Home

Nieuw / new / nouveau (4)

11 april 2017

Met het Circulatieplan is er ook een nieuw onderbord in Gent:

10apr17,12u33, Mageleinstraat

Je moet even nadenken over de dubbele negatie: fietsen is niet verboden tussen 18 uur en 11 uur. Gelukkig is er ook een bord met meer uitleg:

10apr17, 12u34, Mageleinstraat.

Voor wie niet alle verkeersborden die hij onderweg tegenkomt even uitgebreid leest geven we even een kaartje met de straten waar vandaag het verbod geldt:

Kaart copyright OpenStreetMap contributors

Daar komt in de zomermaanden nog de Graslei bij.
Wie met de fiets komt heeft de keuze: omrijden of afstappen. Observeren aan de Langemunt doet vermoeden dat de meeste fietsers de eerste optie nemen. Soms is er iemand die afstapt:

Het verbod wordt goed nageleefd. Overigens: een verbod dat compleet dode letter blijft is het fietsinhaalverbod in de Voldersstraat. Elke chauffeur die ik daar vanmiddag zag en die de kans kreeg om het verbod na te leven (en er waren er nogal wat) liet die kans liggen.

14 Responses to “Nieuw / new / nouveau (4)”

  1. CV Says:

    ” Overigens: een verbod dat compleet dode letter blijft is het fietsinhaalverbod in de Voldersstraat. Elke chauffeur die ik daar vanmiddag zag en die de kans kreeg om het verbod na te leven (en er waren er nogal wat) liet die kans liggen.”

    Ik had niet anders verwacht. Zulk soort constructies werken hier in Nederland ook niet.

    • Frederik Says:

      De “constructie” die niet werkt is van automobilisten verwachten dat ze de regels naleven als ze weten dat er geen controle is. Zie zondag 2 april. Na de aankondiging dat er die dag niet gecontroleerd ging worden, leken verkeersregels even onbestaande.

      Het wordt daar een ironische zaak, als de politie fietsers gaat staan beboeten in die voetgangersstraten, terwijl de alternatieve route onveilig gemaakt wordt juist door een gebrek aan controle op autobestuurders.

    • Frans Says:

      Een overtreding van de allerlaagste (nul?) categorie: onbekend, niet opgevolgd en nooit gesanctioneerd. Zoals het inhaalverbod op een verkeersdrempel of op een kruispunt met voorrang van rechts, de zijdelingse afstand van minimaal 1 m of stapvoets rijden in het voetgangersgebied. Nul waarde als beschermende regel. Hooguit nuttig om na een eventueel ongeval de aansprakelijkheid vast te leggen.

  2. Hilde Says:

    Wat betekent “A.P” onder die tekening van een bromfiets?

    • Geert Says:

      Ik gok op het volgende: A staat voor bromfiets klasse A; P staat voor bromfiets klasse P = speed pedelec

      • Hilde Says:

        Aha, oké. De wegcode spreekt idd van A en P (art.65.2), maar daar zijn de onderborden wit ipv blauw (M12), en staat er een komma tussen de twee ipv een punt.
        Waarom zou het hier anders zijn? Is zo’n bord dan wel rechtsgeldig?

        • Geert Says:

          Inderdaad witte achtergrond verplicht voor borden m.b.t. fietsen en bromfietsen maar hier gaat het ook om vergunninghouders dus daarom vermoed ik blauwe achtergrond. Punt tussen A en P is me ook een raadsel…

  3. Roelants Says:

    Even off topic. Ik heb een tijdje gedacht dat alle reacties van de familie Says kwamen.

  4. jandefietser Says:

    “65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.

    De onderborden betreffende de fietsen en tweewielige bromfietsen hebben evenwel zwarte opschriften en symbolen op witte achtergronden en zijn van een van de volgende modellen […].”

    Waarna er verder in de tekst ook nog andere witte onderborden opduiken.

  5. Coen Says:

    Het was hier duidelijk geweest als ze twee borden er onder gehangen hadden, eentje voor de fietsers en eentje voor de vergunningshouders.

  6. Frans Says:

    De tijd dat je dit ontcijfert, ben je al door de straat de gestapt. Het alternatief: tramrails en kasseien.

    • Hubert Says:

      Zeer juist is, Zal allicht wettelijk in orde zijn maar zoals het vaak is met voorkennis is het te doen,in andere geval even stopen en dan …..trek u plan.

  7. Hilde Says:

    Ik denk dat het voor veel mensen ook handiger zou zijn als de kaartjes op de zuilen niet N-Z-georiënteerd waren, maar in de richting waar je aan het fietsen/stappen bent.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: