Home

Leesbaarheid

31 maart 2017

Afgelopen zaterdag was het algemene vergadering van de Fietsersbond.
Na een voormiddag vol cijfers werd de namiddag een pak “fietsvriendelijker”.
Ik volgde een “beleidscafé gemengd verkeer”.
Boeiende vraagstelling: verkeersvormen scheiden of mengen?
Ik kijk even naar mijn notities.
Deze stelling is voor Gent zéér actueel: “Als je ergens knipt verdampt een deel van je autoverkeer”.
Het is een woord dat ik in de mobiliteitscontext al vaker las.
Mobiliteit is de eenvoudige optelsom van alle individuele mobiliteitskeuzes op een bepaald uur op een bepaalde plaats.
Ingenieurs kunnen zich hier weinig meer bij inbeelden dan een cijfer, gedragsdeskundigen begrijpen de stelling perfect als gedrag.
Je hebt altijd mensen die zich aanpassen, dat is nu eenmaal een gezonde eigenschap.
Onze architect, actief in gans het land, woont in het Prinsenhof.
De man kan organiseren en plannen als geen ander.
Hij fietste al naar Rome en Istanbul.
Al een jaar lang rijdt hij Gent met de auto in en uit copy conform de situatie van 3 april aanstaande.
De R4 is zijn autoverdeelweg, om van daaruit door te steken naar zijn volgende werf, of naar huis.
Is dit een homo early adopterus?

Wat zaterdag ook bleef hangen: leesbaarheid is dominant belangrijk.
Alweer iets dat meer in het plaatje “gedrag” thuis hoort.
Fietser “lezen” de weg makkelijkst op de grond.
Niet alleen fietsers trouwens.
Kijk hoeveel leesbare signalen momenteel van het asfalt gefreesd worden:

30maa17, Noordstraat

Kijk hoeveel nieuwe signalen er geschilderd worden:

30maa17, Hoogstraat

Er verandert komende week veel.
Autoloos wil zeggen: opgelet voor bussen, maar vooral voor taxi’s.
Die laatsten krijgen de kans een raceverleden achter zich te laten, en hun reputatie positief bij te stellen.
Uitkijken is sowieso de boodschap, overgangsperiodes zijn niet zonder gevaar.
De macht der gewoonte mag even op vakantie, of voor een paar weken ergens in een kast op slot.
Zo zal je vanaf maandag het kruispunt van Coupure Links / Jan van Hembysebolwerk met de Nieuwewandeling anders gebruiken.

30maa17, Jan van Hembysebolwerk / Nieuwewandeling

Wie stadinwaarts fietst wacht naast het verkeerslicht rechts, fiets de asfaltweg van Coupure Links op, en schuift pas aan de Pieter Colpaertsteeg het fietspad naast het water op:

30maa17, Coupure Links stadinwaarts

30maa17, Coupure Links stadinwaarts

30maa17, Coupure Links staduitwaarts

Hierdoor wordt de wachtzone voor wie staduitwaarts wil fietsen niet één fiets breed.
Voor hen verandert er -behalve het verkeerslicht aan de Nieuwewandeling- momenteel niks.
Volgend jaar zou de Coupure Links effectief een fietsstraat worden.
Ik las ergens dat de vergunning om de fietsonderdoorgang op de straat aan te sluiten pas volgend jaar in orde is.
Jammer, nog een jaar wachten dus voor dit allerdrukste fietspad van Gent zuurstof krijgt.
Maar de tussenoplossing is leesbaar.

8 Responses to “Leesbaarheid”

  1. Frans Says:

    Die “voorlopige oplossing” aan de Colpaertsteeg is toch maar een rare kronkel. Gaan de fietsers stadinwaarts gewoon niet doorfietsen op het fietspad, zoals zij dat massaal doen van de Zuidkaai naar de Bargiebrug, ondanks uitdrukkelijk verbod?
    Hoe ingewikkelder een regel, hoe meer overtredingen.

  2. Lodewijk Says:

    Krijgt volgend jaar Coupure Links als fietstraat dan ook extra autorijrichtingwisselingen? Bv. ter hoogte van Ekkergemstraat en ter hoogte van de Bijlokestraat (of Maurice De Weertstraat).

    Want Coupure Links een fietsstraat maken is toch eigenlijk enkel een theoretische fietsmaatregel?

    Coupure Links als een fietsstraat van meer dan 1,5 km of zelfs 650m (tussen Nieuwewandeling en Rozemarijnstraat), zo lang zie ik geen enkele automobilist achter fietsers blijven rijden.

    Het lijkt me dus logisch om de Coupure Links met minstens 4 autorijrichtingwisselingen te maken. Zo ontstaan er 4 autolussen met de R40 met vermoedelijk trager en minder autoverkeer op de Coupure Links.

    De fietsstraat-signalisatie mogen ze dan van mij zelfs gewoon weglaten.

    Dat geld mogen ze steken in een fietsonderdoorgang van de Niewewandelingbrug. Zodat fietsers de toekomstige verkeerslichten van Coupure Links met de Nieuwewandeling kunnen vermijden en er dus eigenlijk geen verkeerslichten en geen groot fietswachtvak meer moet aangelegd moet worden. Weer geld uitgespaard.

    Dan kan dat arceervak in het midden van de Nieuwewandelingbrug ook opengemaakt worden en als koker voor natuurlijk licht dienen voor de fietsonderdoorgang 🙂

    Of ben ik nu te fietsvriendelijk aan het denken voor de Coupure Links?

  3. Bart Missant Says:

    Als er nu ook nog eens effectief werk wordt gemaakt van controle op de naleving van het begrip fietstraat zouden we al een hele stap verder zijn. Nu blijven fietsstraten veelal een gevaarlijke schijn van veiligheid oproepen. In de Trekweg haalt zowat elke automobilist fietsers in, dikwijls op het agressieve af. Tijdens gesprekken met collega’s en vrienden merk je al snel dat de niet-fietsenden onder ons geen enkel benul hebben van wat een fietsstraat inhoud. Ik probeer het dan ook altijd met veel geduld uit te leggen. Maar de idee dat ze zich maar even snel mogen voortbewegen als de fietser voor hen, gaat er moeilijk in. In een “lange” straat zoals de coupure mogen we dan ook zeker verwachten dat dit probleem groter wordt.

  4. jandefietser Says:

    Ik had het, zonder de uitleg hierboven, ook niet gesnapt, maar uiteindelijk is de nieuwe situatie daarmee veel duidelijker dan de oude. Wie vroeger via de onderdoorgang van de kant Groendreef kwam moest op het Van Hembysebolwerk links blijven en de Nieuwe Wandeling oversteken op een mottige manier: niemand wist eigenlijk of je als fietser voorrang had op auto’s komende uit de Coupure of niet. Op het Bolwerk was het fietspad dan nog aangeduid op een manier die niet strookt met het verkeersreglement (knoeiwerk van wijlen de VTA onzaliger nagedachtenis), zodat je niet zelden chauffeurs had die dachten dat het fietspad een rijstrook was. Meermaals heb ik daar een auto recht op mij af zien rijden.

    Nu kom je uit de onderdoorgang of uit de Leiekaai, rij zoals in alle normale straten rechts, steek op de normale manier het kruispunt over en dan ga je naar het fietspad. Normaal is hier het kernwoord en de nieuwe situatie lijkt alleen maar raar omdat ze anders is dan de hele rare oude situatie. Even wennen, dat wel.

  5. CV Says:

    Lelijk smal pad, zeker als de voetgangers er ook nog gaan lopen.

  6. jandefietser Says:

    Smal is het zeker, maar lelijk? Misschien zouden er als het wat lelijker was minder voetgangers op lopen. In elk geval: als de Coupure een fietsstraat wordt en het huidige fietspad een wandel-en-jog-pad is dat probleem ook weer opgelost.

    • CV Says:

      Ja, lelijk, want tegels. De autobaan is asfalt. Dus het beste wegdek voor de gebruikers die geen comfortverlies hebben van een tegel of zandpand, maar een tegelpad voor de fietsers. Veel meer kans op vallen, meer gedoe met gladheid, meer gehobbel en minder snel om over te fietsen.

      Als ik met de velomobiel rij (in Nederland) ga ik subiet de rijbaan op als ik weer eens een tegel of klinkerpad tegenkom voor de fietsers. Alleen daarom al is VM rijden een genot.

      Al is het vanuit het oogpunt van het land wat hier (in Nederland) bekend staat als ‘route dégradé’ wellicht een prachtig pad.

      Vorig jaar een halve week vakantie gehouden in Antwerpen, maar goeie dag zeg… die tramsporen en het algemeen vervallen wegdek… 😐 Uiteindelijk afgezien van het huren van een fiets en overal lopend heen gegaan.

  7. Frans Says:

    Het Jan van Hembysebolwerk (tussen Bargie- en Contributiebrug) is nu de breedste (en kortste?) fietsstraat van Gent.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: