Home

Persbericht Winterplan fietspaden

5 januari 2017

PERSBERICHT 05 januari 2017

Fietsersbond Gent kreeg afgelopen week meerdere signalen over het ontbreken van een degelijk uitgevoerd winterplan voor fietspaden.
Tientallen (al vermoeden we eerder: honderden) fietsers kwamen ten val.

Vier voorbeelden.
Deze morgen waren tussen half 9 en 9u zowel de kleine fietsbrug van het Keizerpark als de nieuwe bruggen aan de Keizerpoort niet gestrooid of geveegd, en gevaarlijk glad.
Fietsers die ter hoogte van het Dienstencentrum gevallen waren hielden de wacht om andere fietsers te waarschuwen voor het slipgevaar.

05jan17, Emiel Hullebroeckplein

05jan17, Emiel Hullebroeckplein

Ondanks een melding op dinsdag lagen het fietspad en voetpad op het Prinses Mathildeplein ook op donderdagmorgen (9u) gevaarlijk glad.
De Bataviabrug staat al een poos in hoge stand, wat fietsers zelfs aan trage snelheid doet vallen.

Fietsersbond Gent vraagt de verschillende wegbeheerders (stad, provincie, gewest,…) met aandrang om minstens volop in te zetten op het ijsvrij houden van hoofdfietsassen en belangrijke fietsstallingen.
De (fiets)bruggen en fietsonderdoorgangen én de omgeving van de treinstations (de fietspoorten van en naar de binnenstad) vragen hierbij extra aandacht en zorg.

Fietsersbond Gent

05jan17, Emiel Hullebroeckplein

05jan17, Emiel Hullebroeckplein

2 Responses to “Persbericht Winterplan fietspaden”

  1. iris Says:

    Vandaag 06/01/2017 spekglad op de Bataviabrug. Eigenlijk levensgevaarlijk.

  2. tuur Says:

    De belangrijke fietsassen ijs- en/of sneeuwvrij houden ware eigenlijk een must. Zeker die fietsassen die niet bereikt worden bij het strooien van de autoweg.

    Ik weet niet hoe het dit jaar zou zijn bij sneeuwval, maar enkele jaren terug was bv. het afgescheiden fietspand langs de R4 van Sint-Denijs naar Zwijnaarde en verder ’s ochtends al helemaal sneeuwvrij gemaakt (alleszins langs de Binnenring en langs de Valentin Vaerwyckweg)… wat toen een meer dan aangename verrassing was. Men kan inderdaad niet verwachten dat stadsdiensten tegen ’s ochtendsvroeg ELK straatje voor auto’s en fietsers en elk paadje voor fietsers en voetgangers op heel het grondgebied van de gemeente zomaar sneeuw- en ijsvrij krijgen, wanneer al niet eens elke burger er toe komt zijn oprit vrij te krijgen.

    Maar net als snelwegen en hoofdwegen voor de auto’s, mag de stad zeker ook inzetten op het veilig maken van de hoofdassen voor fietsers. Bij sneeuwval wil je als fietsers zelfs gerust 1 km omrijden t.o.v. je normale kortste traject bij normaal weer als je zeker weet dat je daarmee een sneeuw – en ijsvrij route kan bereiken om een lange afstand te overbruggen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: