Home

Slecht weer vandaag

19 april 2017

Toen deze blog begon was regen een even grote vijand van fietsen als kasseien, tramsporen of te snel autoverkeer.
En bij sneeuw gingen enkel zot verklaarde fietsers de witte weg op.
We zijn dik 9 Fietbultjaren verder.
En kijk, op de drukste fietsas van Gent zie je dat het fietsmotto uit Denemarken ook in Gent gegrond is: “Slecht weer bestaat niet, enkel slechte regenkledij”.
In het Deens klinkt dat zonder twijfel veul meuer.
Hoe zou “Circulatieplan” in het Deens gonzen?
En “ruimte”?

18apr17, Verlorenkost

18apr17, Verlorenkost

18apr17, Verlorenkost

18apr17, Verlorenkost

18apr17, Coupure Links

18apr17, Coupure Links

18apr17, Coupure Links

De positieve fietsmanieren groeien: hier wordt gestopt voor voetgangers.

18apr17, Coupure Links

18apr17, Coupure Links

Morgen hebben we het over de fietsoversteekplaats aan de Nieuwewandeling.

14 Responses to “Slecht weer vandaag”

  1. Frans Says:

    Het stukje fietsstraat op de Coupure, tussen Nieuwewandeling en Colpaertsteeg (laatste foto) is voortreffelijk omdat daar tijdens de groene fase voor fietsers geen enkele auto rijdt.

  2. jandefietser Says:

    Dårligt vejr findes ikke, bare dårlig regntøj, zo zegt Google translate.

  3. Lodewijk Says:

    Dat ziet er uit als een flinke verbetering voor de zachte weggebruikers!

    Toch heb ik enkele kanttekeningen bij foto 1 & 2:

    Waarvoor dienen die rode strepen op de asfalt en op beide voetpaden (maar niet op boordsteen en goot)?
    Waarom staat de paal van dat C3-bord in de asfalt?
    Waarvoor dienen die geelgeschilderde betonblokken op de asfalt?
    Zoals de voetgangers daar op foto 1 oversteken lijkt het alsof het zebrapad, dat net buiten beeld is, weg is? Klopt dat?https://goo.gl/maps/aFf2UzLiJVC2
    Of dat het zebrapad nu gerust ook ruimer had gemogen geschilderd worden (of zijn die rode strepen in de verkeerde richting geverfd en met de verkeerde kleur?).

    Met andere woorden: is in deze verkeersinrichting voor de zachte weggebruikers toch niet nog een beetje het voorruitperspectief ingeslopen?

    Uiteraard mag een nieuwe verkeerssituatie extra in de kijker worden gezet, maar moet dat op deze manier? Dat kan toch ook door tijdelijk een bord te plaatsen met oranje achtergrond en zwarte opschrift: “Opgelet! Gewijzigde verkeerssituatie.”.

    Of ben ik nu aan het muggeziften?

    • yves Says:

      Tijd om eens in Gent te komen fietsen, Lodewijk. 🙂 Wij zorgen voor een muggengaas 😉

      • Lodewijk Says:

        Bedankt voor de uitnodiging!
        Ik heb de afgelopen jaren al een paar keer in Gent gefietst.
        Dat viel heel goed mee hoor!

        Ach, misschien ben ik gewoon jaloers op de splinters in Gent. Met al die balken in Leuven 🙂


    • Er zijn inderdaad nog wat misverstanden over die knippen e.d. Zo opperde volgend artikel dat er in het midden van de Ottogracht mag gefietst worden: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170405_02818421

      Fout, dergelijke straat blijft gewoon een openbare weg waar de fietser rechts in zijn rijrichting moet rijden (geldt voor iedere knip, behalve dan waar er fietsstraten gekomen zijn). Idem voor de voetganger, die dient nog steeds het trottoir te volgen. Anders wordt het voor de voetganger wanneer de straat een ‘erf’ wordt zoals in het autovrij gebied, dan kan een voetganger zelf zijn plaats kiezen (zonder hierbij het andere verkeer te hinderen). Een fietser moet in een erf wel nog steeds rechts in zijn rijrichting rijden.

      Wat betreft Verlorenkost, ik meen dat de oversteekplaats bovenaan er nog steeds ligt. De bizarre rode lijnen (de niet-Gentenaars vallen uit de lucht al ze zo iets zien), beginnen er net voorbij. Oversteken dient dus nog steeds op die oversteekplaatsen te gebeuren en niet zo maar lukraak ergens in het midden van de straat.

      Er is binnen de knippen immers nog heel wat verkeer dat wel toegelaten is (bus, taxi, tram, vergunninghouders, hulpdiensten, fietsers, bromfietsers enz). Iedereen zo maar zijn eigen plaatsje laten kiezen zou er al snel een gevaarlijk zootje van maken.

      • Lodewijk Says:

        Bedankt voor de info en de verduidelijking.

        Inderdaad enkel bij een fietsstraat (wegcode artikel 22novies) mag de fietser heel de rijbaan inpalmen, of de helft ervan bij fietsverkeer in 2 richtingen.

    • Frederik Says:

      De verkeersborden en -tekens voor het circulatieplan zijn volledig opgesteld vanuit het voorruitperspectief. Logisch ook, het zijn de mensen achter een voorruit die overtuigd moeten worden om zich aan de nieuwe situatie te houden. En liefst zonder te veel boetes, anders is dat weer de kritiek.

      Fietsers en voetgangers zullen wel vanzelf de rustige wegen opzoeken als de auto’s daar eenmaal weggejaagd zijn.


      • De verkeersborden staan er evenzeer voor fietsers en bromfietsers… en die hebben geen voorruit. De fietsers en bromfietsers vallen meestal onder de uitzonderingen maar ze dienen zich ook aan de opgelegde beperkingen te houden (en er zijn er nog wel wat). Let er bvb. maar eens op hoeveel fietsers/bromfietsers er nog door de verboden richtingen rijden. De voetgangersstraten idem, in de pers gaat het ronde dat het verbod zeer goed nageleefd wordt, tot je zelf eens op een terrasje aan de Kalandeberg gaat zitten. Dan zie je pas hoeveel er nog door de voetgangersstraten gereden wordt. Er is dus voor alle weggebruikers wat inspanning nodig om zich aan de nieuwe situatie te houden, heus niet alleen die die voorzien zijn van een voorruit.

        • Lodewijk Says:

          Welke borden worden er gebruikt voor die voetgangerszone?
          F103 bij het begin en F105 bij het einde?
          Indien ja, dan is het interessant om al de uitzonderingen te bekijken van wegcode artikel 22sexies.1.1°

          Die fietsers in de voetgangerszone kunnen dus perfect een garage hebben binnenin die voetgangerszone. Dan mogen ze daar fietsen, ook al staat er geen fiets op het voetgangerszonebord.

          Of een fietsenstalling of een plek in de hall ook gezien wordt als een garage is nog maar de vraag.
          Of hoe de auto toch in de wegcode bij de voetgangerszone als norm erin geslopen is.

          Misschien zit er dus ook in de wegcode een beetje voorruitperspectief 🙂


          • De voetgangersstraten liggen sowieso al binnen het nieuwe autovrije gebied zijnde ‘erf’, de oude voetgangerszone bestaat niet meer en is nu volledig ‘erf’ geworden. De toegang tot het ‘erf’ is echter beperkt tot fietsers, bromfiets A/P en vergunninghouders. De voetgangersstraten zijn dus sowieso ‘erf’ met die bijkomende beperking dat iedere voetgangersstraat aan begin en einde voorzien is van een verbodsbord C3 met onderbord ‘uitgezonderd fietsers, bromfiets A/P en vergunninghouders van 18u tot 11u’, zijnde dezelfde categorieën die in het ‘erf’ mogen rijden behalve dan tussen 11u en 18u.

            Tussen 11u en 18u mag er dan ook geen enkel voertuig in zo’n voetgangersstraat rijden, ook niet als je er woont of een garage hebt.

        • Frederik Says:

          De signalisatie aan de voetgangersstraten is dan ook niet geplaatst vanuit het voorruitperspectief. Enkel die aan de knippen voor gemotoriseerd verkeer.

          En voorruitperspectief is hier inderdaad wat kort door de bocht. De signalisatie is aangepast aan zij die niet meer door mogen, niet specifiek aan auto’s. Dus bij de meeste knippen zijn dat evengoed brommers.

          • Lodewijk Says:

            Uiteraard heeft verkeerssignalisatie vaak betrekking op meer dan 1 soort weggebruiker. Maar al te vaak mag de zachte weggebruiker meedelen in de nadelen van de beperkingen opgelegd aan de harde weggebruikers met een motor en een voorruit (bromfietsen klasse B hebben meestal een mini-voorruit ;-).

            Op foto 1 & 2 heeft de voetganger en fietser een voordeel door de huidige signalisatie? Ja, natuurlijk. Het is een autoluwe straat geworden.
            Maar ondervindt die fietser tegelijkertijd ook een nadeel ervan door de specifieke plaatsing op de rijbaan?
            Ja => dat noem ik voorruitperspectief.

            Want is dat echt nodig daar?
            – die rode strepen op asfalt en voetpad?
            – die paal van dat C3-bord op de rijbaan?
            – die geelgeschilderde betonblokken op de rijbaan?

            Is een C3 verkeersbord met onderborden erbij geplaatst aan de gevel (of vlak er naast) eigenlijk niet al voldoende als enige verkeerssignalisatie?
            Eventueel staat er de eerste 6 maanden op de rijbaan (met fietsdoorsteek rechts ervan) een botsveilig, opvallend gekleurd en reflecterend obstakel met een paal erin waarop een bord hangt met oranje achtergrond en zwarte opschrift: ‘Opgelet gewijzigde verkeerssituatie’.

            Ik weet, ik ben aan het muggeziften want het circulatieplan is een grote verbetering voor de zachte weggebruikers (zowel in Gent als in Leuven).

            Maar zo’n wegaanpassing als op foto 1 & 2 is voor fietsers volgens mij een processie van Echternach: 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit. Dan heb ik liever niet dat de wegbeheerder die stap achteruit zet en dus in mijn ogen onnodige kosten maakt om fietsers te benadelen.

            Maar dat is mijn mening als fietser met economische en administratieve achtergrond 🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: