Home

Het mysterie van de blokjes

30 maart 2017

Voor zij die net terug zijn van Mars of Venus: het Circulatieplan start maandag aanstaande, 3 april.
De datum is een doordachte keuze: een grote groep “stadsgebruikers” èn bewoners neemt Paasvakantie, waardoor er voor de anderen méér ruimte overblijft om te wennen aan de nieuwe situaties.
Een geleidelijke overgang van twee weken dus.
Wennen wordt het zeker.
De spelregels veranderen.
Ook het seizoen is emotioneel slim gekozen: veranderingen zijn in zonnig weer en in de langer wordende dagen vlotter verteerbaar.
Vraag dat maar aan de Zweden of de Finnen.
Er is afgelopen jaren door ambtenaren en politici (van de meerderheid) ferm aan het Circulatieplan gevijld.
Misschien zelfs teveel?
x aantal zaken zijn anders dan in het oorspronkelijk plan.
De toekomst zal dat uitwijzen.

De verkeersborden staan al een paar weken te wachten, afgedekt met bruin plaatmateriaal uit de Joseph Beuyscollectie van het SMAK.

28maa17, Schoolkaai

Jammer dat men de hi-techoptie niet weerhouden heeft om de borden af te schermen met draadloos gestuurde theatergordijntjes.
Dat zou de metamorfosenacht van 2 op 3 april toch een stuk makkelijker èn theatraler maken?
Met die al camera’s moet dat toch lukken?

26maa17, Vlaanderenstraat

26maa17, Brabantdam

De stedelijke communicatiemachine rolt behoorlijk indrukwekkend over de binnenstad.
Er zijn grote LED-infoborden en druppelborden:

26maa17, Vlaanderenstraat

De blauwe plannetjesuitdelers gaan hun gang:

28maa17, Kasteellaan

28maa17, Kasteellaan

En sinds maandag staan de winkelstraatzuiltjes opgesteld aan de rand van de zeven dwergstraten:

28maa17, Kalandeberg

28maa17, Mageleinstraat

28maa17, Langemunt

Die zuiltjes informeren over de nieuwe spelregels voor zeven smalle winkelstraten zoals de Langemunt, de Koestraat en de Mageleinstraat.
Bijna al deze straten waren tot voor kort fietsroutes. (foto’s onderaan dit bericht).
In het Circulatieplan zijn ze tussen 11u en 18u exclusief voor voetgangers. (niet tot 19u zoals eerst gepland)
Als Fietsersbond geven we dit een kans.
In Gent groeit het aantal voetgangers, ook buiten het centrum.
En er zijn ook – waar is die open deur?– massaal meer fietsers.
De nieuwe spelregels volgen een begrijpelijke logica, die van het STOPprincipe.
Voetgangers gaan voor op fietsers, een menselijke logica.
Nu, ouders met kleine kinderen gebruiken deze straten om tramsporen en vierwielig verkeer te vermijden, dat kon je hier lezen.
Die bezorgdheid delen we intens, kon je hier lezen.
In de ochtendspits zijn al deze winkelstraten nog steeds befietsbaar.
Maar zullen de omleidingen, want dat zijn het, in de avondspits even veilig zijn?
Komen fietsers er niet in de verdrukking?
Is er voldoende breedte?
Of verdwijnen er in smalle omleidingsstraten omwille van de veiligheid best een paar parkeerplaatsen?
We volgen het op de voet, en lezen vanaf volgende week graag jouw inzichten en fietservaringen.
Ook over de oversteekbaarheid van de kleine ring R40, en de nieuwe verkeerslichten aan de Dampoort en Nieuwewandeling horen we graag je mening.
Voila, zo weet je wat voor Fietsersbond Gent de twee prioriteiten zijn om binnen het Circulatieplan op te volgen / in de gaten te houden.

Voor de assertieve fietser zijn de omleidingen peanuts.
Doordat de winkelstraten steeds drukker bezocht worden zijn de “omleidingen” zelfs de snelste route.
Al ben ik daar voor de as Kraanlei / Oudburg niet zo zeker van .
Er zijn de ka-ka-kasseien.
In december maakten we daar samen met de professional van de Fietsersbond een nulmeting van het fietscomfort.
Een meting van de trillingen dus.

21dec17, Kraanlei

21dec17, Sluizeken

Later dit jaar leest u een fietsbult over deze metingen.
Als we zien hoeveel diepte / hoeveel ruimte de terrassen in Oudburg deze week innemen, dan leidt het geen twijfel dat je deze straat bij zomerweer geen fietsas zal kunnen noemen.

Het woord omleiding suggereert vooral dat het anders wordt dan voorheen.
Dit zijn de omleidingen voor Langemunt en Mageleinstraat:

28maa17

28maa17

Noch in 1987, noch in 1997 is er zo lang en zo uitgebreid over het concrete stratenplan gediscussieerd en geschreven.
Dank zij de oppositie kreeg het plan een enorme PR-campagne.
Of zoals ze in de reclame zeggen “bad publicity is good publicity”.
Telt die slogan ook in het land der zeven politieke partijen?
Daarover morgen meer.
Voor mij is het een duidelijk compromisplan: de parkeergarages zijn de praktische spil van het plan.
De auto heeft -helaas nog steeds- een dominante rol, maar niet even intens dominant zoals vandaag.
En op een paar strategisch slimme plaatsen verliest de auto de speelruimte.
Zo krijgt de Verlorenkost -eindelijk!- het karakter terug van 10 jaar geleden.
Nieuwe spelregels dus, hier duidelijk ten voordele van bus, fiets en voetganger.
Momenteel is het er een autodominante plaats:

27maa17, Verlorenkost

27maa17, Coupure Links

Al wordt het nu nog beter dan in die jaren dat er eenrichtingsverkeer voor auto’s was: enkel nog bussen (en taxi’s?).
En de zone aan de Coupure zal het wennen worden aan het ruimtegevoel en ruimtegebruik.

Positief wennen…
Oh ja, was je ook zo benieuwd naar het mysterie van de blokjes?
Dat werd gisteren op de infovergadering over de Bagattenstraat onthuld.

10maa17, Sint-Pietersnieuwstraat

Overal waar je deze blokjes / geschilderde patronen ziet komen binnenkort banken te staan.
Alweer wennen :).

6 Responses to “Het mysterie van de blokjes”

  1. Frans Says:

    Nog…nog…? Anders wel een briljante analyse: “noch” van dat!

  2. Ingrid Vanvuchelen Says:

    Interessant, overzichtelijk artikel, bedankt

  3. Lodewijk Says:

    Een stad/gemeente moet opletten dat de voetgangersstraat die ze ontwerpen niet een extra fietsdrempel wordt die de koekoekswerking van de auto versterkt.

    Want door fietsers er uit te weren kan het zijn dat daardoor meer mensen geneigd zijn hun voortraject met de auto te maken.

    Daarom pleit ik om aan het STOP-principe een ‘FIETS’-clausule toe te voegen:

    ‘F’estival
    ‘I’nspanning
    ‘E’ducatie
    ‘T’oerisme
    ‘S’hopping

    Festival = fietsbestemming waar veel feestvierende mensen met de fiets (kunnen) op af komen, bv. Gentse Feesten, voetbalmatch….
    Inspanning = fietsbestemming waar veel mensen werken/sporten, bv. grote KMO, grote school, zwembad…
    Educatie = fietsbestemming voor scholieren, van bibliotheek, universiteit, lagere school… tot kindercrèche (ja baby’s leren daar al vanalles :-).
    Toerisme = fietsbestemming waar veel toeristen van binnen- en buitenland op af komen (ook horeca valt hieronder).
    Shopping = fietsbestemming waar shoppers op af komen, dat zal meestal de bekende winkelstraten zijn, maar ook een grote winkel of winkelcomplex.

    Passeert er in een straat een ‘FIETS’-fietsroute dan wordt er ook permanent toegankelijke (24h/24h 7d/7d) fietsweginfrastructuur voorzien.

    Enkel als het echt een te smalle straat is èn die veel voetgangers heeft, worden fietsers tijdens die piekuren niet toegelaten.

    Maar volgens mij zijn autovrije straten in België altijd voldoende ruim voor zowel voetgangers als fietsers. Tenzij er in een smalle middeleeuwse straat veel terrassen worden gezet of dagelijks enorm veel voetgangers of fietsers passeren (zijn er al zo’n straten in België?).

    Wat niet betekent dat duidelijk leesbare weginfrastructuur onnodig is in autovrije straten. Het kan net veel potentiële conflicten vermijden tussen voetgangers en fietsers.

    In ieder geval is stad Gent nu op de goede weg. Bravo, doe zo voort!

  4. Chris S Says:

    Het Stop-principe is een abstract-intellectueel idee dat men krampachtig wil toepassen op een samenleving, domeintje mobiliteit – met alle scheeftrekkingen vandien. Zo te zien blijft dit uitvindsel hét handvat voor een fietsersbond dat zich daar eveneens krampachtig aan vasthoudt. Dat de realiteit anders toont stoort die heren blijkbaar niet.

    • Lodewijk Says:

      Ik stel voor om het STOP-principe te vervangen door het ZRH-principe:
      – Zachte weggebruikers
      – Rondgereden weggebruikers (riksja, taxi, bus, tram, trein, metro…)
      – Harde weggebruikers

      Zowel bij domein mobiliteit als ruimtelijke ordening.

      Maar uiteraard wel met een fiets-clausule zoals: hoe meer fietsers er potentieel naar een bepaalde bestemming kunnen komen hoe meer de weginfrastructuur er in de ruime omgeving op ingesteld moet worden.

      • Chris S Says:

        Onze noorderburen hanteren een algemeen principe of visie: ‘duurzaam veilig verkeer’ en dat omvat alles wat we nodig hebben. Elke implementatie (beleidsmaatregel, infrastructuur, …) is daarop af te toetsen en dat doet NL doorgaans ook. Maar men moet het wel doen. Bij ons is het al te veel politieke borstklopperij in een chaotisch beleid.

        Je zegt ook terecht ‘ruimtelijke ordening’, een wellicht ondergewaardeerd facet in de mobiliteitskwestie.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: