Home

Brusselsepoort, the remake

15 december 2016

Aansluitend op de vernieuwing van de Brusselsesteenweg kreeg ook een deel van de Brusselsepoortstraat een integrale heraanleg.

07nov16, Brusselsepoortstraat

07nov16, Brusselsepoortstraat

25nov16, Brusselsesepoortstraat

25nov16, Brusselsesepoortstraat

Het was daar voor de heraanleg een collectie versleten asfalt:

oktober 2014

oktober 2014

Binnenkort zal de straat weer opengaan voor àlle verkeer.
De heraanleg wordt op een groot aantal vlakken voor fietsers een verbetering.
Rond de tramhaltes wordt het een verslechtering.

Verbetering 1: het kruispunt Keizervest / Visserij / Brusselsepoortstraat krijgt voor fietsers -op het eerste zicht- overzichtelijker fietspaden.
Fietsers die vanuit de viswijk via de Keizervest naar Brusselsepoortstraat willen krijgen deze situatie:

14dec16, Keizervest  / Brusselsepoortstraat

14dec16, Keizervest / Brusselsepoortstraat

Fietsers vanuit de Visserij worden (cfr de vroegere situatie) afgescheiden van het autoverkeer, een variant op de goede vroegere situatie:

14dec16, Visserij  / Brusselsepoortstraat

14dec16, Visserij / Brusselsepoortstraat

08dec16,  Visserij

08dec16, Visserij

Ik zie nog niet helder hoe je vanuit de Visserij richting Keizervest / Sint-Lievenspoort kan fietsen.

Verbetering 2: uit de Brusselsesteenweg ga je zo de Brusselsepoortstraat in:

13dec16, Keizervest  / Brusselsepoortstraat

13dec16, Keizervest / Brusselsepoortstraat

13dec16, Brusselsepoortstraat

13dec16, Brusselsepoortstraat

Verbetering 3 de fietsstroom stadinwaarts krijgt een strook verhoogd aanliggend fietspad.

08dec16,  Brusselsepoortstraat stadinwaarts

08dec16, Brusselsepoortstraat stadinwaarts


Het pad is een twijfelgeval: zullen voetgangers niet liever deze korte -ahum- “route” nemen?
Daarna wordt de straat smaller, en stopt stadinwaarts het fietspadverhaal.
Welkom in het tramspoorverhaal.
08dec16,  Brusselsepoortstraat stadinwaarts

08dec16, Brusselsepoortstraat stadinwaarts

Dat vraagt ofwel een maneuver naar het midden van de tramsporen (zodat je snelheid kan maken), ofwel een trage passage langs de tramhalte.
Is nu het tramspoor, het gootje of de hoge tramhalte het gevaar?
Wie op een balk kan fietsen kan ook dit tanga-betonstrookje aan.
Alle anderen nemen best het middenvak.

08dec16,  Brusselsepoortstraat stadinwaarts

08dec16, Brusselsepoortstraat stadinwaarts

Alweer geeft de Lijn het signaal: fietsers horen in het midden van de rijweg tussen de sporen te fietsen.
Trams nemen het midden van de weg.
Fietsers dus ook.
Nu nog een oplossing vinden waarbij fietsers bij het schuin dwarsen van de sporen minder vallen.
Dergelijke wegenisontwerpen toont dat de Lijn geen seconde mag wachten om intensief onderzoek naar oplossingen op te starten.
Of willen ze ècht eerst de cijfers van de Gentse spoedopnames krijgen?
Met de Fietsersbond zijn we vragende partij voor intensief onderzoek naar veilig fietsverkeer rond tramsporen.
Een vulling die wijkt voor tramwielen, en daarna weer uitzet is het streefdoel.

Staduitwaarts is de beleving / fietsveiligheid het spiegelbeeld.

08dec16,  Brusselsepoortstraat stadinwaarts

08dec16, Brusselsepoortstraat stadinwaarts

08dec16,  Brusselsepoortstraat staduitwaarts

08dec16, Brusselsepoortstraat staduitwaarts

Eerst de tramhalte met smal betonstrookje èn even brede goot.
Vervolgens een degelijk pad, wat maakt dat fietsers hier tot aan de verkeerslichten naast het tram- en autoverkeer kan fietsen.
Dat is een grote verbetering.
Ook hier lees ik nog niet hoe vlot je als fietser de Visserij kan indraaien.
Als de straat in gebruik is maak ik nog eens helderder foto’s.

Samengevat: uiteraard zit de grote fietsstroom op de Visserij, waar het doorgaand autoverkeer vanaf volgende week kan geweerd worden.
Voor de niet-assertieven, zoals ouders met kinderen die in de (zij)straat of iets verderop wonen, of naar de school en kribbe in de Krevelstraat en Sint-Lievenspoortstraat fietsen, worden de nieuwe tramhaltes op de Brusselsepoortstraat een moeizame barrière.
Voor de assertieve fietsers wordt de Brusselsepoortstraat beter befietsbaar.
Het kruispunt op de R40 lijkt een grote verbetering, zowel qua fietscomfort als qua leesbaarheid.
Benieuwd hoe het zal functioneren met de tram ertussen, en met werkende verkeerslichten.
Over de renovatie van de “zijwegen” van de Keizervest leest u later meer.

2 Responses to “Brusselsepoort, the remake”

  1. Lodewijk Says:

    Ik onderschrijf volledig uw analyse van de heraanleg.

    Maar ik heb toch nog 3 bijkomende opmerkingen bij die heraanleg.

    Opmerking 1:
    Moeten die rechte boordstenen en allerlei hoogteverschillen nu echt wel voor voetgangers en/of fietsers? Dit lijkt me een straat waar aan 1 of beide kanten van de straat hun bestemming kan liggen.

    De fietsers die van en naar die bestemming willen gaan hebben dan steeds een rechte boordsteen die hun aandacht wegneemt. Terwijl die aandacht dan net naar andere weggebruikers zou moeten gaan en niet naar fietsonvriendelijke weginfrastructuur.

    Maar zo’n rechte boordsteen en allerlei hoogteverschillen is ook niet handig voor rolstoelgebruikers, voortbewegingstoestellen en kinderbuggygebruikers.

    Op die manier dienen die rechte boordstenen en allerlei hoogteverschillen feitelijk enkel als signaalfunctie naar de harde weggebruikers. Die dienen eigenlijk niet voor de zachte weggebruikers. Ook niet voor hun veiligheid tegen harde weggebruikers, want die kunnen er zonder al te veel problemen gewoon op rijden.

    Dus de wegbeheerder moet er heel spaarzaam mee omgaan. Eventueel voor voetgangers om de opstap naar tram of bus te vergemakkelijken. Maar trams en bussen met verlaagde opstap zijn een véél betere oplossing.

    Opmerking 2:
    Moeten die fietspaden nu echt in rode betonklinkers aangelegd worden?
    Waarom niet in continue gegoten beton of in asfalt (zoals een deel het voordien had)?

    Opmerking 3:
    Moeten die fietspaden nu echt niet naadloos aansluiten bij de kruispunten?
    Die gootstenen zijn onnodig bij de overgang van kruispunt naar fietspad.

    Kortom voor hetzelfde geld waren de fietspaden nog een heel stuk fietsvriendelijker geweest.

    Volgens mij geeft de wegbeheerder met zo’n fietspaden aan te leggen het volgende signaal:
    – we zetten de fiets letterlijk en figuurlijk op gelijke hoogte met de voetgangers.
    – we geven de fietsers zo goed als een gedeelde ruimte met de voetgangers
    – we hebben eigenlijk wel de ruimte voor fietspaden, maar maken ze toch niet fietsvriendelijk.
    – we kiezen bewust voor wrevel bij voetgangers over sommige fietsers hun rijgedrag
    – we denken dat fietsers en voetgangers op zo’n plaatsen zich even snel voortbewegen of toch met weinig onderling snelheidsverschil.


    • Nagel op de kop, Lodewijk.
      En met die verhoogde fietspaden (veelal achter een rij geparkeerde auto’s) zijn we momenteel heel onze fietsinfra naar de knoppen aan het helpen. Enkel omdat men de snelheid van de auto’s niet naar beneden wil halen zodat fietsers er veilig naast of tussen kunnen fietsen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: