Home

Mail: Brusselsepoort

10 februari 2017

—–Oorspronkelijk bericht—–
Van: kern-bounces@fietsersbondgent.be [mailto:kern-bounces@fietsersbondgent.be] Namens Fabienne
Verzonden: dinsdag 10 januari 2017 6:15
Aan: kern@fietsersbondgent.be
Onderwerp: [Kern] Fiets gevaar Keizerpoort

Beste dames, heren,

Als fervente stadsfietser en wonend in Ledeberg ben ik natuurlijk zeer blij met ons mooi fietspad op de Brusselsesteenweg … en dan stopt het, letterlijk en figuurlijk. Ter hoogte na de brug richting Gent moet je dan plots op de baan rijden en ook nog een tramspoor overkruisen! Zeer gevaarlijk! De auto’s rijden tamelijk hard richting Gent en wij als fietsers moeten op dat moment het fietspad verlaten. ECHT NOT DONE.

Kunnen jullie dit eens bekijken en ook verhelpen?

Met zeer vriendelijke groeten,

Fabienne

08dec16, Brusselsepoortstraat

08dec16, Brusselsepoortstraat

08dec16, Brusselsepoortstraat stadinwaarts

08dec16, Brusselsepoortstraat stadinwaarts

We vroegen het Mobiliteitsbedrijf om een reactie:

De Brusselsepoortstraat heeft een smal middeleeuws straatprofiel. Verschillende opties voor heraanleg werden onderzocht (bijv. eenrichtingsverkeer of schrappen parkeerplaatsen), waaruit de optie voor gemengd verkeer de enige optie bleek.

We streven ernaar de overgang van fietspad naar gemengd verkeer met voldoende conflictpresentatie te ontwerpen en niet te bruusk maar ook niet te geleidelijk te maken. Om de overgang duidelijk te maken zullen ter ondersteuning nog fietspictogrammen op de rijweg worden aangebracht. Deze worden voorzien vanaf het einde van het fietspad tot een stuk in de zone waar fietsers gemengd rijden tussen de sporen. De fietspictogrammen geven een indicatie voor de fietsers van waar ze kunnen rijden, en waarschuwen vooral automobilisten dat fietsers op dit punt kunnen invoegen.

Fietsers rijden vanaf dit punt bij voorkeur tussen de sporen, of gemengd voor het autoverkeer. Fietsers kunnen daarnaast ook gebruik maken van de parallelle invalsroute van Keizerpark naar fietsstraat Visserij. Op deze fietsroute zit de fietser nu al grotendeels in de voorrang. Bovendien zal deze route in de toekomst nog een stuk verder worden uitgebouwd, zowel richting centrum als richting Gentbrugge.

De afstand tussen buitenste rail en boordsteen lijkt inderdaad smal, maar is standaard. Door de dubbele spoorvering (demping van geluid en trillingen) ziet deze resterende betonstrook er immers smaller uit dan indien men zonder spoorvering zou werken. Iets verderop stadinwaarts ligt bovendien een tramhalte. De afstand tussen rail en perronrand wordt daar nog iets smaller. Dit was eveneens een argument om de overgang naar gemengd verkeer reeds op bovengenoemde locatie te voorzien.

10 Responses to “Mail: Brusselsepoort”

  1. Stijn_VH Says:

    Die stomme middeleeuwers, konden die geen bredere straten voorzien…

  2. Frans Says:

    Voorrang voor de fietser betekent hier kiezen tussen aangereden worden of in de sporen uitglijden. Kan het cynischer? Kasseien hadden nog het voordeel dat fietsers dergelijke tramstraten vermeden. Parallel lopen daar wel een fietspad (Frère-Orbanlaan) en een fietsstraat (Visserij).
    Opvallend: anders dan in de Brabantdam staan hier geen paaltjes op het trottoir. Voorlopig?

  3. Chris S Says:

    “De afstand tussen buitenste rail en boordsteen lijkt inderdaad smal, maar is standaard.”
    Fietsers worden in bijna gans VL als derderangsweggebruikers bekeken. Maar! Dat is standaard. Dus het is geen discriminatie. Het is nu eenmaal zo.
    ‘Hilarisch’.

    • Frederik Says:

      Dat kan toch moeilijk anders? Tenzij je tramgebruikers gaat laten springen tussen halte en tram. Men zou die strook eventueel breder kunnen maken daar waar er geen halte ligt, maar dan moet je als fietser ofwel nog vaker de sporen oversteken ofwel nog verder van de rand van de rijbaan tussen de sporen rijden.

      • Chris S Says:

        Als men anders denkt, voelt en wilt, kan het anders. Een middeleeuws-standaard denken voldoet niet meer. Er valt te vrezen dat het mensdom wederom zal moeten leren uit catastrofes. Tenzij het bijtijds anders wordt.


  4. Laat de tramsporen dichter of bijna ineen lopen en laat de tram uit tegengestelde richtingen op elkaar wachten (zoals in Amsterdam). De fietser heeft dan ineens VEEL meer plaats. Standaard denken in VL, kijk ook eens rond in de wereld aub!

    • Chris S Says:

      Dank je voor al één alternatieve oplossing.

    • Frederik Says:

      Sorry om weer tegendraads te zijn, maar dat lijkt mij hier niets op te lossen. Dit kan enkel in straten die autoluw zijn (of als de tram een eigen bedding heeft). Een tram kan niet gaan “spookrijden” tussen druk autoverkeer.

      De Brusselsepoortstraat is nu eenmaal gekozen als hoofdroute voor autoverkeer in de omliggende wijken. Fietsers hebben comfortabele alternatieven, zowel honderd meter naar het westen (een volledig vrijliggend fietspad) als honderd meter naar het oosten (een fietsstraat). Ik persoonlijk ben veel meer voorstander van die situatie, met een aantal wegen waar autoverkeer geconcentreerd wordt door middel van een iets autovriendelijkere aanleg, dan van een situatie waar elke straat min of meer fietsvriendelijk ingericht is, maar er ook in elke straat druk autoverkeer is.

      • Hubert Says:

        Voor de assertieve fietsers is er geen probleem,tracht je eens te verplaatsen in de wereld van een iets zwakkere fietser (ouder ,fysiek iets minder) of de niet dagelijkse fietser en kinderen fysiek in orde maar ervaren dit terecht als gevaarlijk.
        1/Die heeft niets aan Visserij, worden daar in de goot gereden.
        2/Die kan de Krevelstraat niet bereiken zonder in de sporen te rijden.
        Maar dat kan opgelost worden:
        A / Visserij doorgaande autoverkeer uithalen (trajectcontrole , of knippen)
        B /15 m tot de Krevelstraat maken dat voor zij die het nodig hebben ,maken dat ze rechts van sporen kunnen blijven ( was voor heraanleg wel mogelijk)
        De veilige routes mogen echt geen zwakke schakels hebben,dit is de reden dat velen niet overstappen van auto naar fiets .

        • Frederik Says:

          Ik zeg niet dat er geen probleem is he. Het gebrek aan controle is inderdaad een groot probleem in de Visserij. Maar dat moet ook gewoon opgelost worden, het is geen alternatief om de visserij “op te geven” en van de Brusselsepoortstraat dan maar een halfslachtige fietsas-met-vooral-autoverkeer te maken. Dan hebben fietsers gewoon niets. Want je wordt in de Brusselsepoortstraat ook gewoon in de goot gereden als niet-assertieve fietser, zeker als je rechts van de tramsporen wil (/wou) blijven.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: