Home

Nieuw / new / nouveau (5)

14 april 2017

We duimen ervoor.
Hopelijk wordt de Voldersstraat na de openstelling van het kruispunt Brabantdam / Kortedagsteeg / Vogelmarkt / Koestraat / Gouvernementstraat een échte fietsstraat.
Zo’n fietsstraat waar je je kinderen niet als een tijger(in) beschermt.
Dat wil zeggen: de auto te gast.
Dat wil zeggen: auto’s halen fietsen niet in.
Dat wil zeggen: geen intense autotrafiek zoals nu.
Het verlengde van de Voldersstraat, de Henegouwenstraat, is voor auto’s sinds 3 april een éénrichtingsstraat.
Daardoor wordt dit deel van de fietsstraat (dd mei 2014) er een pak “gezonder”.

04apr17, Henegouwenstraat

Er is nog werk aan.
Deze straat oogt een beetje teveel als Henegouwen.
Het asfalt is op.
En ze leest nog te weinig als een fietsstraat.
Maar ze ruikt ok.
Deze Circulatieplan-ingreep is alweer een stapje.

6 Responses to “Nieuw / new / nouveau (5)”

  1. Frans Says:

    Lezen als een fietsstraat? Best eerst een alfabetiseringscampagne opstarten!

  2. Eva Says:

    Het zou ook fijner fietsen wanneer voetgangers de straat niet als kuierstraat beschouwen, en bvb zonder in beide richtingen te kijken/oogcontact te maken ineens voor je wiel stappen..

    Als er een voetgangersstraat is waar fietsers helemaal niet mogen fietsen lijkt het me wel fair dat er een evenwaardig alternatief is: eentje waar niet enkel auto’s maar ook voetgangers ‘te gast’ zijn (op de straat zelf, niet op het voetpad uiteraard)… Mag wel wat rond gesensibiliseerd worden denk ik..

  3. Chris S Says:

    Fietsstraten werken eigenlijk niet, omdat het niet-passende zaken combineert. Dit leidt enkel tot frustraties. Net als fietsstroken is het noch mossel noch vis.
    Deze Henegouwenstraat is daarenboven perfect geschikt om te splitsen: de ene helft enkel fietsers, de andere helft in één richting auto’s, gescheiden door bv. wat groen enz. En liefst enkel auto’s die er mogen rijden (bewoners, firma’s, taxi’s,…) om te laden/lossen. Niet parkeren. Maar dat vraagt wat planmatig denkwerk en durf: in een dichtere periferie rond Gent voldoende parkings inplanten voor vnl. de bewoners. In een verdere periferie rond Gent veel meer parkings om de auto’s wat ‘buiten te houden’. Maar zorg a.u.b. voor alle soorten faciliteiten bij die parkings (carwash, winkels, food, …), voor serieuze veiligheid, voor schappelijke prijzen enz. Dit in combinatie met makkelijk eco-vervoer naar de stad bv. met e-ondersteunde riksja’s enz. die veel kunnen vervoeren en waarmee men en passant nog wat boodschappen kan laten doen. Deze dubbele ingreep zal de druk op de stad fel doen dalen, er kunnen véél straten eenrichting worden, er kan veel meer groenaanplant, economische en ecologisch OK. En smijt die gevaarlijke trams en stinkende bussen uit de stad. Dit vraagt ook een planning op langere termijn dan een bestuurstermijn, elke overheid zou – met instemming van de burgers alover echte democratische instrumenten zoals referenda – moeten kunnen plannen op langere termijn. Dit geeft een zekerheid en gemoedsrust voor alle partijen.

  4. Hilde Says:

    Ik zou ook heel blij zijn mocht je als fietser op het einde van de Henegouwenstraat ook linksaf mogen slaan naar de Reep. Nu is er aan het standbeeld van Lieven Bauwens een ieniemienie klein stukje met een C1-bord, waardoor je je als fietser dus klem rijdt. Niet alle fietsers rijden vanuit de Henegouwenstraat de Vlaanderenstraat in! En zeker niet nu er in de Maaseikstraat, Bisdomplein en Bisdomkaai gewerkt wordt, is die route geen optie meer.
    Er zijn trouwens wel meer van die missing links in de stad. Bv. vanuit de Kozijntjesstraat mag je niet linksaf naar de Pieter de Keyserestraat; maar je ziet links wel een bord C1 met onderbord M2 . Waarom mogen fietsers daar dan niet links afslaan?

  5. Hilde Says:

    Ik heb in september 2014 al een melding gedaan over het slechte asfalt, het gevaarlijke putdeksel ter hoogte van de Lange Kruisstraat en het agressieve rijgedrag van automobilisten in deze “fietsstraat”. Behalve de reactie van Gentinfo dat ze dit doorgegeven hebben aan de politie en aan de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen heb ik hier niets meer van vernomen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: