Home

Drive-in of schoolstraat

6 maart 2017

Schoolomgevingen halen het nieuws pas na een dodelijk ongeval. Dan lees je commentaren zoals deze. Deze column van David De Pue verscheen afgelopen winter in Frontaal, het driemaandelijks magazine van het Gents Milieufront.

Tussen mijn Gentbrugse huis en mijn Ekkergemse werkplek ligt een fietstraject van vijf kilometer, dwars door het stadscentrum. Geen verkeerslichten onderweg, maar wel een aantal kruispunten waar ik moet opletten niet van de straat te worden gemaaid door zwaardere jongens op de weg. Het Sint-Annaplein is zo’n plaats. Gelukkig hebben fietsende forensen het voor het zeggen in andere straten, zoals aan de Visserij, waar de rode loper voor hen is uitgerold. Daar blijven de wagens netjes achter de rijwielen.

Onderweg naar het werk kom ik voorbij een aantal scholen. De basisschool van Nieuwen Bosch, in de Tweebruggenstraat, is er één van. De school waar niet alleen de Gentse Nobelprijswinnaar Literatuur Maurice Maeterlinck, maar ook ondergetekende, hun eerste jaren onderwijs genoten. Een respectabele instelling die teruggaat op een nonnenklooster, waar de barokke kapel met haar sierlijk torentje nog van getuigt. Toen ik er in mijn grijs uniformpje rondliep stonden de laatste stokoude nonnetjes op het punt met Onze-Lieve-Heer te worden verenigd. Het was rond die tijd, midden jaren negentig, dat het schoolbestuur de onbezonnen beslissing nam een ‘drive-in’ aan te leggen. Sindsdien rijden auto’s af en aan op het schoolterrein, waarbij de mooie abdijtuin steevast wordt ontwijd. Het zorgt voor wat extra fijn stof in kinderlongetjes. Verrassend veel ouders komen er hun kroost met een luxewagen afzetten. Sommigen zelfs met een 4×4, alsof het Gentse stratennet er zo slecht aan toe is dat er rally’s op georganiseerd kunnen worden. Elke auto die van de drive-in gebruik maakt kruist het tweevaksfietspad van de Tweebruggenstraat tweemaal. Aangezien dit één van de drukste fietsassen van de stad is laat het gevolg zich raden: pure verkeerschaos. De website van de school vermeldt het volgende: ‘Voor de veiligheid en om alle parkeerproblemen te vermijden beschikt de school over een uniek drive-in systeem voor het afzetten en ophalen van de kinderen’. Uniek in zijn stupiditeit.

02dec16, Tweebruggenstraat

02dec16, Tweebruggenstraat

21okt16, Tweebruggenstraat

21okt16, Tweebruggenstraat

21okt16, Tweebruggenstraat

21okt16, Tweebruggenstraat

21okt16, Tweebruggenstraat

21okt16, Tweebruggenstraat

01feb17, Tweebruggenstraat

01feb17, Tweebruggenstraat

Dat er anno 2016 wijzer over mobiliteit wordt gedacht bewijst de Montesorrischool Klimop in de Theresianenstraat, waar ik langskom net voor ik de steilste fietsersbrug van Gent, over de Coupure, moet bedwingen. De Theresianenstraat is een zogenaamde schoolstraat: rond het begin en het einde van elke schooldag wordt de straat afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Een vrijwillige ouder of leerkracht van dienst houdt het verkeer op de Coupure Rechts tegen als er fietsers of voetgangers de straat kruisen en de schoolstraat inslaan. Het is er niet enkel veiliger, maar ook beduidend gezelliger dan aan de schoolpoort van Nieuwen Bosch. Nadat de kindjes uitbundig de speelplaats zijn opgerend kunnen de ouders er gezellig bijpraten. Ik kijk uit naar het moment dat ook Nieuwen Bosch voor een ambitieus en bijdetijds mobiliteitsplan kiest.

5 Responses to “Drive-in of schoolstraat”

  1. Frans Says:

    Wie de bouwaanvraag voor zo’n ingreep in deze monumentale tuin goedkeurde is wel dezelfde die het fietspad liet aanleggen. De kleine Maurice Maeterlinck kwam daar wel te voet (hij woonde Frère-Orbanlaan).
    Overigens is de verkeersluwe Theresianenstraat niet te vergelijken met dit uiterst drukke verbindingsstuk tussen Gent-Zuid en de Kasteellaan. Vanaf 3 april kan je daar niet meer de stad in met de auto, en dat kan wat schelen. De Kasteellaan zou wel eens een feitelijke Kiss- en Ride kunnen worden voor “grijsjes” op de achterbank die de Jules De Bruyckerdreef te ver vinden.

  2. Chris S Says:

    Die Eeckhout zegt gewoon niks – zoals in zoveel van zijn verhaaltjes.

    • Lodewijk Says:

      O, hij zegt wel iets.

      Over “zwakke weggebruikers”.
      (of bedoelt hij die zo zwak zijn dat ze enkel nog op een gaspedaal kunnen duwen?)

      Over “niet op schuldigen gaan jagen”.
      (hij begint zelf over stress bij elke auto, bus of bestelwagen die hem dus feitelijk opjagen… O wacht, welke schuldigen bedoelt hij dan eigenlijk? Nee, dat lees ik zeker verkeerd.)

      Over “noodlot dat mee fietst”.
      (…en dat meer dan een ton weegt, maar dat schreef hij niet)

      Over “aantal verkeersslachtoffers daalt”
      (maar vergeet te zeggen dat dit enkel in de autocategorie is)

      Hij eindigt ook met het werkwoord “overkomen” in plaats van een actievere vorm zoals bv. ‘meemaken’. Hij kiest een veel passievere, ondergaande vorm die als berustend in het noodlot klinkt.

      Conclusie: lijkt me een flink staaltje voorruitperspectief dus. Misschien ook een vorm van het Stockholm-syndroom.

  3. Frans Says:

    Uniek in zijn stupiditeit ? De in-en uitrit van de parking van het Dampoortstation langs een drukke rijbaan is vergelijkbaar. En zelfs de toekomstige kiss-en ridezone onder het “station van de 21e eeuw” aan de Voskenslaan. Aan scholen en stations is het misbruik van fietspaden als K&R een even stupide gewoonte.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: