Home

Persbericht: Meer dan 1000 Gentenaars wandelen en fietsen voor een gezonde en leefbare stad

20 maart 2017

——– Doorgestuurd bericht ——–
Onderwerp: Persbericht: Meer dan 1000 Gentenaars wandelen en fietsen voor een gezonde en leefbare stad
Datum: Sun, 19 Mar 2017 16:47:22 +0100
Van: Iris Verschaeve | Gents MilieuFront

Beste,
Vandaag kwamen meer dan 1000 Gentenaars samen om een positief signaal te geven voor een gezonde en leefbare stad.
Hieronder vindt u ons persbericht.
Mvg,
Iris Verschaeve, GMF
Perscontact Eva Van Eenoo

Meer dan 1000 Gentenaars wandelen en fietsen voor een gezonde en leefbare stad

Vandaag verzamelden meer dan 1000 fietsers en voetgangers in het Baudelopark om te rinkelen voor een leefbare en gezonde stad. Samen fietsten en wandelden ze door de Gentse binnenstad om hun steun te tonen aan het Gentse Mobiliteitsplan. Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers gaf het startschot van de tocht.

De tocht eindigde onder de Stadshal. Daar overhandigden de organisatoren de fractieleiders van de Gentse gemeenteraad een bijzonder cadeau. Voor elk een glazen pot, gevuld met de properste lucht van Europa, opgehaald in Finland (Lapland). “Zo blijven we er de gemeenteraadsleden aan herinneren wat er echt belangrijk is: gezondheid en levenskwaliteit. We rekenen er dan ook op dat de volledige gemeenteraad alles op alles zal zetten om die levensbelangrijke thema’s in de aandacht te houden.”

“We willen allemaal een gezonde en leefbare stad, voor onszelf, maar nog veel meer voor onze kinderen en andere kwetsbare Gentenaars. We maken ons zorgen over de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers, en ook de slechte luchtkwaliteit in de stad maakt ons ongerust”, zegt Eva Van Eenoo, moeder van een zoon van 5 en een dochter van 3. “We steunen het Mobiliteitsplan omdat dit een eerste cruciale stap is richting meer levenskwaliteit en gezondheid.”

Het Mobiliteitsplan is een essentiële stap, maar de organisatoren drukken erop dat er nog veel werk aan de winkel is. De grootste vooruitgang is nu voorbehouden voor Gent Centrum, terwijl ook de buurten buiten de kleine ring en de deelgemeenten snakken naar meer en veiligere ruimte voor fietsers en voetgangers en propere lucht. “We vragen dan ook dat de buurten buiten de kleine ring (R40) een gelijke behandeling krijgen als de buurten binnen de R40. Wijkcirculatieplannen zijn dringend nodig om het sluipverkeer en de parkeeroverlast uit de woonwijken te halen.” In 2020 komt er binnen de R40 een lage emissiezone. We vrezen dat de Gentenaars die buiten het centrum wonen alweer uit de boot zullen vallen. De luchtkwaliteit moet beter over àlle wijken van Gent, ook buiten de R40. “En, als we het autogebruik verder willen doen dalen, dan is het nodig dat er niet alleen ingezet wordt op fiets- en voetgangersvriendelijke omgevingen, maar dat ook het aanbod aan openbaar vervoer snel groeit.”

Contact: Eva Van Eenoo, 0479 575 171

Een burgerinitiatief in samenwerking met Fietsersbond Gent, Trage Wegen, Autodelen.net, Gents MilieuFront (GMF), Critical Mass Gent, Ledeberg breekt uit, Natuurpunt Gent, Greenpeace Gent, Gezinsbond Afdeling Gent, Werkgroep SintPietersBuiten, Buitensporig, Netwerk Duurzame Mobiliteit, Velo-droom, Partago, Op Wielekes, JNM vzw, Dégage, Scouts en Gidsen Gouw Gent, Chirojeugd Vlaanderen en allerlei fietsende en wandelende Gentenaars en bezorgde wijkorganisaties.


***
Iris Verschaeve | Stafmedewerker | 09 242 87 51

4 Responses to “Persbericht: Meer dan 1000 Gentenaars wandelen en fietsen voor een gezonde en leefbare stad”

  1. Tom Says:

    Fijn, maar wat met de gezonde lucht rond en buiten de stadsring en de ring? Zal het circulatieplan daar niet het omgekeerde effect hebben als er ellenlange files komen te staan?


    • Tot nader order laat lucht zich niet tegenhouden door een stadsring of uitgetekend circulatieplan. Net zoals de vuilere lucht van buiten de stad naar het centrum zal waaien, zal de propere lucht van het centrum naar de rand waaien.


  2. Wat een BS! De slechte luchtkwaliteit in de stad wordt nu totaal niet opgelost. Dat doe je niet door mensen te laten 3-4 keer langer te laten rijden of in de file te laten staan. Dit doe je door je industrie op de rand van Gent te doorlichten, het wagen park van de stad ,en de lijn elektrisch te maken, elektrisch rijden te stimuleren met laadpalen, bonussen of gratis parkeren,….
    Sorry ik ben pro een levenbare stad maar dit is plan is niet visionair, not long-term, gewoon een paar kortzichtige koppige mensen die hun wil willen doordrijven.

    • Lodewijk Says:

      De eerste trede(s) omlaag uit de ivoren toren is altijd een moeilijke.

      Voor sommigen gaat het te snel, voor sommigen gaat het te traag.

      Naar het schijnt is de uitstoot van fijnstof door elektrisch rijden nog altijd in de buurt van niet-elektrisch rijden.

      Uiteraard valt zo wel de onmiddellijke uitstoot weg van NOx en COx, dus elektricificatie wagenpark heeft zijn voordelen.

      Maar het grootste voordeel, qua luchtvervuiling door het verkeer, haalt men steeds door de niet-gereden rit of door de uitgespaarde/gedeelde rit.

      Natuurlijk is het beter als alle sectoren die vervuilen worden aangepakt en niet alleen in Gent, maar in de hele provincie en bij uitbreiding Vlaanderen/België/Europa/Planetair.

      Ik hoop in ieder geval ook dat het Gents circulatieplan een eerste stap is in een groter geheel van stappen die stad Gent leefbaarder zullen maken voor de mens.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: