westerringspoor

Wandelaars forceerden vanuit Malem al een doorgang:

02dec16, brug van Westerringspoor naar  Oud-Strijderslaan

02dec16, brug van Westerringspoor naar Oud-Strijderslaan

02dec16, Westerringspoor

02dec16, Westerringspoor

02dec16, Westerringspoor, Noorderlaan

02dec16, Westerringspoor, Noorderlaan

Hier zal de brug over de Watersportbaan op aansluiten:

02dec16, Noorderlaan

02dec16, Noorderlaan

02dec16, Noorderlaan

02dec16, Noorderlaan

02dec16, Noorderlaan

02dec16, Noorderlaan

Het is een project dat uitgevoerd werd door de Vlaamse Landmaatschappij, als onderdeel van het project Malem.
Ook benieuwd welke straatnaam dit pad krijgt?

Update: volgende week donderdag wordt het pad officiëel ingereden.
Hopelijk is de straatverlichting dan al geplaatst.

Advertisements

12 Responses to “Het Westerringspoor”

  1. Frans Says:

    Het pad langs Malem wordt dus volgende week ingereden. Zo raakt de nieuwe Alsberghe-van Oostwijk eindelijk, maar slechts een klein beetje, uit zijn fietsisolement. Maar wat is er onmiddellijk voorzien met het grootste obstakel op deze westelijke fietsroute? Dat obstakel is niet de Watersportbaan, maar wel de Drongensesteenweg, een vierbaansvak dat ter hoogte van Brughuizeken, officiëel zone 50 is, maar waar in de realiteit dubbel zo snel wordt gereden. Tussen de Rooigemlaan en de lindendreef naar Drongen (400 m) ligt er NUL oversteekinfrastructuur. Geen zebrapad, geen verkeerslichten, geen vluchtheuvels, geen waarschuwingsborden, helemaal niets.
    Als ouder is het onverantwoord om kinderen op dit fietspad te sturen.


  2. Konden ze die paaltjes niet nòg wat slechter zetten? Ik zeg maar wat: nog wat meer naar de rand van het fietspad en dan nog een extra paaltje (of 2, of 3) in het midden zetten. Dan wordt het nog wat moeilijker om er langs te fietsen. Nu heeft de paaltjesmaffia maar half werk geleverd, want je kan nog tussen die 2 middelste paaltjes fietsen. Teleurstellend.

    • Hilde Says:

      LOL!
      Maar serieus nu: waarom altijd twee paaltjes in het midden? Hiermee wordt de breedte van het fietspad bij het oprijden versmald tot de helft. Twee aan de kant en één in het midden zou toch ruim voldoende moeten zijn. Grrr!


      • En ook in het zwart zodat je ze zeker niet kan zien in het donker. Ik ken deze locatie niet, maar doe zeker aangifte bij meldpuntfietspaden.be Dat moet gecorrigeerd worden. Dit is echt te belachelijk voor woorden.

  3. edflex Says:

    Oeps, vergeten wat er in de dienstnota staat over paaltjes op fietspaden/feitswegen? http://wegenenverkeer.be/sites/awv/files/docs/MOW-AWV-2015-6.pdf

    • jandefietser Says:

      Die dienstnota is wel het lezen waard en erg inconsequent. Zo mag je in sommige gevallen geen paaltjes zetten om het verkeersreglement af te dwingen (want een verbod is voldoende) en soms zijn ze erg nuttig om een verbod af te dwingen (want een verbod is onvoldoende).

    • JanG Says:

      ‘Kans op aanrijdingsschade’ is ook de moeite als bezwaar tegen het plaatsen. ‘Kans op letsel bij fietsers’ is dan weer het vermelden niet waard. Nochtans is dat een belangrijke oorzaak van verwondingen.
      ‘De paaltjes worden zo geplaatst dat er geen auto’s kunnen passeren’ wordt in de praktijk dan weer ‘paaltjes worden zo geplaatst dat een fietser er net tussen kan’.
      Dat is waarschijnlijk zo omdat dit pad door de VLM aangelegd is en niet door AWV, want die volgen natuurlijk wel die richtlijnen.

  4. jandefietser Says:

    Volgens de kaart heet de nieuwe fietsweg het Alice Béviairepad. Dat staat zelfs niet in de uitnodiging voor de officiële opening volgende week.

  5. Hilde Says:

    Foto 2: wie verzint het om al die bochten aan te leggen?
    Een fietser die van rechts komt en rechtsaf wil, haalt die bocht toch niet?
    En ook niet de fietser die van vooraan komt en links- of rechtsaf wil: een haakse bocht en een rechte hoek in het beton!

  6. Frans Says:

    Westerringspoor staat al jaren voor dood spoor (Noormanstraat), zijspoor (Bourgoyendreef) en dwaalspoor (Hakkeneistraat).


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: