Home

Schoolpoorten

27 februari 2017

Na het dodelijk ongeval vorige week in Brugge ligt de focus grotendeels op vrachtwagens.
Ik schaar me achter de mening van de specialisten: de Carfree hour is de enige veilige manier.
Even geen vrachtwagens en geen auto’s.

Ons land kent de vrijheid van schoolkeuze.
De schoolstrijd is een hevig politiek verhaal uit de tweede helft van vorige eeuw.
Ik heb hierover geen mening.
Maar ik stel vast dat we daar deze eeuw nog steeds de gevolgen van dragen.
De vrije schoolkeuze is een duur systeem.
En het is een systeem dat flink wat extra mobiliteit veroorzaakt.
Als ik het goed begrijp is die zotte verspilling in Gent deels voorbij.
Kinderen gaan in Gent zoveel als mogelijk naar een lagere school in de buurt.
Toen onze kinderen in de jaren 90 naar de lagere school gingen verbaasde het me hoeveel kinderen uit de buurt naar andere hoeken van Gent gereden werden.
Want “daar lag de beste school”.
En ook op de lagere school van onze dochters was het een moeizaam “gevecht” om de schoolpoort veilig te krijgen.
Al te veel ouders wilden persé hun schoonste kind met de auto voor de schoolpoort droppen.
Ondanks herhaalde oproepen van de schooldirectie om fietsende kinderen de ruimte te geven bleven sommigen kiezen voor de wet van de minste weerstand.
Uiteindelijk is de hulp ingeroepen van de politie.
Dàt hielp.
Eventjes.
Tot de politie terug kwam.
Maar ondertussen loopt het daar al jaren vlot.
Als ik het goed heb is zelfs de parking voor leerkrachten verdwenen.
Want ja, de voorbeeldfunctie is de meest efficiënte opvoedkundige tool.
Gent heeft ook de prima praktijk van schoolstraten.
Er zijn er nu 7.
Helaas zijn er ook scholen waar ik liever geen foto’s neem.
Die paar keren dat ik het toch deed had ik plaatsvervangende angst.
Een schoolomgeving hoort veilig te zijn voor àlle kinderen.
Behalve als de school dat niet vindt.

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

22maa16, Meersstraat

Een straat met parkeerverbod vol geparkeerde auto’s.
Iedereen weet het, al jaren.
Iedereen laat betijen.
De schooldirecties.
De politie.
De ouders.
Parkeerverbod?
Ach…
Het lijken verworven rechten.
Tot de dag dat deze straat het televisienieuws haalt.

Zou de Meersstraat geen perfecte schoolstraat zijn?
Wat denk je?

6 Responses to “Schoolpoorten”

  1. jandefietser Says:

    Het probleem natuurlijk is dat in zo’n situatie nog altijd de reactie ‘het is onverantwoord om mijn kind met de fiets naar school te sturen’ de bovenhand haalt en niet ‘het is onverantwoord om mijn kind met de auto naar school te brengen’. Klassieke speltheorie met, zoals dat heet, een niet-nulsomspel.

  2. Frans Says:

    Ik vrees dat veel reacties zullen zijn: “Wie laat er zo’n klein kind fietsen?”. Gevoed door de veiligheidspraatjes van autoconstructeurs. Aan die “specialisten” met hun “Car Free Hour” zou ik zeggen: er zijn genoeg regels, maar pas die dan consequent toe. De meeste slachtoffers vallen trouwens niet aan de schoolpoort, maar op de weg van en naar school.

  3. Jan! Says:

    Staan die auto’s daar in de Meersstraat geparkeerd, of staan ze gewoon stil, bv. voor laden en lossen (wat kinderen afzetten aan school is)? Dat laatste mag wel volgens dat bord. Waarschijnlijk mag er nog wel een extra streep door dat bord om het verbod ook naar stilstaan uit te breiden.

  4. Flat Boy Says:

    Eén van die vele plaatsen die bewijzen dat Gent een onvervalste autostad is.
    Je moet eigenlijk goed gek zijn om je kinderen niet met de auto te brengen.
    En dan maar vlaggetjes ophangen van 30 km/u, affiches met verkeersveilige schoolomgeving…

    • Chris S Says:

      PR vs reality.

    • Frans Says:

      Je moet goed gek zijn om je kinderen met de auto te brengen in de buurt van het Sint-Pietersstation, één van de best bediende plekken door het openbaar vervoer én met fietsassen. Schrijnend is wel het gebrek aan elementair toezicht in een omgeving waar stilstaan op fietspaden, rood licht et stopteken negeren en wildparkeren schering en inslag zijn. De auto dient daar enkel als “wapen” om zich door de jungle te wringen. Het is bovendien hallucinant dat de hoofdassen “doorgeknipt” werden ten koste van smalle woonstraten die sindsdien sluipwegen zijn.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: