Home

Mail: reactie op column Zaki

1 april 2017

Van: Laura May [mailto:l@o]
Verzonden: vrijdag 31 maart 2017 13:54
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be
Onderwerp: reactie op column Zaki

 

Beste Fietsbult,

Ik las vandaag per ongeluk de column van Zaki in de Gentenaar, en dat had ik beter niet gedaan.

Voor het eerst ook eens in mijn pen gekropen.

Heb geprobeerd om niet nog meer olie op het vuur te gooien maar zijn redenering om te draaien.

Je kan in zijn tekst immers perfect het woord auto door fiets veranderen, of omgekeerd.

Dat heb ik dus ook eens gedaan.

De tekst staat misschien nog niet helemaal op punt (er moet ook nog gewerkt worden vandaag), maar je ziet maar of jullie er iets mee zijn voor op de blog.

Vraag is natuurlijk of zo’n onnozele column wel een reactie verdient…

 

Hieronder de column van Zaki, daaronder mijn tekst :

 

Als het goed weer is, is het makkelijk om Groen te zijn. Met bijna duizend hadden ze een Watteeuwstoetje, met een West-Vlaamse komiek op kop. Het is niet veel, maar fietsers mogen natuurlijk op straat komen. Ook zonder kritische geest. Zoals: kijken hoe men het elders doet. Of weten wij het altijd beter? Is het misschien belachelijk om te suggereren dat wij ons kunnen spiegelen aan het beleid van andere voortvarende steden?

Singapore, bijvoorbeeld. Dat is zo fier op zijn verkeer dat het er reclame mee maakt. Hun principe is: hou de verschillende soorten verkeer uit elkaar. Het spoorverkeer rijdt nooit op hetzelfde niveau als auto’s, fietsen of voetgangers. Altijd eronder of erboven.

Dat is ook een principe in Kopenhagen. Net als Singapore staat het geregeld bij de steden waar het in deze wereld het beste leven is. Een goed voorbeeld, volgens Tom De Meester (PVDA). Koning Filip van België is er net zelf gaan kijken. Er is een kleine voetgangerszone, maar je kan voorts gewoon van het ene stadsdeel naar het andere. Dat vinden ze daar logisch.

Ze hebben wel te veel fietsers en fietsongevallen, ook met kinderen. Daarom gaan ze onder andere de kruispunten uitrusten met extra verkeerslichten. Die waarschuwen de automobilist die wil inslaan dat er fietsers aankomen die het kruispunt over willen. Veilig is dat.

Blijft de miserie van die lelijke fietsen die op straat worden achtergelaten. Daar doet Kopenhagen ook wat aan. Ze gaan nu hun parkeerplaats moeten delen met ­auto’s. Op dezelfde plaats parkeren fietsers tussen 7 en 17 uur, en auto’s tussen 17 en 7 uur. Het lijkt wel een democratie waar iedereen gelijke rechten heeft.

Kopenhagen ziet dat, zelfs na jarenlang investeren, het openbaar vervoer nogal wat agressie oproept. De buschauffeurs krijgen er aikido-training om zichzelf te leren beheersen.

Een tijd geleden bleek uit onderzoek dat wij weer meer en meer voor de auto kiezen. Niet te verwonderen. De mens streeft sinds zijn prille bestaan naar een individueel vervoermiddel dat hem van punt A naar punt B brengt. Een paard, een ezel, een kameel, een bok, en sinds een tijdje ook een auto. De wagen als voorbeeld van uitstekende techniek.

Minister Ben Weyts (N-VA) zegt dat de files onze eigen schuld zijn. We moeten vooral niet denken dat de staat de infrastructuur moet aanpassen aan de noden van de bevolking. Kom, kom, geen enkel totalitair regime doet dat.

– – – – – – – – – – – – – – – –

Beste Zaki,

Graag wil ik u uitnodigen om in uw meest recente column van 31/03/2017 het woord auto door fiets te vervangen en vice versa.
Eens kijken waar we dan uitkomen.

 Allereerst even verduidelijken dat “…[autobestuurders] natuurlijk op straat mogen komen. Ook zonder kritische geest.” Want autorijden zorgt voor vervuiling, en vervuiling zorgt voor zieken en doden, simpel en duidelijk. Autoverkeer met hand en tand blijven verdedigen, getuigt dan ook van een gebrek aan kritische geest. Is het circulatieplan daarom perfect, wellicht (nog) niet. Zo worden de wijken rondom het stadscentrum in het huidige plan over het hoofd gezien. Maar niets doen is schuldig verzuim, en bijsturingen aan het plan zijn altijd mogelijk.

 

31maa17, Begijnhoflaan

Maar natuurlijk “blijft de miserie van die lelijke [auto’s] die op straat worden achtergelaten.” Op de openbare ruimte die één auto inneemt kan je gemakkelijk acht fietsen kwijt. Vergeleken met een willekeurige Dacia of godbetert de Fiat Multipla, valt het overigens wel mee met die fietsen, qua lelijkheid. Feit blijft dat een fiets heel wat minder openbare ruimte in beslag neemt. Ook dat kan een kritische geest niet ontkennen.

Ook de voorlaatste alinea nodigt uit tot een woordomkering. “Een tijd geleden bleek uit onderzoek dat wij weer meer en meer voor de [fiets] kiezen. Niet te verwonderen. De mens streeft sinds zijn prille bestaan naar een individueel vervoersmiddel dat hem van punt A naar punt B brengt. Een paard, een ezel, een kameel, een bok, en sinds een tijdje ook een [fiets]. De [fiets] als voorbeeld van uitstekende techniek.” Bovendien een staaltje van techniek dat geen uitlaatgassen uitstoot, niet onbelangrijk met het zicht op een leefbare wereld, ook voor de volgende generaties. Want nu al is zeker dat we door de klimaatverandering in de komende eeuw geconfronteerd zullen worden met een grotere ongelijkheid, toenemende voedselproblematiek en klimaatvluchtelingen.

Wat wij collectief in ons dagelijks leven doen en de keuzes die wij maken, heeft een impact, wereldwijd en op een lange termijn. We zouden onze kritische geest kunnen aanwenden om veranderingen aan te vechten, want toegegeven, veranderingen doen pijn. Maar we kunnen onze kritische geest ook gebruiken om de milieuproblematiek vanuit een holistisch oogpunt te benaderen. En wanneer we dat doen, kunnen we niet langer ontkennen dat we met z’n allen te veel vervuilen. Met z’n allen wat meer en vaker de fiets op, is dan deel van de oplossing. Dat is echter geen reden tot paniek. Ook een fiets is immers een individueel vervoersmiddel dat ons van punt A naar B brengt, en bovendien een staaltje van uitstekende techniek!

Met vriendelijke groeten,

een deelneemster aan dat zogenaamde “Watteeuwstoetje”

 

19maa17, Baudelopark

 

PS: Deze fiets- en wandeltocht was expliciet niet gelinkt aan enige politieke partij, maar een signaal van Gentse burgers dat er wel degelijk een draagvlak is voor het circulatieplan. Jammer dat een columnist van een veelgelezen krant zich laat verleiden tot azijnpisserij. Oh ja, er waaide overigens een gure wind die dag. Blijkbaar lukt het voor 1000 mensen ook bij minder goed weer om de fiets op te kruipen en een positief signaal te verspreiden.

 

19maa17, Baudelopark

 

3 Responses to “Mail: reactie op column Zaki”

  1. Frans Says:

    De laatste zin in de brief aan Fietsbult (“Vraag is…”) zegt alles. De rest is voor de prullenmand. Of liever voor het archief, dan gaan we ons over zoveel jaar een breuk lachen over deze toogpraat. Singapore, dat was ook de droom van VDB in Brussel…

  2. Chris S Says:

    Kopenhagen is overrated. http://www.aviewfromthecyclepath.com/2009/12/truth-about-copenhagen.html
    Globaal doet NL het beter en vele dorpen en steden vele malen beter.
    We zullen zien of Gent haar aspiratie van ‘fietsstad’ zal waarmaken. Binnen ca. 6 mnd zullen we weten of het circulatieplan werkt. Maar dat maakt het nog geen fietsstad. En binnen een paar jaar kan het lokale initiatief zó weggeveegd zijn. Want er is geen nationale of deelstatenvisie ‘duurzaam veilig verkeer’, laat staan een gezamenlijk beleid, laat nog meer staan een gezamenlijke implementatie.

  3. jandefietser Says:

    Je moet toch toegeven dat de column van Zaki onvoorstelbaar grappig is. Doet mij denken aan de rubriek ‘Het wordt te veel voor Corneel’ uit de Humo vroeger, over een bejaarde die over alles zijn mening geeft. Alleen was die wel beter geschreven.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: