Home

Trajectcontrole

16 januari 2017

Buurgemeente Lovendegem heeft plannen voor trajectcontrole in de Leopoldstraat en Drongense Steenweg, dus geen E40 of E17.

Wel een voorstel: trajectcontrole in een aantal fietsstraten in Gent, zoals Trekweg, Visserij …..

Met trajectcontrole en een maal per maand controle door politie op naleven van de regel “geen fietsers inhalen” zal de zin om fietsstraten als sluipweg te gebruiken verminderen.
De mentaliteitsverandering waar men de mond van vol heeft komt niet uit de lucht gevallen.

22mei12, 8u55 , Visserij

22mei12, 8u55
,Visserij

20 Responses to “Trajectcontrole”

  1. Sven Says:

    Bij een snelle zoek op het internet naar foto’s van fietsstraat verkeersborden zie je 2 verschillende logo’s terugkomen:

    https://duckduckgo.com/?q=fietsstraat+verkeersbord&iar=images&iax=1&ia=images

    De versie waarop ‘auto te gast’ staat is het Nederlandse L51 verkeersbord.

    De Belgische versie F111, ( http://www.wegcode.be/actueel/1952-fietsstraat-krijgt-officieel-verkeersbord ) is de versie waarbij er geen bestuurder in de auto zit, ter vereenvoudiging van het icoon.

    Alhoewel het tekstje ‘auto te gast’ welkom is op dit bord, vind ik het icoon van de Belgische borden veel duidelijker weergeven waar het om gaat.
    De fietser fiets voor de auto, in het midden van het vak. De auto kan dus niet passeren.
    In de Nederlandse versie fiets de fietser ‘uiterst rechts’, waardoor de auto bij elke gelegenheid kan proberen om de fietser alsnog in te halen.

    Wanneer fietssuggestie stroken worden aangelegd om auto’s meer naar het midden van de baan te motiveren, opdat fietsers zich veiliger zouden voelen. Zou een fietsstraat dan geen zone van een meter aan beide kanten, onbeverft kunnen laten om fietsers te motiveren meer in het midden te fietsen?


  2. Ik heb de indruk dat er veel fietsers zijn die niet weten wat een fietsstraat is. Toen ik recent met de auto door de Visserij reed, viel het me op hoe de fietsers allemaal uiterst rechts gingen rijden en vervolgens de hele tijd achterom zaten te kijken omdat ze niet begrepen dat ik hen niet inhaalde. Tja.
    Er zullen altijd wel wat nozems zijn die lastig doen als je ze niet voorbij laat, maar wat gaan ze doen? Over u heen rijden? Ik denk het niet.

    • Mathias Says:

      Ik sluit me hier bij aan. Auto’s die in een fietsstraat zoals de Visserij rijden kunnen daar zijn om twee redenen. Of ze moeten er zijn, en dan maakt het niet uit of ze de laatste 250 m aan 20 of 30 km/h rijden. Of ze gebruiken de route als sluiproute en dam moeten ze er per definitie niet zijn en kunnen ze best zo sterk mogelijk gehinderd worden als demotivatie.

      Het is een spijtige zaak dat alles wat voor automobilisten niet fysisch onmogelijk gemaakt wordt, doorgaans als toegelaten wordt beschouwd. In een fietsstraat heeft de fietser echter het recht en de macht van het de automobilist fysisch onmogelijk te maken van in te halen, want ze mogen de volledige breedte van de rijbaan gebruiken zolang kruisend verkeer (=tegenliggers) veilig kunnen passeren. Helaas zijn slechts een handvol fietsers zich hiervan bewust en blijven de meeste fietsers dus uiterst rechts rijden waarbij ze een verleidelijk gat laten voor de automobilist. Een gat is een gat zij de automobilist en hij lapte de fietsstraat aan zijn autoband.

      Het is duidelijk dat het in de eerste plaats aan de automobilist is om zich aan het verkeersreglement te houden en de verantwoordelijkheid ligt dan ook volledig bij hen, maar enige bewustwording bij de fietser over zijn rechten kan helpen om het naleven van het verkeersreglement af te dwingen. Het klopt ook dat je hiermee niet steeds op begrip van de automobilist kan rekenen, maar helaas voor die laatste heeft een claxon en agressief rijgedrag een zeer negatieve invloed op mijn snelheid wat zijn verblijf in de fietsstraat enkel verlengt…

    • Frans Says:

      Veel beter dan de automobilisten weten fietsers wellicht wel wat een fietsstraat is, maar zij hechten meer belang aan hun fysieke integriteit dan aan hun voorrangsrecht. Honderden meters fietsen met zo’n nozem in uw nek is gewoon ongemakkelijk. Niemand ondergaat graag zo’n minutenlange vorm van verkeersagressie. Het is misdadig dat de overheid zo’n toestanden blijft dulden. Overigens vind ik het verkeersbord “fietsstraat” een draak, omdat het afwijkt van de algemeen geldende en herkenbare rode cirkel die een “verbod” aangeeft. Psychologen zullen wellicht gesuggereerd hebben dat je de “zwaar beproefde” weggebruiker niet verder mag bruskeren…

      • Sven Says:

        Uit ervaring weet ik dat aan 30 km/u door een fietsstraat rijden (als fietser) evenveel spatbordklevers uitlokt als dit doen aan 20 km/u.
        De snelheid van de fietser maakt niet uit, dit is hetzelfde effect als bij een auto met een [L], zelfs al rijdt die aan de correcte snelheid, die moet en zal ingehaald worden.

        Wat hierboven beschreven staat is de beste manier om je zelf niet opgejaagd en gefrustreerd te voelen. Vreedzaam verzet. Blijf in dezelfde lijn fietsen, uitwijken leid enkel maar potentieel verder in de kant geduwd te worden door een auto die passeert op een plek waar dit fysisch amper mogelijk is. Ga zeker niet sneller fietsen, voor een auto heeft een verschil van 2, 5 of zelfs 10km/u amper een andere indruk. Aangezien het voornamelijk de versnelling is die men voelt niet de snelheid. Als fietser zijn er nu eenmaal grenzen aan zowel je versnelling als je maximale snelheid. Die is in dit geval ook nog eens door de wet vastgesteld op 30 km/u.
        Voelt U zich alsnog opgejaagd en/of de afstand tussen uw spatbord en de bumper te klein, vertraag dan. Niet door te remmen, jij hebt immers geen remlichten en je creëert een gevaarlijke situatie vooral voor jezelf. Maar stop gewoon even met trappen. De chauffeur achter je zal dit heel duidelijk zien. Bij een lagere snelheid is het risico op letsels ook veel minder, dit is dus niet meer of minder dan risico beperking.
        Veel chauffeurs zullen dit echter wel ervaren als ‘pestgedrag’ zonder bij hun eigen acties stil te staan.

        Voor 1 keer zou ik voorstander zijn van een wegprofiel waarbij gebruik wordt gemaakt van klinkers, plaveien, beton met motief of zelfs (platte) kasseien. Het midden van de baan mag in asfalt/beton, elke zijkant krijgt een boord van een meter in een ander type wegdek welke minder aantrekkelijk is voor fietsers. Dit profiel zal ook de snelheid bij de auto’s verminderen. Natuurlijk dient dit profiel onderbroken te worden om fietser op en af de middenbaan te laten. En dit werkt het naast elkaar fietsen sterk tegen.

        Wegprofielen kunnen heel nuttig toegepast worden, al zijn ze niet heilig.
        Het omgekeerde profiel is gebruikt in de Wellingstraat in Heusden (Destelbergen), de fietsers hebben een betonstrook aan de zijkanten. Auto’s rijden met hun rechter banden op de betonstrook, de linker banden op de kasseien in het midden van de baan. Wanneer een auto je dan inhaalt, zal deze met z’n linker banden op de betonstrook aan de andere kant willen rijden. Zo blijft die vanzelf ver van de fietser vandaan welke hij wil inhalen.

        Vorige week ben ik echter wel van de baan geduwd door een auto die nog wou inhalen voor een bocht. Toen er een tegenligger kwam gingen de remmen toe en het stuurde de auto naar rechts, waar ik fietste.


        • Sven, waarom wil je in godsnaam naast elkaar fietsen tegenwerken? In een fietsstraat!
          Soit, ik volg uw uiteenzetting over een minder fietsvriendelijke ondergrond alvast niet. Daar moeten we dus écht niet naar terug. Je moet het de fietsers niet moeilijker maken omdat de auto’s zich weer eens niet aan de regels kunnen houden. Al die gevaarlijke paaltjes op fietspaden staan er ook al omwille van de auto’s.

          • Sven Says:

            Fietsers naast elkaar: dat zou een nadelig gevolg zijn bij een aanpassing van de ondergrond. Een punt tegen m’n eigen argument dus ^^

            Minder fietsvriendelijke ondergrond: eerste voorstel/idee was de aanpassing van het kleurvlak, dit niet tot de zijkant te laten lopen om de ‘verwachte plaats van de fietser’ duidelijker weer te geven, net zoals bij die fietssuggestiestroken.

            Een ondergrond van klinkers, beter nog is een betonmotief (zoals het busplein / Woodrow Wilsonplein) want daar heeft een fietser helemaal geen last van. In Nederland zie je vaker dat het wegprofiel & bestrating worden vormgegeven naar het doel van de weg.

            Het is niet mijn wens het de fietser ‘lastiger’ te maken maar een een visuele en (licht) voelbare weginrichting kan een heel groot verschil maken. Plaveien en (platte) kasseien zouden hun doel ver voorbij schieten, die woorden neem ik dan ook graag terug.

            Om te benadrukken dat je veel kan (mis) doen met hoe een weg wordt ingericht en vormgegeven, een voorbeeld waar een aangepaste bestrating fout is gegaan:

            De Sidonie Verhelsttraat, het pad langs de Schelde vanaf het Keizerspark richting Destelbergen/Melle, tot aan de sluizen met fiets oversteek.
            Dit pad heeft 2 verschillende profielen. De helft het dichtst bij de Schelde is volledig glad (bij aanlig, ondertussen enkele sterke bulten en putten). De helft het dichts bij het park & de gebouwen wordt bij elke nieuwe betonplaat onderbroken is door een enkele rij klinkers vanaf de helft van het pad tot te rand.

            Ik zie zo 3d gerenderde projectfoto’s in m’n hoofd opkomen met wandelaars op het onderbroken profiel en fietsers op het gladde deel.
            Dit staat echter nergens zo ‘aangegeven’ op een officiële manier. Het resultaat is dat een deel van de fietsers richting Melle in het centrum van het pad fietsen. Uiterst rechts, op de linker helft. Zo de klinkers vermijdend.
            Maar voetgangers hebben hier totaal geen last van, dus die wandelen overal.
            Zo wordt het ‘fiets’ gedeelte te smal voor kruisende fietsers + wandelaars.
            Mocht dit echter correct zijn aangegeven en net iets beter zijn uitgevoerd (volle doorlopende streep in het midden van het pad) dan werden de voetgangers en de fietsers op een elegante en intuïtieve wijze gescheiden. Zonder nood aan paaltjes of borduren, hoogteverschillen, etc…

          • Yves Says:

            Maak het voetpad breder, zodat de rijbaan smaller wordt, nét breed genoeg voor een huisvuil- of brandweerwagen. Zo wordt het fysisch onmogelijk om in te halen, zelfs als de fietser uiterst rechts rijdt. Ik heb vrienden in Den Haag, in hun straat zal niemand het in zijn hoofd halen om in te halen of sneller dan 30 te rijden: https://www.google.be/maps/@52.03544,4.3828673,3a,75y,254.88h,74.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1se5v32NQE0hwlYLydZCtY6g!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1


          • Yves, dat zo smal maken van de rijweg is geen oplossing omdat de fietsers in beide richtingen rijden. Als er dan een afvalwagen, vrachtwagen of bus door de straat rijdt, kunnen de tegenrichting fietsers niet meer door.
            Ik ken een plaats waar men in Antwerpen zo gedacht heeft. Letterlijk levensgevaarlijk!

          • Renaat Says:

            In Nederland zijn er talloze goede voorbeelden te vinden van fietsstraten waar men o.a. door het gebruik van stroken met kasseien of ander kleinschalig materiaal een voor fietsers prima situatie heeft weten te creëren waarin enkel de (haastige) automobilist hinder ondervindt van die kasseien.

            Het (doordacht!) gebruik van kleinschalige materialen in een fietsstraat zou ik niet zomaar als een slecht idee opzij zetten.

    • Frederik Says:

      Een tip: hou wat extra afstand. Een auto die op “normale” afstand volgt, gaat veel fietsers al een opgejaagd gevoel geven. Zij weten namelijk niet of jij bij de eerste mogelijkheid gaat proberen gevaarlijk in te halen of niet. Ik hou altijd wat extra afstand, en ik heb nog bijna nooit meegemaakt dat fietsers achterom kijken of opzij proberen gaan.

  3. Julien Says:

    De laatste maal toen ik daar fietste reed in ongeveer in het midden en op het moment ik aan een plaats kwam waar op een tiental meter geen auto geparkeerd stond werd ik voorbij gestoken door een auto die me dan wat wegdrumde om me waarschijnlijk te laten weten dat het hen niet aanstond.
    Als fietser kan je daar dan beter aan eigen gezondheid denken, al zeker als je merkt dat het niet hen eigen auto is (was een cambio auto)

  4. Frans Says:

    Lovendegem heeft wel een punt dat trajectcontroles goedkoper en efficiënter kunnen zijn dan verkeersdrempels.

  5. Chris S Says:

    Een fietsstraat waar auto’s in kunnen rijden is een contradictio in terminis. Het zal (bijna) nooit werken en zeker niet de Vlaamsche hutsepotscenario’s. Het is te belachelijk voor woorden.

  6. JanG Says:

    Recente praktijkervaring in de Visserij: in de achteruitkijkspiegel (op de fiets) zag ik een auto naderen, genre ‘verlaagd en uitgebouwd’. Ik hoorde hem ook: luide uitlaat, ramen open en nog luidere muziek. Dit om het type bestuurder te schetsen.
    De man schoot me op een onbewaakt moment rakelings voorbij om dan in de remmen te duiken voor een verkeersdrempel. Op dat moment reed ik er weer langs en week wat verder naar het midden uit. Vanaf dat moment begon het getoeter en agressief aandringen, maar dat was voorspelbaar. Het is geëindigd met een flinke scheldpartij vanuit de auto naar mijn rug. Ofwel wist de jongeman niet wat een fietsstraat is ofwel kon het hem niet schelen.
    Dit was extreem, maar bijna elke keer als ik er rijd, zie ik automobilisten fietsers inhalen. Enkel gerichte controle kan daar wat aan doen.
    De basis is echter wat al vaak gezegd is: in een fietsstraat hoort geen doorgaand verkeer.

  7. Hubert Says:

    Versmallen rijweg is geen optie(Visserij) ,zie vb eerste stuk Oude Brusselseweg In de tegenrichting (autoverkeer) niet te doen bij kruisen vrachtwagens !!!! We spreken hier over een hoofd fietsas..Dus trajectcontrole waar niemand (maar aan reacties te zien zie ook fietsers hier het nut niet van in ?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: