Home

Nieuw / new / nouveau (1)

5 april 2017

Wat zou het Circulatieplan opleveren voor fietsers?
Ik kon het mij bij voorbaat moeilijk inbeelden.
Jaja, een vooruitgang, maar hoe?
De winst door de knippen voor autoverkeer was duidelijk.
De Verlorenkost kon alléén maar beter worden.
Die straat was ergens tijdens of na 1997 autoéénrichtingsverkeer geworden, en daarna onder het vorige stadsbestuur omwille van de werf Kortrijksesteenweg en daarna omwille van de tramsporen van de Kortrijksepoortstraat “tijdelijk” weer in twee richtingen voor auto’s open gezet.
En het abstracte gegeven dat er méér ruimte voor fietser (en voetgangers!) zou komen was helder.
Maar tezelfdertijd wordt Gent niet autoloos.
In een paar zeldzame hoofden leeft misschien het idee dat een stad met alleen maar fietsers het aards paradijs is.
Maar zo werkt het niet natuurlijk.
Er zijn voetgangers.
We willen toch niet af van ziekenwagens en autobussen en vuilniswagens?
En wat ook duidelijk was: dit is geen anti-autoplan.
Het plan wil alleen het onevenwicht, de overdominantie van het autoverkeer, terugschroeven naar een nieuw evenwichtiger gebruik van de schaarse vierkante meters stad.
Alle keuzes hebben voor- en nadelen.
Het is bekend: de zwakste schakel van een fietsroute bepaalt de kwaliteit van die route.
Dus hoe zal het nieuwe evenwicht tussen voetgangers, fietser, OV en auto’s/vrachtwagens binnen de R40 verder ontstaan?
Welke infrastructuur zal welke zwakke fietsplekken upgraden?
We botsten er al op een paar.
Vandaag de eerste lokatie: de Bargiekaai.
Ik noem de Bargiekaai: het fietspadmuseum van Gent.
Later geef ik hier op Fietsbult wel eens een rondleiding in dat museum van zeven types fietspad.
Er zijn minder relicten te vinden dan in het vorige museum.
Nu pas begrijp ik waarom deze potentiële fietsas afgelopen jaren geen upgrade kreeg: het was wachten op het Circulatieplan.
De Elyseese velden heeft aan beide kanten een fietspad.
Dit is het pad stadinwaarts, dat nu op één van de belangrijke autoroutes van het Circulatieplan ligt.

04apr17, Elyzeese Velden


Dat pad krijgt nu op de Bargiekaai op de plaats waar er niks aan fietspad was een geschilderd verlengstuk:

04apr17, Bargiekaai stadinwaarts

04apr17, Bargiekaai

04apr17, Bargiekaai

04apr17, Bargiekaai

04apr17, Bargiekaai

Het kruispunt met de Guldenvliesstraat kreeg een knip, met een doorgang voor fietsverkeer:

04apr17, Bargiekaai staduitwaarts

04apr17, Bargiekaai

Een grote groep bewoners verklaart zichzelf pro Circulatieplan, maar vreest vooral de nadelen van drukker autoverkeer te vangen.

04apr17, Elyzeese Velden

6 Responses to “Nieuw / new / nouveau (1)”

  1. CV Says:

    Die vierde foto van onderen, is dat een twee-richtingen stoep, gescheiden door een extra rand? Of heeft er iemand bedacht dat dat het fietspad zou moeten zijn?

  2. marc van waeyenberghe Says:

    kruispunt Schauwvliegestraat-Bargiekaai is er GEEN zebrapad voor de voetgangers en geen waarschuwingsbord “gevaar fietsers” ; momenteel kruist het verkeer uit de Schauwvliege dan ook zonder extra aandacht of omzien de vele fietsers op de fietsstrook ; ik woon op deze hoek en zag ondertussen al verschillende bijna-aanrijdingen . Dringend !

  3. Frans Says:

    Voorlopig blijft de beduchte stormloop op de Elyzeese Velden uit en dat is toch één van de grote verrassingen van het circulatieplan. Voor de schaarse auto’s op deze kaarsrechte laan behoudt de Lidar-radar zijn nut. Autobestuurders die de Bargiebrug gewoon waren, maken liever de nochtans grote omweg naar de dichtstbijzijnde en zichtbare Contributiebrug, dan naar de veraf gelegen Guislainbrug (en beruchte Palinghuizen), met alle gevolgen voor de Nieuwewandeling, die één van de gevreesde knelpunten is geworden.

  4. Frederik Says:

    Gisteren over die knip gefietst en de fietsinfrastructuur is daar ronduit dramatisch. Fietsers lijken simpelweg vergeten. Na die knip word je richting de busstrook geleid en heb je maar een paar meter om in te voegen naar de rijbaan. Zonder voorrang dan nog, het verkeer vanaf de Bargiekaai krijgt voorrang.

    Als ze geen fietsinfrastructuur voorzien na die knip, dan heeft dat nieuw in twee richtingen opengestelde fietspad ook geen zin. Dan zou het beter zijn om fietsers aan te zetten de onderdoorgang te nemen en aan de nieuwe lichten linksaf te gaan. Maar eigenlijk is er helemaal geen reden dat daar geen plaats voorzien kan worden voor fietsers, bijvoorbeeld op de busstrook.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: