De Keizer (1)
22 december 2016
Koning, keizer, admiraal,… en dan gaat het over toiletpapier.
Volgens sommigen is de fiets koning geworden.
Volgens anderen is de auto (vrachtwagen/camionet/bus) ondertussen keizer geworden.
Twee flauwe grapjes om mijn ergernis te verbergen over de Keizerpoort.
Correctie: om mijn twee ergernissen te verbergen.
Ergernis 1: dit is een werf die bewoners van de Viswijk 19 maand lang in de auto dreef.
Daarover morgen meer.
Ergernis 2: hier is nogmaals een koppig sjabloon van wegbeheerdersdenken uitgerold.
Men neme een weg.
Men geve de keizer wat de keizer “nodig” heeft.
Men kijkt daarna wat er over is voor voetgangers en fietsers.
In plaats van het STOP-principe past men het REST-principe toe.
Na het restorestje: tataaa! tromgeroffel! het wegenrestje!
Mijn ergernis draait om de keuzes die gemaakt werden.
Ach ik weet het: deze Keizerviaduct is zeer zeker een “erfenis uit het verleden”.
En ik weet het: autodoorstroming op de R40 is nu zéér belangrijk, want het circulatieplan komt eraan.
Het resultaat na de werven is dat we op deze cruciale plek 30 jaar verder moeten met deze in-beton-gegoten-situatie.
Laat ons de vier armen van de Keizervest -waar mijn ergernis over gaat- in detail bekijken.
Arm 1 start op het kruispunt, en loopt naar de Sint-Lievenspoort.
Het zag er voor de werf zo uit:
Het was een klassieke integrale heraanleg:
Na de werf is het dit:
In theorie is het hier een zone 30 met een fietssuggestiestrook:
In de praktijk zie je hier snel-op-weg-naar-de autostrade-scènes zoals deze:
Ik ben dan ook niet verbaasd dat hier intens voetpadgebruik is door ouders met kinderen en andere “fietsterroristen”:
Pro deze inrichting: het wegdek is zowel voor weggebruikers als voor bewonersgeluid 100 maal beter dan voorheen.
Net als het voetpad.
Arm 2, van Sint-Lievenspoort naar Keizerpoort, anno 2014:
Pro: een beter wegdek.
Contra: als fietser voel je je méér in de verdrukking dan in de vorige versie.
Het fietspad voelt smaller aan dan voorheen.
De rubberen “beschermers” zijn niet vervangen.
In het oude deel liggen de rubbers er wel nog:
Arm 1 en 2 gingen begin juli open voor alle verkeer.
Arm 3 en 4 werden vandaag, 21 december, na 19 maanden “werf” open gesteld.
Arm 3 toen en nu:
Arm 4:
Het is voorbij middernacht.
Bedtijd.
Morgen deel 2 van dit sprookje van de Keizer.
22 december 2016 at 10:23
Auto’s moeten minstens 1m zijdelingse afstand bewaren als ze een fietser inhalen (artikel 40ter), en ’t is sowieso zone 30, dus als ik de foto’s zo zie is “arm 1” de facto een fietsstraat.
Misschien gewoon fietsstraat bordjes zetten, om de situatie extra duidelijk te maken?
22 december 2016 at 11:00
Zijdelingse afstand van 1 m, inhaalverbod in fietsstraten en op verkeersplateaus, stilstandverbod op fietspaden… het staat allemaal in de wegcode. Als dit nooit gesanctioneerd wordt, verspilt de wegbeheerder hier tijd en geld. Geen wonder dat fietsers het trottoir volgen, want nood breekt wet.
22 december 2016 at 21:26
Een gevolg is dat de bewoners van deze arm veel fietsers als ‘fietsterroristen’ bestempelen, vooral de bewoners die niet fietsen. De weginrichting leidt gewoonweg tot meer conflicten.
22 december 2016 at 10:24
Waarom kan arm 4 fietsvriendelijker worden, en arm 1,2 en ” niet? I
22 december 2016 at 16:44
Arm 1 en 3 zijn (iets) fietsvriendelijker geworden, want fietsers hebben fietssuggestiestroken gekregen. Arm 4 is juist minder fietsvriendelijk geworden, want het fietspad is vervangen door een extra rijstrook.
22 december 2016 at 11:02
Is dat in arm 4 een gemengd voetpad/ fietspad?
Sowieso jammer dat ze daar het fietspad weghalen.
De facto werd dat eigenlijk al gebruikt als tweede baanvak, nu hebben ze het dus officieel gemaakt.
22 december 2016 at 16:43
Dat is een “deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers”, ja. Niet helemaal een gemengd voetpad/fietspad, want de regels zijn nog iets anders dan op een fietspad. Zo mag je een fietspad verlaten om bijvoorbeeld in te halen of een hindernis te omzeilen, maar op iets als dit rijden is altijd verplicht.
En inderdaad jammer. Net op de plaats waar fietsers de brug afrijden ook. Daar willen fietsers al eens wat sneller rijden, maar dat is natuurlijk volledig onverantwoord als daar voetgangers wandelen.
23 december 2016 at 19:39
Mooie mini-reportage.