Er zijn zo van die plaatsen met een hoge Fietsbultfactor, maar die nooit de aandacht krijgen die ze verdienen.
Dit patchwork zegt àlles over ons mobiliteitsverleden:





Naast het veer is er nog een antiek fietsrek te “bewonderen”:

Ook aan de overkant is het wegdek plots een fietsval:
En op de brug kijk je best uit voor uitstekende bouten:
Het veer van Langerbrugge is de allerenigste fietsverbinding voor dit deel van de haven.
Het veer van Terdonk is de eerstvolgende noordwaarts.
Zuidwaarts is dat Meulestedebrug.
Geen van deze drie fietsverbindingen kan je fietsvriendelijk noemen.
Je kan er als assertieve fietser iets beter je plan trekken dan vroeger, dat is het.
Een Vlaams beleid met ook maar een grammetje ambitie om woon-werkverkeer in de haven van Gent fietsvriendelijk te trekken doet hier iets aan.
Idem voor het Havenbestuur.
Enkel zo worden dure woorden over een mobiliteitsshift ook geloofwaardig.
Enkel het bord “verboden voor ruiters” lijkt mij correct geplaatst.
Wat ook een fietsval is het wegdek van het veer zelf. Ik ken iemand die er op reed bij regen en een lelijke breuk opliep door te vallen. Er zou een bord moeten zijn dat je te voet het veer moet betreden bij regen.
Je kan gans de verkeersinfratsstructuur in Vlaanderen samenvatten met die titel …
… en de wetgeving en het beleid erbij…