Home

Foutparkeren / paaltjes / voetgangers / fietsers / tram

20 januari 2017

Jammer dat er paaltjes moeten staan om die foutparkeerders weg te houden.
Anders hadden we een beetje meer plaats voor de fietsers gekregen.
Of durven alle fietsers tussen de sporen te rijden?

Vogelmarkt

Vogelmarkt

vogelmarkt

Vogelmarkt

Vogelmarkt

Vogelmarkt

Advertisements

13 Responses to “Foutparkeren / paaltjes / voetgangers / fietsers / tram”

  1. Frans Says:

    Jammer? Dit is compleet in tegenspraak met wat werd aangekondigd bij de aanvang van dit “BraVoKo”-project: “dat de trottoirs zouden verdwijnen en de automobilisten het gevoel zouden krijgen dat zij zich als genodigde voelen in een winkelwandelstraat.” Hoe lang nog moeten wij meegaan in deze propagandapraatjes? Zet elke fietser die NIET tussen de sporen rijdt op de bon, want dat is pas “gevaarlijk rijgedrag”. Hen inhalen eveneens, maar dat wordt nooit gesanctioneerd. Het gevolg laat zich raden: er zal daar op het trottoir worden gefietst.

  2. Tom Says:

    Die tramsporen overal kriskras door de stad en geen fietspaden maakt de binnenstad van Gent levensgevaarlijk voor fietsers…
    Er was een heel andere verkeersinfrastructuur nodig, met kleine snelle elekteische shuttlebusjes van park en rides aan de binnenring naar het stadscentrum, en een sneltram langs R4, ipv deze wirwar van tramlijnen met albatrossen en hermelijns waar de bestuurder zelfs het einde niet van kan zijn…

  3. Ward Says:

    Die tramsporen overal kriskras door de stad en geen fietspaden maakt de binnenstad van Gent levensgevaarlijk voor fietsers…

    Na een paar jaar niet vaak meer in Gent te fietsen, en dat de voorbije maanden (in het donker, soms bij regenweer) af en toe wel weer te doen, had ik toch ook het gevoel dat fietsen in Gent eigenlijk een vrij gevaarlijke, stresserende aangelegenheid is (geworden?). De tramsporen spelen daar een zeer belangrijke rol in. Speciale “fietsassen” door Gent zou geen slechte zaak zijn

  4. Flat Boy Says:

    Niet de tramsporen zijn het probleem, wel de vele, vele auto’s die nog altijd, en in de toekomst ook nog, in Gent rijden. Minder auto’s = meer plaats voor fietsers en openbaar vervoer, maar daar is enige politieke wil voor nodig

    • JanG Says:

      Het zijn allebei problemen. Stilaan begint duidelijk te worden hoeveel fietsers vallen en schade en/of verwondingen oplopen door die tramsporen. Minder auto’s betekent één stressfactor minder (en minder fijn stof), maar het conflict tussen tramsporen en fietsers blijft bestaan. Het zal nog toenemen zelfs, met de plannen om nog meer lijnen te vertrammen.

    • Chris S Says:

      Beiden zijn problematisch. Het OV als een heilige koe laten opdraven zoals men al jaren pleegt te doen is evenzeer problematisch. Weg met het OV in de stad, het is een pest. Er zijn creatieve alternatieven. Dat zou pas politieke moed zijn i.pv. die papegaaienzever over ‘hét OV’.
      Onlangs is een collega met de fiets door die kl*te tramsporen op de grond gevallen en licht gekwetst.

    • Yves Says:

      Ik rij altijd tussen de tramsporen, dat is het veiligst… als je goed bij de wissels oplet. Nu goed, het grootste probleem lijkt me de combinatie tramspoor kasseien en die is hier toch wel opgelost. Het openbaar vervoer is nu eenmaal nodig. Bezoekers van Gent hebben geen fiets, ouderen kunnen niet op de fiets of te voet. De enige echte conflictvrije oplossing is natuurlijk een metro… die optie werd ooit – lang geleden – in overweging genomen, maar goed was toen een nog te kleine stad om de hoge kostprijs te verantwoorden.

      • Renaat Says:

        Vaak wordt een inwonersaantal van 1 miljoen als het minimum beschouwd voor een volwaardig metrosysteem financieel haalbaar wordt geacht. Natuurlijk is alles te subsidiëren maar of dat wenselijk en haalbaar is?

  5. Hans Grymonprez Says:

    Niet alleen fietsen is gevaarlijk, ook te voet. Moet eens met oudere mensen afstappen van tram 1 (kathedraal) en richting korenmarkt en zo stappen. Bussen, trams, taxi’s en fietsen in een chaos door elkaar. Ook de recente aanpassingen zijn allen ten voordele van doorgaand verkeer: gevrijwaarde rijweg met of zonder tram er door en fietsers / voetgangers naar de zijkant (die in het beste geval ‘iets’ meer plaatst hebben. Er zullen wel redenen aan te dragen maar ooit was er een partij die tegen het en-en beleid was maar dit nu met verve uitvoert.


  6. Tram en fietsers samen laten rijden is geen goed idee. Als we in Gent meer fietsers in de stad willen én ook trams in de stad willen houden, moeten we durven tramlijnen te ontdubbelen: één van de twee rijrichtingen wordt verplaatst naar een andere straat, zodat er plaats komt voor fietspaden aan beide kanten.

    • Hubert Says:

      Of de ruimte naast sporen zo groot mogelijk te maken ,vb Belfortstraat tussenruimte (afmeting tussen de twee rijrichtingen) is veel meer dan het min. noodzakelijk ,en zo is de kans om naast sporen meer ruimte te geven aan fietsers verloren. Inplaatsen perrons kan ook helpen, en …..minder parkeerplaatsen.kortom één visie op lange termijn kan altijd helpen.

  7. Hilde Says:

    Het is hetzelfde verhaal als in het deel Brabantdam dat al klaar is. Te weinig plaats voor fietsers naast de tramsporen en dan overal paaltjes zodat de auto’s niet op het voetpad zouden kunnen. Als voetganger voel ik mij er als een dier in een kooi. Voor automobilisten lijkt het op een “lanceerbaan”.
    In de Sint-Niklaasstraat en Veldstraat is de tramlijn wel ontdubbeld, maar daar vind ik het toch ook niet fijn fietsen. Daar moet je wel tussen de tramsporen gaan rijden, want met het verhoogde perron riskeer je te vallen omdat je met je pedalen tegen de stenen aanrijdt.
    Als je binnenkort overdag ook niet meer door de winkelwandelstraten zal mogen fietsen (wat ik ergens wel begrijp), zullen er niet veel mogelijkheden meer overblijven om een rustig parcours uit te zoeken….


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: