Home

Melding 166: Noorderlaan

9 december 2016

Het gaat goed met de investeringen in fietsinfrastructuur.
De afgelopen jaren hoorde je vaak verhalen als zou de jaarlijkse “pot” uit Brussel voor fietsinvesteringen nooit opgebruikt worden.
Toen we vandaag langs gingen om ook Waterwegen en Zeekanaal “hun” potje Rozemarijnhoning te brengen (als dank voor de onderdoorgang van de Rozemarijnbrug) hoorden we dat de Brusselse pot jaarlijks helemaal opgebruikt wordt.
Nu is het eerder een kwestie van te weinig middelen om alle gewenste projecten uit te voeren.
Dan denk ik: dan is het toch tijd om die jaarlijkse pot te verhogen?
Want we willen toch meer mensen voor woon-werkverkeerop de fiets, om zo de autofiles te doen dalen?

De minister vroeg W&Z om prioriteit te geven aan fietsostrades en het bovenlokaal netwerk, een verdedigbare keuze.
Het feit dat W&Z fietsinfrastructuur als evidentie beschouwt is een grote stap, weg van het 19e eeuwse gedoogbeleid.
Onder dat positief nieuws is het toch weer een kwestie van manmenskracht en centen.
Want de minister vroeg W&Z ook om tegen 2019 10% minder personeel in dienst te hebben.
Wat maakt dat beweegbare bruggen out of the question zijn.

In Gent merken we dat sinds de laatste verkiezingen méér menskracht op fietsinfrastructuur werkt, en dat dat rendeert.
Bij de Provincie Oost-Vlaanderen hetzelfde verhaal.
De Provincie Antwerpen toonde dat al in vorige bestuursperiodes.
Er is nog immens véél werk te verzetten om van een 100% auto-georiënteerde maatschappij te evolueren naar een ander model.
Wat in meerdere decennia “vermoost” is trek je niet in één twee drie recht.
Dat vraagt uiteraard: TIJD.
De vraag is: hoeveel tijd?
In hoeveel tijd geraak je aan een STOP-georiënteerde maatschappij?
Dat vraagt om te beginnen politici die nonstop STOP-keuzes maken.
Dat vraagt administraties die consequent in STOP denken.
Want elke keuze die in beton of asfalt gegoten wordt is voor een volgende generatie een erfenis -positief of negatief.
Sommige zaken kan je met een extra hoek recht zetten 🙂
Sommige zaken vragen keuzes en /of centen.
Sommige zaken vragen creatieve oplossingen.

02dec16, Noorderlaan -Griendijk

02dec16, Noorderlaan -Griendijk

Bovenstaande bult is een gevaarlijke bult, smekend om een betere, creatieve oplossing.
Ik kwam hier blijkbaar nooit, want afgelopen jaar schrok ik er me -ezelsgewijs- twéé maal een bult.
Het is een onverwachts hoogteverschil.
Ik kon rechtop blijven.
Zou dit euvel nog nooit gemeld zijn?

02dec16, Noorderlaan -Griendijk

02dec16, Noorderlaan -Griendijk

Het is een samenraapsel, of beter: opeenstapeling van keuzes uit het verleden.
Een roeibaan middenin een rivier met vele armen, de Leie kronkelde hier als nergens anders.
Links en rechts van de “watersport-baan” een brede auto-baan.
Een brugje over een vroegere Leiearm.
Een zijwegje naar 6 of 7 woningen en een scheepswerfje.
En dan: een stenen fietspad op het brugje, met een aansluitend, recent door de stadsdiensten gelegd pad.

161208knipsel
Ik kijk uit naar de volgende laag in deze geschiedenis: een veilig fietspad copy conform het gezond verstand.

02dec16, Noorderlaan -Griendijk

02dec16, Noorderlaan -Griendijk

Iets verderop de Noorderlaan deden de stadsdiensten hun best om een moeilijke overgang tussen fietspad en rijweg vloeiend befietsbaar te krijgen:

02dec16, Noorderlaan Constant Dosscheweg

02dec16, Noorderlaan – Constant Dosscheweg

5 Responses to “Melding 166: Noorderlaan”

  1. Lodewijk Says:

    Hey kijk! Op foto’s 1 en 4 zie ik een autofile van zelfrijdende auto’s!
    Of zouden dat toch geparkeerde auto’s zijn 😉

    Als dat zo is dan krijgen geparkeerde auto’s plaats op een brug en asfalt als wegbedekking, maar de fietsers niet 😦

    Een brug waar blijkbaar volgens de wegbeheerder onvoldoende ruimte en budget was voor een breed, zo goed als vlak en een vrijliggend geasfalteerd fietspad.

    Kortom zo een brug met dergelijke gebrekkige fietsinfrastructuur ontwerpen en aanleggen toont hoe weinig fietsgericht de wegbeheerder eigenlijk denkt.

    Hopelijk is dat fietspad op die brug 30 à 40 jaar geleden aangelegd. In een tijd toen autodenken nog als norm gehanteerd werd voor fietsinfrastructuur. Maar vooral hoop ik dat die brug binnenkort toe is aan een fietsvriendelijke upgrade.


  2. “Zou dit euvel nog nooit gemeld zijn?”

    Ja, jaarlijks kaart ik dat probleem aan. Sedert 2009. Tevergeefs… 😦

  3. els vanden berghe Says:

    Die bult is er al zolang ik mij kan herinneren. Bij het vorige fietspad was hij zelfs nog erger, zelfs te voet kon je hem met moeite over. Met de heraanleg een paar jaar geleden hebben ze al moeite gedaan om hem wat vlakker te maken.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: