Home

Circulatieplan: zondebok of boost?

27 april 2017

Deze opinie verschijnt vandaag, 27 april, in De Standaard.

Volgens Unizo hebben sommige handelaars en horeca-uitbaters sinds de invoering van het circulatieplan in Gent te maken met omzetdalingen van 30 tot 50 procent (DS 26 april).
De zelfstandigenorganisatie is geen tegenstander van het circulatieplan en erkent dat die omzetdaling niet het gevolg is van het circulatieplan alleen, maar dat het ‘wel de kers op de taart is voor die mensen’.
Het is een kers die zuur smaakt.
Dat de omzet nu een dip toont, is niet helemaal onverwacht – die was ook zichtbaar in Groningen, kort na de invoering van het lussenplan – maar de lokale handel herstelde zich snel.
Bovendien zijn er nog redenen voor optimisme.

Lokale handel kleurt de stad en geeft ­elke wijk een specifieke identiteit.
Je lokale handelaar maakt niet alleen dat je te voet brood kunt gaan kopen, maar draagt ook bij aan de sociale cohesie van je buurt.
Dat het Gentse circulatieplan handelaars zorgen baart, moeten we ernstig nemen.
Maar het is te gemakkelijk om een oorzakelijk verband te leggen tussen een autoknip en een dalende omzet.

23apr17, Kouter

Onderzoekers bogen zich al meermaals over de vraag wat de impact is van auto­werende maatregelen op de omzet van lokale handelaars.
De conclusie is telkens dezelfde. Extra ruimte geven aan fietsers en voetgangers heeft ofwel geen ofwel een positieve impact op de omzet.
En, handelaars overschatten het aantal klanten dat met de auto winkelt.
De auto is níét het favoriete verplaatsingsmiddel van lokale consumenten.
De meeste klanten zijn dan ook meer gebaat met een fietsenstalling, een breed voetpad of een bus- of tramhalte voor de deur dan met extra parkeerplaatsen.
Klanten die te voet of met de fiets winkelen, geven bovendien meer uit dan wie met de auto boodschappen doet.
Autogebruikers spenderen per winkeltrip meer, maar fietsers gaan vaker naar de winkel en geven daardoor alles samengeteld meer uit.

19apr17, Dampoortstraat

Zou de concurrentie van Bol.com en ­Zalando niet veel harder snijden dan een autoknip?
Want door die autoknip ontstaat er een aantrekkelijke publieke ruimte, een unieke omgeving die mensen naar een lokale handelaar kan lokken, in plaats van naar inspiratieloze baanwinkels of Zalando.
Blijven roepen dat Gent onbereikbaar is geworden, is niet alleen een loopje met de werkelijkheid nemen, het versterkt het risico op een selffulfilling prophecy.
Mensen zullen op den duur echt geloven dat je Gent niet meer in of uit kunt. Voor wie niet in het circulatieplan wil geloven, het zij zo.
Maar, voorstander of niet, wandel naar je lokale handelaar en doe daar je inkopen.
Neem je fiets en ga koffiedrinken op een nieuw terras.
Laat de kers op de taart van de lokale handel zoet smaken.

Eva Van Eenoo & Steven Geirnaert
Voorzitter Fietsersbond Gent & coördinator Gents Milieufront.

14 Responses to “Circulatieplan: zondebok of boost?”

  1. Frans Says:

    Lees ook de opvallend genuanceerde verklaringen in Nieuwsblad Gent van Geert Moerman, gedelegeerd bestuurder van Voka. Zo weigert hij in het “bloedbadverhaal” (hij is blijkbaar geschrokken door de toon van zijn leden) te stappen op basis van casuïstiek of van het uitgemolken verhaal van de “meeneem-sushi” uit de Hoogpoort. Hij merkt terecht op dat een (auto)meneemactiviteit niet echt past in een stadshart. Moerman beklemtoont vooral dat men pas eind september het circulatieplan kan evalueren…

  2. Dirk Coopman Says:

    Het is gekend dat elke stadscentrum dat autovrij werd de handelaars een sterk verhoogde omzet biedt én de handelaars in aanvang doorgaans tegen waren.

    Maar:

    Gent zal echter niet deze gunstige effecten bekomen omdat het genieten van een stad bijzonder verstoord zal worden door het openbaar vervoer dat nog explicieter dan voorheen doorheen alle winkelstraten mag rijden en overheen elk plein in het centrum.
    Gent heeft in tegenstelling tot de voorbeeldsteden gekozen om al het openbaar vervoer doorheen het middelste puntje van haar centrum te sturen in plaats van dat op te splitsen in diverse centrumhaltes om zo de winkelstraten en de centrumpleinen beschikbaar te houden voor het genieten van een stad. Helaas Gent wil wel maar is in deze de slechtste leerling van de klas. Om die reden en enkel om deze redenen zullen de voordelen van het autovrij en autoluw maken van het centrum geen succes zijn omdat er niet gekozen werd om winkelstraten en centrumpleinen vrij te houden van elk mechanisch verkeer. Meer dan ooit zullen huidige stadstreinen voor 380 man ervaren worden als een gevaarte welke het genieten van winkelstraten en centrumpleinen quasi onmogelijk maakt. Precies deze ernstige hapering zal inflatoir inwerken op alle commerciële activiteiten van het centrum van Gent.
    Anderzijds is ten aanzien van het toerisme de aanwezigheid van een knooppunt van openbaar vervoer ter hoogte van de drie torens een niet te relativeren miskleun van formaat. Geen toerist die zich daar niet negatief over verbaast. De veelheid aan tramsporen aldaar miskent op ongeziene wijze het belang van deze monumenten voor het toerisme.
    ‘Voor een beter Gent’ anticipeerde deze historische vergissing (www.vooreenbetergent.be)

    Dirk Coopman

    • Chris S Says:

      Ik ben voorstander van deze heldere analyse; en in se vanuit een achterliggende visie met grote sociale impuls (al wordt dat niet zo gesteld, maar dat ademt er uit).


    • Eén van de meest fietsvriendelijke steden, is Amsterdam. Ook daar rijdt het openbaar vervoer doorheen het centrum en is het onmisbaar. Zelfs na de opening van de ondergrondse metro.
      Ik hoor graag concrete voorbeelden van steden waar het centrum volledig vrij is van openbaar vervoer, want op dat vlak blijft uw uitleg bijzonder flou.

      • Chris S Says:

        Wat bedoel je met ‘het centrum’? Ik zie daar geen trams hoor. https://goo.gl/oGhq3g Belgen hadden dat al volgestampt met tramlijnen.

        • Frans Says:

          De tram rijdt er door het centrum, van het Leidseplein naar het Centraal Station, langs de Leidsestraat, Rokin en Damrak. In de smallere maar toch wel drukke Leidsestraat rijden de trams in beide richtingen alternatief op een spoor, met hier en daar een wissel om te kruisen.

          • Chris S Says:

            Ah, daar – dank je. Ja, hier en daar is het smal op bepaalde stukken (één spoor dan), maar verder is het vaak behoorlijk breed waar de trams rijden. In Gent vind ik dat anders. En fietsen, fietsen, fietsen, fietsen, … 🙂

    • Bart Van de Walle Says:

      Ik ontmoet duidelijk andere toeristen dan jij. De meesten die ik ontmoet zijn net zeer te spreken als ik hen zeg dat de eenvoudigste manier om het centrum te bereiken, een ritje met tram 1 tot de Korenmarkt is. Dat het Veerleplein en het Gravensteen een halte verder is. Dat ze aan de Korenmarkt vlot naar de 3 iconische torens kunnen stappen. Etc.
      Voor mij is een goed openbaar vervoer naar de belangrijkste bestemmingen net een must. En Gent kan beter, vooral het gebrek aan handhaving bij foutgeparkeerde auto’s die de trams hinderen zijn een minpunt, net zoals het tijdstip waarop het allemaal afgelopen is. Ik deel dus absoluut niet dezelfde ergernissen over het openbaar vervoer als jij, integendeel, als ik jouw verzuchtingen tegemoet zou komen, zouden mijn ergernissen alleen maar toenemen.
      Het is een van mijn grootste frustraties dat de MIVB hier in Brussel, onder druk van het Brusselse stadsbestuur, haar centrale haltes aan De Brouckère heeft opgeheven en verschoven of afgeschaft. En dan zijn er in Brussel tenminste nog ondergrondse haltes aan Beurs en De Brouckère! Ik sta nochtans achter de voetgangerszone, maar ik moet de critici gelijk geven als ze zeggen dat het centrum er minder toegankelijk door is geworden. Vroeger kon je zonder overstappen en andere problemen van Elsene, Etterbeek en andere Brusselse gemeentes naar het centrum. Als je vandaag geluk hebt, lukt dat met 1 à 2 overstappen, naar een halte die verderaf ligt van je bestemming, en een halte die bovendien vaak amper of geen comfort biedt.


      • Inderdaad, ik heb dezelfde ervaring met toeristen en kan jouw punt alleen maar bevestigen. Het overgrote deel van de toeristen is verrast van het gemak hoe ze zich in Gent kunnen verplaatsen met de tram. De meeste vragen ook naar de tram, zelden naar een bus.

        Als ik daarbij dan nog zie hoeveel keer ik van toeristen al hoorde hoe fantastisch, mooi, authentiek, ‘ik kom zeker terug’ Gent wel is, dan lijkt het me dat het slechts een zeer kleine minderheid is die wakker ligt van de wirwar aan sporen in de Cataloniëstraat.

  3. CV Says:

    Ik vermijd lokaal winkelen hier nu voor alles behalve de supermarkt, omdat ze de fietspaden de afgelopen jaren omgebouwd hebben van asfalt naar tegels…

  4. Chris S Says:

    De auto is níét het favoriete verplaatsingsmiddel van lokale consumenten.
    De meeste klanten zijn dan ook meer gebaat met een fietsenstalling, een breed voetpad of een bus- of tramhalte voor de deur dan met extra parkeerplaatsen.

    Deze invalshoek is niet zo genuanceerd, men spreekt hier enkel over ‘lokaal’. Wat met mensen die van buiten Gent komen? Of zelfs vanuit een randgemeente? Dat is al niet meer zo lokaal.
    Een bus- of tramhalte voor de deur? Het is nu al erg genoeg hoe men miljoenen spendeert aan het inefficiënt vervoer, laat staan dat men bijkomende miljarden zou besteden om zowat overal openbaar vervoer te leggen. Bespaar ons dat doembeeld. Mensen nemen bij voorkeur de auto, want is veel flexibeler. Daarom is het beter om in een periferie voldoende parkings te bouwen, voor bezoekers van buitenaf maar ook voor de buurtbewoners. Neem het openbaar vervoer weg uit het centrum zelf ten voordele van voetgangers, fietsers, groen, kuierruimtes, enz. Pas dan zal de handel er wel bij varen.

    Maar, voorstander of niet, wandel naar je lokale handelaar en doe daar je inkopen. Neem je fiets en ga koffiedrinken op een nieuw terras.
    Ik zou wel willen, ware het niet dat het met de fiets veel te gevaarlijk is in het centrum en ook als voetganger moet men teveel uitkijken voor die elektrische tientonners. Rustige veilige ruimtes, dat is wat we willen.

    Wat we wel horen is dat mensen van buiten Gent liever weg blijven omdat ze ‘het niet zien zitten’. Dat is mogelijk een van de redenen waarom de verkeersdrukte minder erg is dan voorspeld.
    Al is het i.d.d. te vroeg om een balans op te maken voor het economisch leven in de Gentse binnenstad.

    • Bart Van de Walle Says:

      En rarara, waar is het openbaar net het efficiëntst? In diezelfde stad waar je het wil afschaffen. Daarbuiten kunnen we het ook wel afschaffen, want we gaan parkings bouwen aan de rand van de stad. Sorry als ik er een karikatuur van maak, maar zo klinkt het voor mij. En nee, dat is niet mijn ideale stad.
      Ik woon ook in een stad. Een iets grotere, toegegegeven. Ik heb geen rijbewijs. De meeste verplaatsingen doe ik met de fiets, vooral wanneer ik in de Zennevallei blijf, maar grotere boodschappen doe ik te voet, of met de tram of bus, dan moet ik niet zo ver stappen. Idem als ik op stap ga, ik durf al wel eens op mijn fiets stappen na een pint of 2, maar als het meer wordt, ga ik resoluut voor de tram naar huis. En moet ik verder, dan blijft de fiets zelfs meestal gewoon staan, en stap ik de tram op, waarmee ik met één overstap bijna heel de stad kan bereiken. De slogan van de MIVB is: Samen laten we Brussel bewegen. Daar sta ik helemaal achter.


Geef een reactie

