Home

Begrip

23 maart 2017

Onze wervencultuur is duidelijk anders dan in Nederland, Denemarken of Duitsland.
Niet dat àlles daar feilloos verloopt, dàt nu ook weer niet.
Maar het respect voor voetgangers en fietsers is er overduidelijk groter dan bij ons.
Vandaag zag ik weer een staaltje van “onze” cultuur:

22maa17, Martelaarslaan

Niks van aanduiding dat je in een put rijdt.
Ook niks van afgebakende zone om veilig verder te fietsen.
Ik nam foto’s, vervolgde mijn weg naar het station, en besloot aan de Albertbrug om terug te keren.
Op de Martelaarslaan had ik in de verte een gele auto van Wegen en Verkeer gezien, en hoopte hun hierover aan te spreken.

22maa17, Martelaarslaan

Dat was een dom idee.
Ik zag niemand van Wegen en Verkeer, en toonde de foto hieronder dan maar aan mensen met een witte helm van wegenbouwfirma ASWEBO.

22maa17, Martelaarslaan


Daarbij de vraag: “Zou u uw kinderen hier laten fietsen?”
Veel begrip viel er niet te rapen.
Eén van de mannen reageerde: “Wat is het probleem?”
Maar misschien lag dat gebrek aan begrip ook wel aan mezelf.
Ik denk dat ik weinig rust uitstraalde, eerder boosheid.
Boze mensen krijgen hoogstzelden begrip van mensen die zich aangevallen voelen.
Heren van ASWEBO, mocht ik u onbeschoft toegesproken hebben: mijn excuses.
Wie deze blog volgt weet dat mijn respect voor het zware werk van bouwvakkers groot is.
Niet voor hun werfmethodes.

De komende 10, 20, 30 jaar zal Gent nog massààl veel wegenwerven meemaken.
Er is nog een hoop “achterstallig onderhoud”.
Servosturen helpen wegen sneller om zeep.
En sommige wegen verslijten wel verdacht snel.
Ik kan zo uit mijn hoofd een paar zeer noodzakelijke en / of al jarenlang aangekondigde werven opsommen.
Daar gaan we.
De N9 Brugsevaart tussen Palinghuizen en R4.
De Antoon Cantriestraat.
De Zonnestraat.
De as Kortrijksepoortstraat- Nederkouter.
De Serafijnstraat.
Het Tolhuis.
De Parklaan.
De Henegouwenstraat.
De R4 in de haven van Gent.
De Langerbruggestraat.
De Groenebriel.
De Bagattenstraat.
Een stuk Dendermondsesteenweg.
Het kruispunt Forelstraat – Heernislaan.
De Lourdesstraat.
De Vera Pazbrug met aansluitingen op de Afrikalaan en Muidelaan.
Vul maar aan met honderd andere straten.
Een stad in evolutie heeft in feite altijd wegenwerven.

Het aspect “veiligheid” is één van de allergrootste redenen waarom mensen niet willen fietsen.
Als we de wegenbouwers op hun klassieke (voetgangers- en) fietsonvriendelijke manier laten verder werken zullen ze nog jàààrenlang mensen afschrikken om de fiets te nemen.
Wie wil zijn kinderen door zo’n chaos sturen?

22maa17, Martelaarslaan

22maa17, Martelaarslaan

22maa17, Martelaarslaan

Hoe krijg je die mentaliteit verandert?
Een individu kan niks.
Eén werfopzichter kan niks.
Eén ploegbaas kan niks.
De groepsdruk van de bedrijfscultuur bepaalt alles.
Of is het het gebrek aan degelijke controle door de overheid?
Zolang de wegbeheerders deze toestanden door de vingers zien zullen bedrijven hun werfcultuur niet aanpassen.
Vraag is: menen de werfbeheerders het ècht met het beleid om méér mensen op de fiets te krijgen?
Dus bij deze: dames en heren wegbeheerders, als je het ècht meent met het beleid om méér mensen op de fiets te krijgen, start met een doortastend en efficiënt werfbeleid en werftoezicht.
Jullie weten ongetwijfeld zelf wat de beste manier is: de strenge manier, de beloningsmanier, of de creatieve manier.
Maar maak alsjeblieft dat ook jullie kinderen of kleinkinderen er veilig kunnen fietsen.

5 Responses to “Begrip”

  1. Hilde Says:

    Jij, onbeschoft? Dat geloof ik niet.
    Boos? Ja, dat zou kunnen, maar terecht!

  2. Frans Says:

    Ach, fietsers! Voor sommigen is het zoals bij Ivago: een restfractie.
    De laatste hand aan de vernieuwde Martelaarslaan zou eigenlijk moeten verlopen zoals Infrabel dat nu ook suggereert voor spoorlijnen: even volledig afsluiten om grondig en sneller te kunnen afwerken. Op de Martelaarslaan verloopt dat nu met een pseudo-doorstroming en zonder elementair toezicht.
    Op de Gentse gewestwegen lijkt er tegenover fietsers toch weinig goede wil te bestaan. Zo ligt er sinds 23 december aan weerszijden van de Drongensesteenweg een volledig afgewerkt en verlicht fietspad langs de Leie, maar na drie maanden heeft men daar nog steeds niet de moeite gedaan om de gevaarlijke oversteek op een of andere manier te signaleren. Zelfs niet met een voorlopig verkeersbord. Voor padden gebeurt dat wel.

  3. Flat Boy Says:

    Om weer mijn cynische zelve te zijn: ipv de dag ervoor te staan zwaaien en applaudisseren naar voorbij rijdende fietsers zou schepen Watteeuw daar beter werk van maken.
    Met dat soort van idiote acties is er nog niemand uit de auto gestapt en op de fiets. Dergelijke werven zorgen er wel voor dat mensen de fiets niet op durven wegens te gevaarlijk. Fietsstad, ’t zal wel !

    • JanG Says:

      Tja, hier hebben we weer een typisch Belgische situatie: de R40 valt onder de paraplu van AWV (vandaar de gele wagen hierboven). Schepen Watteeuw heeft daar weinig of niets aan te zeggen. AWV, waar ze in de praktijk vaak bewijzen dat autodoorstroming het enige is dat voor hen telt, alle beweringen in andere richtingen ten spijt.

  4. Koen Says:

    Het is net zoals de gruwelijke beelden van complete wantoestanden in de slachthuizen. Mensen, wernemers zijn onverschillig geworden. Ze doen hun werk enkel voor het beetje schamele geld, ze hebben geen arbeidsfierheid meer. De sukkels worden niet betaald om te denken, enkel om robot van de baas te spelen die met de poen gaat lopen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: