Home

Circulez! (2)

8 maart 2017

Niet iedereen volgt het nieuws.
Niet iedereen leest het stadsmagazine.
Velen weten het al.
U weet het zeker, u zit hier in de bubbel van mobiliteitsvolgers.
Velen weten het nog niet.
Op 3 april veranderen in Gent de mobiliteitsspelregels.
Changez!
Overheden kiezen steeds meer wèlke vervoersmiddelen wààr gestimuleerd worden.
Circulez!
Net zoals in Antwerpen nu reeds de spelregels veranderen door het invoeren van een LEZ (een Lage EmissieZone), zo veranderen in Gent met het komende Circulatieplan de spelregels voor het autoverkeer.
Binnen de kleine ring R40 wordt het onmogelijk om per auto dwars doorheen het centrum te rijden.
Waarom?
Onder andere omdat “mijn auto, mijn vrijheid” op meerdere vlakken in zijn eigen staart bijt.
Dat (groei)verhaal is eindig, dat weten de autoconstructeurs en leasefirma’s als de beste.
Maar vooral omdat we (lees: de overheden) sinds Wereldoorlog 2 de vierkante meters openbaar domein aan machines gaven, aan auto’s.
Nuttige machines hoor!
De vraag is of we die nuttige machines ook in hun commerciële verpakking van comfortmachine zoveel m² blijven geven.
Of willen we de ruimte / de straat deels teruggeven aan de gezonde verplaatsingswijzes, aan fietsers en voetgangers?
En hoeveel m² dan wel?

De Stad en het Gewest schuiven momenteel met wat vierkante meters.
Het gaat er 21e eeuws aan toe.
Koning auto krijgt een aangepaste en efficiëntere kleine ring.
Prins fiets krijgt ook zijn deeltje van de koek.
Anders gezegd: er wordt breed gekeken om het tezelfdertijd voor verschillende vervoersmodi beter te maken.
Voorbeeld één is simpel:

27feb17, Keizervest

De auto’s krijgen een langere afslagstrook.
Het fietspad wordt een beetje opgeschoven naar rechts, exit een paar struiken en wat gazon.
Positief neveneffect: een oncomfortabele overgang tussen asfalt en fietspad- een èchte oncomfortabele fietsbult die het Gewest jarenlang niet belangrijk vond om af te vlakken – verdwijnt eindelijk.

28feb17, Keizervest

Aan het Bijlokehof (kruispunt Godshuizenlaan – Louis Pasteurlaan – Martelaarslaan) is er een leukere verrassing.
Ook hier is een autoafslagstrook de trigger voor een verbetering van het fietspad:

03maa17, Godshuizenlaan / Louis Pasteurlaan

Ik hoop dat ik me niet vergis, maar dit ziet eruit als een aanzet om een fietspad stadinwaarts aan te leggen op deze véél te brede parkeerstrook:

03maa17, Louis Pasteurlaan

Indien zo, dan is het een zéér slimme optimalisatie van de vierkante meters, en een vreugdegilletje waard.
Een fietspad vlak naast het voetpad maakt het voor fietsers veiliger, en houdt fietsers van een stuk rotte kasseien.
De autoparkeerplaatsen in de hoefijzertegels moeten er niet sneuvelen.
Ze worden zo kort als een standaardauto.

03maa17, Louis Pasteurlaan

Je merkt dat dit plan niet vanachter een buro, maar ter plekke op het terrein verzonnen is.
Allez, dat vermoed/hoop ik toch.
Let ook op de materiaalkeuze.
Dit zijn alle ingrepen op de R40.
Circulez!

Na even googelen:
de plannen van het Bijlokehof.
de plannen van de Sint-Lievenspoort.

Advertisements

3 Responses to “Circulez! (2)”

  1. Jan! Says:

    Dat ziet er inderdaad goed uit, maar ik heb de indruk dat ze bij de aanleg van dat nieuwe stukje aan de Bijloke geen rekening hebben gehouden met de grote hoeveelheid op groen licht wachtende fietsers. Ik ben benieuwd of de opstroppingen even groot blijven als voorheen. (Ik gok dat ze alvast niet kleiner zullen zijn.)

  2. Frans Says:

    De Louis Pasteurlaan is een mooi voorbeeld van een breed beboomd wandeltrottoir dat voor driekwart werd opgeofferd aan parkeren. De meeste Gentse lanen en een stuk Citadelpark ondergingen hetzelfde lot, zoals ook de Jozef Kluyskensstraat om de hoek.

  3. Flat Boy Says:

    Laat ons eerlijk zijn, moeten nu tevreden zijn voor een stukje beton ?
    De regeling van de verkeerslichten wijzigen zodat je van Albertlaan in 1 beweging richting Martelaarslaan kan rijden, dat zou een vooruitgang zijn. Nu zijn er 2 (!!) rijstroken voor de auto en moet de fiets nogmaals wachten op groen in andere richting. Welke onkundige ambtenaar heeft dat ooit bedacht ?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: