Home

Naar Volvo

30 januari 2017

Volvo is een autobedrijf, dat wist je zonder twijfel.
Volvo is ook een verstandig bedrijf.
Het wéét dat werknemers die per fiets naar het werk komen fitte werknemers zijn.
Het weet ook dat elke werknemer die met de auto komt plaats op de weg van de professionele chauffeurs inneemt.
Volvo Cars wil met de fiets bereikbaar zijn.

Momenteel bouwt het Vlaams Gewest op de R4 ter hoogte van Volvo een knooppunt.
Op de website van Wegen en Verkeer wordt er zo gecommuniceerd:

Fase 6: 21 december – voorjaar 2017
De brug over de R4 en beide nieuwe rotondes zijn deels in gebruik. De oprit aan de kant van Zelzate is open. Alle andere op- en afritten zijn in deze fase nog dicht.

170129knooppunt-langerbrugge

Fietsers en voetgangers

. Fietsverkeer is mogelijk op de nieuwe brug in twee richtingen op het dubbelrichtingsfietspad. Ook voetgangers kunnen gebruik maken van de brug.
. De oversteek aan het oude kruispunt verdwijnt. Iedereen fietst/wandelt via de nieuwe brug en de rotondes naar het veer en Volvo (en omgekeerd).
. In afwachting van de fietstunnel rijden de fietsers vanuit Oostakker mee in het verkeer naar de rotonde. Op de rotondes rijden de fietsen ook mee in het verkeer. Voor de veiligheid is een snelheidsbeperking ingevoerd van 30km/u.

In de praktijk ziet het er zo uit, soms anders dan op plan:

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

28jan17, Langerbruggestraat

Diplomatisch samengevat: vergeleken met 5 à 10 jaar geleden is dit een hele vooruitgang.
Er wordt nu bij voorbaat aan fietsers gedacht.
Nu het ook nog met fietsers in gedachten uitvoeren en handhaven.
En minstens (minstens) wekelijks, bijvoorbeeld op vrijdagavond, de routes en signalisatie nakijken en corrigeren.
Want deze zaterdagse situatie is (vermoedelijk) haalbaar voor de assertieve woon-werkfietsers van Volvo, maar totaal niet voor ander fietsverkeer via het veer van Langerbrugge.

Oh ja, valt het op dat Wegen en Verkeer op de website enkel aan automobilisten uitlegt hoe ze na afloop van de werken zullen rijden?

3 Responses to “Naar Volvo”

  1. Lodewijk Says:

    Deze werf is nog niet ideaal voor fietsers, maar inderdaad ze doen duidelijk al meer inspanning dan wat vroeger gebruikelijk was.

    Ik heb die link naar AWV eens bekeken en het valt me op dat er veel baanvakken bijkomen voor het gemotoriseerd verkeer. De Langerbruggestraat krijgt een upgrade van 2 rijbanen (1 in elke richting) naar 2×2 rijbanen met middenberm. Er komen ook allerlei verbindingswegen bij (tussen Langerbruggestraat en Wittewalle + tussen Langerbruggestraat en Imsakkerlaan. Die voordien eigenlijk enkel via de R4 konden.

    Een heel sterke upgrade voor het gemotoriseerd verkeer dus. Een upgrade feitelijk naar autosnelwegoprit en -afritniveau voor de R4 met bijbehorende ontsluitingswegen (met 2 grote rondepunten) en R4 parallelwegen.

    Dan is het voor de fietsers wel héél mager uitgevallen.

    Zijn al die verschillende aansluitingen voor gemotoriseerd verkeer aan het noordelijk rondpuntgedeelte echt allemaal nodig?
    Dit geeft wel heel veel fietsoversteekplaatsen op een korte afstand.

    Voordien waren het maximaal 2 oversteken voor fietsers op de Langerbruggestraat (1 keer via lichten en 1 keer in de voorrang) .

    Met het huidige ontwerp zullen fietsers op dat traject een langere afstand moeten fietsen en minimum 5 keer (vermoedelijk ook steeds uit de voorrang) moeten oversteken. Zowel richting Imsakkerlaan als verder de Langerbruggestraat richting het veer van Langerbrugge.

    Er verdwijnen zelfs bestaande fietsverbindingen! Die van de Wittewalle met de Imsakkerlaan en die van het fietspad langs de R4 tussen Langerbruggestraat en Wittewalle. Die van Imsakkerlaan naar Langerbruggestraat wordt ook ongeveer dubbel zo lang!

    Zo voorziet AWV een upgrade voor gemotoriseerd verkeer en tegelijkertijd een downgrade voor fietsverkeer.

    Het minimum dat ik zou voorzien, met zoveel ruimte voor nieuwe weginfrastructuur, is voor de fiets directere verbindingen dan voor het gemotoriseerd verkeer.

    Hoe? Bv. door de aanleg van 3 fietsbruggen (of fietstunnels, maar die zijn duurder).
    2 in het verlengde van de Langerbruggestraat (1 om de R4 over te geraken en 1 om het noordelijk rondpunt over te geraken) en 1 om de R4 over te geraken in het verlengde van de Imsakkerlaan (aansluitend op de Wittewalle). De huidige geplande fietsverbinding (en ook de fietstunnel onder een R4 afrit) tussen de 2 rotondes hoeven ze dan niet meer aan te leggen want dat zou een overbodige omweg zijn.

    Zonder het huidig ontwerp van het gemotoriseerd verkeer te benadelen, zou zo toch het lokaal en doorgaand fietsverkeer een kortere en vlottere route gegeven kunnen worden.

    OK, dat kost waarschijnlijk wat meer geld. Maar zal nog altijd maar een paar percent zijn van de totale kostprijs van dat nieuw R4 knooppunt.

    Helaas sowieso “vijgen na Pasen” want de bouw ervan is al begonnen.

    • Lodewijk Says:

      Na het zien van de fietsbrug over de N424 John F. Kennedylaan twijfel ik sterk over het voorstellen van fietsbruggen.

      Als die door AWV werd aangelegd, dan trek ik mijn woorden volledig in over het voorstellen van fietsbruggen.

      Dan toch liever daar bij dat nieuw knooppunt van de R4 fietstunnels EN een ontwerpbureau dat in Nederland ervaring heeft opgedaan met de aanleg van hun beste fietstunnels.

      Hoeveel decennia achteruit ten opzichte van Nederland is de fietsinfrastructuur van dat nieuw knooppunt van de R4?

  2. Chris S Says:

    Miljoenen investering voor ontsluiting industrie voor vnl. auto- en vrachtverkeer. Een paar kruimels voor de fietser. En content dat we zijn.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: