Grootwarenhuizen

Grootwarenhuizen houden van auto’s.
In hun beeldvorming zijn dat muilezels voor grootverbruikers.
En dit soort muilezels willen asfaltvlaktes.
En jawel: voor sommige mensen is zo’n auto een handig hulpmiddel.
En jawel: het hulpmiddel bijt in zijn eigen staart.
Maar sommige grootwarenhuizen houden ook de vinger aan de pols.
Het aantal voetgangers- en fietsklanten groeit, want steeds meer mensen vinden autobezit en/of autogebruik onnodig.
Ook die mensen willen boodschappen doen, meestal liefst vlakbij hun woonplaats.
Zeker in de stad.
In mijn buurt ligt een warenhuis langs de meest versleten èn fietsonvriendelijke steenweg uit het Gentse: de Dendermondsesteenweg N445 tussen Heernisplein en Destelbergen.

Dendermondsesteenweg augusutus 2014

Het warenhuis lanceert nu een bouwaanvraag om vanuit een andere straat aan de zijkant van het complex een toegang voor voetgangers en fietsers te creëren:

07apr17, Adolf Bayensstraat
07apr17, Adolf Bayensstraat
07apr17, Adolf Bayensstraat
07apr17, Adolf Bayensstraat

Geen enkel warenhuis zal zoiets doen als er geen geld mee te verdienen valt.
Fietsers en voetgangers zijn reeds lang klant.
Maar het is een positieve evolutie dat warenhuizen hen evenveel in de watten leggen als de anderen.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

13 gedachten over “Grootwarenhuizen”

  1. Aan de fietsenstalling kan je dikwijls zien of een warenhuisketen aan de fietser denkt. Het warenhuis waarvan sprake blinkt hierin al jaren uit. Meestal voldoende, degelijke en overdekte fietsenstallingen waar ook fietsen met het logo van het warenhuis gestald staan. Die fietsen zijn waarschijnlijk ter beschikking gesteld van de werknemers.
    Heel anders is het gesteld met de fietsstallingen van de bekende Duitse discount-keten : Al die fietsen en zo weinig fietsstallingen ! Die bovendien ook nog eens ondermaats zijn en niet overdekt zijn.

    1. Klopt, en zeker als je met een ietwat struiser model fiets aan een winkel komt (om veel boodschappen mee te nemen nota bene) wordt je behoorlijk in de verdrukking geduwd.

  2. De opkomst van de grootwarenhuizen is een rechtstreeks gevolg van de opkomst van de auto. En kwam het allereerste grootwarenhuis in Gent pal in het centrum, de Sarma op de Korenmarkt. Daar kunnen de auto’s al lang niet meer bij, en er zijn ook geen fietsstallingen. Wel een fietsmat, noodgedwongen.

  3. Toen ik dit een jaar of twee geleden aankaartte in die Colruyt (om geen naam te noemen), zei de gerant me dat ze het toen ook al probeerden. De buurtbewoners waren ertegen, zei ze, uit schrik voor overlast. Overlast, van fietsers en voetgangers… Dat het voor ouders met kinderen, die met de fiets komen, veiliger is langs daar dan over die Dendermondsesteenweg, was blijkbaar hun zorg niet. Prima dat er toch een aanvraag komt.

  4. Meer dan 3 jaar later is het eindelijk gebeurd, de achteringang is open! Heerlijk voor mezelf en vele andere shoppers, we moeten niet meer langs de levensgevaarlijke Dendermondse steenweg. Handig zo een extra ingang voor voetganger en fietser, zeker nu Gent met Corona(-versoepeling) blijkbaar voor sommigen een F1 race-circuit is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s