Home

15 jaar

23 december 2016

(het tweede stuk over de Keizerpoort is voor volgende week, zo is er nog tijd om alles op te meten)

Vandaag, 23 december, gaat de onderdoorgang van de Nieuwevaartbrug open.
Dat is geen dag te laat.
De heraanleg van de Gasmeterlaan en Nieuwevaart eindigde in maart/april 2015, en ligt nu 20 maanden achter ons.
Daarmee sloot deze onderdoorgang zich aan bij de trage en droeve geschiedenis van Gasmeterlaan en Nieuwevaart.
Beide delen van de R40 telden jonge dodelijke fietsslachtoffers.
9 december 2006 reed een dronken chauffeur op de Nieuwevaart Jolien Verniers (19) dood.
3 november 2001 reed een automobilist op de Gasmeterlaan Naomi Rodenburg (13) en Sofie Deschepper (14) aan 110km/uur dood.
Telkens ging een schokgolf van emoties door Gent.
Noami en Sofie zouden vandaag 28 en 29 jaar geweest zijn.
Het heeft dus 15 (vijftien) jaar geduurd om een trauma om te zetten in toekomstgerichte infrastructuur.
We citeren de toenmalige schepen Temmerman uit dit interview uit 2003:
Welke maatregelen zijn gepland op de ring?
,Het Vlaamse gewest, dat bevoegd is voor de R40, werkt aan een totaalvisie. Dat is een werk van lange adem, want het gaat om een volledige herinrichting. We zitten met enkele knelpunten: het kruispunt aan het Neuseplein en het kruispunt aan de Palinghuizen. Met de aanleg van de Handelsdokbrug (tussen Dok Zuid en de Koopvaardijlaan) zal het kruispunt Neuseplein overzichtelijker worden aangelegd. Intussen zijn ook al vier kruispunten op de ring heringericht, zij het met vrij eenvoudige middelen. De fietspaden op de ring zijn verbeterd en aan de kruispunten werden ze rood geschilderd. En er volgen nog vijf kruispunten.’
De Dampoort blijft een van de prioriteiten?
,Beslist. Een studie waar ook De Lijn en de NMBS aan meewerkten, is klaar. Het gaat om een totale herinrichting van het trein, bus- en tramstation alsook om de projectontwikkeling van de omliggende terreinen. Financieel is dat nu niet haalbaar. Voor de Dampoort zal het in fasen moeten gebeuren. Een ondertunneling zal de eerste stap zijn. Zodra de Handelsdokbrug, gepland in 2004, er komt, zal heel wat verkeer van de Afrika- en de Koopvaardijlaan komen. Verkeer uit die richting heeft nu geen voorrang aan de Dampoort. Daar moet dan toch iets gebeuren. De Handelsdokbrug is gepland voor 2004.’

Wat onthouden we?
Palinghuizen kreeg recent een transformatie “light”.
Het Neuseplein is sinds 2001 niet veranderd.
De belangrijkste evolutie van de Handelsdokbrug is de verandering van naam.
De huidige planning: 2019.
Ik kan alleen maar dezelfde conclusie trekken als afgelopen weken: een overheid (zowel stedelijk als gewestelijk) die het meent met verdichting en leefbaarheid van steden en verkeersveiligheid zal haar inzet en budgetten voor het openbaar domein fors moeten optrekken.
En de overheden hebben véél kostbare tijd verloren.
Trage evolutie was voor voor de politieke partijen jarenlang een partijstrategie.
Doel: de kiezer met een autostuur in zijn maag niet voor het hoofd stoten.
Waarom tijd verloren?
Omdat het autogebruik al die jaren is blijven groeien, bekijk de cijfers hier.
Op de 15 jaar sinds het ongeval op de Gasmeterlaan zijn er 1 miljoen 465 duizend motorvoertuigen bijgekomen.
Het aantal mensen die je als overheid richting andere mobiliteitsgewoontes hoort te krijgen is dus alleen maar fors toegenomen.
Alleen al daarom is een Gentse Circulatieplan een hoogst dringende stap, waarna nog vele even dringende stappen moeten volgen.
Over de volgorde van de volgende stappen kan je discussiëren.
Niet over de urgentie.

Het werd dus 15 jaar.
We serveren u als voorgerecht op uw eigen passage een kleine fotoreeks “the day before”.

22dec16, Nieuwevaart

22dec16, Nieuwevaart

22dec16, Nieuwevaart

22dec16, Nieuwevaart

22dec16, Nieuwevaart

22dec16, Nieuwevaart

22dec16, Nieuwevaart

22dec16, Nieuwevaart

22dec16, Nieuwevaart

22dec16, Nieuwevaart

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

22dec16, Palinghuizen

Het fietsverkeer heeft er vanaf morgen weer een veiliger route bij, en daar ben ik blij om.
Hopelijk is het aansluitende verkeerslicht op de Nieuwevaart een fietsvriendelijk exemplaar, dat wil zeggen: met snel groen licht na de duw op de drukknop.
Dat testen we morgen ter plaatse uit.
Want straks (vrijdag 23 december) wordt om 15u het lintje geknipt en kunnen we ons al fietsend een kwaliteitsbeeld vormen.
Tijd voor een feestje, maar ook tijd om stil te staan bij Jolien, Naomi en Sofie.

161222_nieuwevaartbrug

10 Responses to “15 jaar”

  1. Frans Says:

    Met of zonder (kerst)verlichting?

  2. Robin P. Says:

    Dit is weer een mooi voorbeeld van de onduidelijkheid in Vlaanderen wat betreft enkelrichting- versus dubbelrichtingfietspaden. Op de heraangelegde Nieuwevaart is het met pijlen duidelijk aangelegd als dubbelrichting; idem voor het fietspad op de brug. De nieuwe onderdoorgang is logischerwijze dus ook dubbelrichting (ook al zouden nog wat extra pijlen het duidelijker kunnen maken).

    Op Palinghuizen sluit het fietspad dan aan op de oudere infrastructuur, met name de oudere onderdoorgang onder de Rooigemlaanbrug. Verder noordelijk op Palinghuizen gaat dit over in een standaard streepjesfietspad aan weerszijden. Voor zover ik weet is er nergens een aangewezen manier om (komende van de nieuwe onderdoorgang) naar de rechterkant van de weg (Palinghuizen) te gaan richting noorden.

    Trouwens, zou op foto 6 niet het bord langs de rechterkant van het fietspad moeten staan (misschien staat er nog zo een buiten beeld)? En moet er geen onderbord zijn dat aangeeft dat het dubbelrichting is?

    • Renaat Says:

      Een bord om een fietspad aan te duiden hoeft niet aan de rechterkant te staan. En ondefborden zijn niet de juiste manier om aan re duiden dat een fietspad een tweerichtingsfietspad is. Ik pleit zelf voor een wetswijziging maar wettelijk mag men men strikt genomen zelf geen onderbord plaatsen om duidelijk te maken dat een fietspad een tweerichtingsfietspad is.

    • Frederik Says:

      Dat bord moet parallel met het fietspad zelf staan (dus met de achterkant naar de rijbaan), zodat fietsers uit de onderdoorgang weten dat ze op een fietspad terechtkomen.

      En nee, zo een onderbord bestaat niet.

      • Renaat Says:

        Of er moeten borden in de twee richtingen staan. Ik blijf pleiten voor een wetswijziging waarbij tweerichtingsfietspaden worden aangeduid met onderborden bij voorkeur aangevuld met pijlen op het fietspad. De huidige regeling is te onleesbaar en daardoor voor velen ook onduidelijk of onbekend.

        • Frederik Says:

          Inderdaad. Niet alleen onleesbaar, maar ook te makkelijk aan te passen door vandalen of onoplettende wegenwerkers door simpelweg een bordje 90 graden te draaien. Het verschil tussen wat bedoeld is als fietspad en andere weggedeelten is meestal nog intuïtief duidelijk, zelfs als de bordjes verdwenen zouden zijn. Maar het verschil tussen een eenrichtings- en een tweerichtingsfietspad is zonder de borden gewoon onmogelijk te zien.

      • Robin P. Says:

        Over verkeersbord D7 (fietspad) zegt de wegcode blijkbaar “Dit verkeersbord moet na elk kruispunt herhaald worden. Indien de plaatsgesteldheid het rechtvaardigt mag het evenwijdig met het fietspad geplaatst worden.” Dus blijkbaar kan beide (ik veronderstel dat “evenwijdig” betekent “tussen rijbaan en fietspad”).

        En ik had een onderbord M4 in gedachte, zoals hier: https://www.google.be/maps/@51.0360946,3.7045364,3a,17.5y,351.61h,84.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1shibJik-VUsz4ctaufMU4PQ!2e0!7i13312!8i6656
        Maar als ik de wegcode goed begrijp is dit bord niet bedoeld om gebruikt te worden onder D7… ook al zie ik dat regelmatig.

        • Frederik Says:

          Inderdaad, beide kunnen. Wat ik bedoelde is dat ik denk, op basis van waar de paal staat, dat in dit geval voor een evenwijdig bordje gekozen is. Enkel het bordje zelf is daarna in de verkeerde oriëntatie geplaatst. Dus de situatie is makkelijk te corrigeren door de eerste oplettende voorbijganger.

          En inderdaad, een onderbord M4 geeft aan dat een blauw bord dat eenrichtingsverkeer oplegt, niet geldt voor fietsers. Dus als je enkel naar de wegcode kijkt, houdt zo’n bord geen steek bij een bord dat een fietspad aangeeft. Natuurlijk kan iedereen zich wel voorstellen wat ermee bedoeld wordt, maar in principe mag een wegbeheerder dat niet plaatsen.

  3. jandefietser Says:

    Wie de nieuwe onderdoorgang neemt en richting Eeklo wil kan langs de nieuwe oversteekplaats, op het einde van de onderdoorgang onder de Rooigemlaan. Daar hebben we al

    een stukje
    over geschreven.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: