Home

Schipperskaai

4 januari 2017

Een beetje laat, maar hier komt toch nog een impressie van het stukje aan de Oude Dokken dat in oktober werd ingehuldigd.

Schipperskaai

Schipperskaai

Schipperskaai

Schipperskaai

Wat zijn de reacties van de fietsers? ‘Prachtig?’ of ‘Leuk?’ of ‘Gemiste kans?’

Een beetje geschiedenis, hoe zien wij de fietsontwikkelingen hier? De Schipperskaai past in een fietsnetwerk van de toekomst. Wat er in onze fietsagenda staat.

  • Fietspaden langs ringwegen en (auto)invalswegen moeten goed zijn maar een visie op de toekomst geeft ons dat er meer capaciteit moet zijn.
  • Fietsassen langs water en weg van drukke autowegen zijn een meerwaarde.
  • Kunstwerken (zoals bijvoorbeeld de Bavofietsbrug, de fietsbrug achter het zwembad Van Eyck) moeten aansluiten op een netwerk en moeten zo snel mogelijk na ingebruikname renderen.
  • Indien fietsinfrastructuur eerder af is dan de auto-infrastructuur is zal ze gebruikers aantrekken en behouden. Hierbij denken we aan de werken voor het verleggen van de R40 en het aanleggen van de Verapazbrug.

Besluit:

Recreatief ontwerp, maar goede uitvoering (stroken gewassen beton, vlakke stenen, vlakke spoorstaven): het geheel is vlak.

Het is bedoeld voor recreatieve fietsers, maar er zijn nu al fietsers die het gebruiken voor woon-werkverkeer. Dit zal de eerste jaren geen probleem zijn. Maar op termijn (en hierbij denken we aan wat er bij de Bavobrug gebeurd is), binnen tien of vijftien jaar, als het project af, wat dan? Zullen de fietsers hier alleen nog stapvoets welkom zijn?

Dus: prachtig, leuk, maar een gemiste kans.

5 Responses to “Schipperskaai”

  1. Frans Says:

    Gemiste kans? Welke kans? Een apart fietspad voor woon-werkverkeer? Het is me niet duidelijk.

    • Hubert Says:

      Voor nu vandaag best in orde ,Visie op toekomst ,fietsen binnen 10 a 15 jaar . Inpassen in een fietsroute zoals men een autoweg Vb Drongense steenweg een vlotte doorgang geeft tot en met de R40 ,zo moet men nu fietsassen uitrollen ,en niet voetgangers en fietsers het onder elkaar laten uitvechten ,Het is hier niet de Lange Munt.

  2. Frederik Says:

    Inderdaad. Zeker de eerste foto doet me erg aan de fietsbrug naar het Keizerpark denken. Die was ook topinfrastructuur toen die net gebouwd was, maar ondertussen is het fiets- en voetgangersverkeer daar zo druk dat het echt te smal is. Op recreatieve fietsroutes zijn voetgangers niet zo’n probleem, maar voor functionele hoofdfietsroutes moet men echt durven voetgangers bannen. En dat kan alleen als voetgangers een eigen, duidelijke plaats krijgen weg van het fietspad. Dat is hier niet gebeurd. Hopelijk komt er dus nog een degelijke hoofdfietsroute verderop.

  3. Stijn_VH Says:

    Ik gebruik de Schipperskaai al regelmatig voor woon-werkverkeer en ik ben toch al een paar keer nageroepen door voetgangers die schijnen te denken dat de hele kaai een voetpad is. Nu ja, voorlopig is er nog plaats genoeg om er om heen te rijden dus niet echt een probleem buiten de onvriendelijkheid maar dat zal dus niet blijven duren. Er wonen ondertussen ook al best wat mensen in die boten daar en er zijn nog onbezette plaatsen. Het is er momenteel ’s avonds ook best donker waardoor je bvb de rails van de kranen niet zo goed ziet liggen en als het wat geregend heeft zijn die even glad als een tramrail. Het is er wel leuk fietsen en je hebt geen last van auto’s maar een super-de-luxe fietsas is het dus zeker niet.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: