Home

Onder de sporen

29 april 2017

Afgelopen decennia heb ik geleerd om een project pas ècht te geloven als de schop in de grond gaat.
Krantenpapier is zeer verdraagzaam.
Een timing voor een werf is geen exacte wetenschap.
Het doolhof van de procedures staat niet in de Efteling, maar in het Stadhuis, of eerder in het Parlement / de Parlementen.
Maar kijk, als de Stad vorige week een dergelijk bord plaatst lijkt het menens:

26apr17, Bijgaardepark

Oh wat kijk ik hiernaar uit.
Ook al had ik op dit tunneltje gehoopt/gewenst/ gewild toen Lady L 13 jaar was en naar de grote school stadinwaarts trok.
We zullen het tunneltje met onze armen wijd open onthalen, luid een Gloria Halleluja zingend.
Het zal ons traject naar het Dampoortstation zoveel korter en veiliger maken.
Het zal mijn laatste gram chagrijn over een gebroken verkiezingsbelofte in 1994 helemaal wegspoelen.
Misschien vertelde ik dit verhaal ooit al op Fietsbultige manier.
We kochten ons huis in 1995.
Hat jaar daarvoor hadden we in verkiezingspropaganda gelezen dat er onder de sporen een veilige fietsverbinding richting stadscentrum ging komen.
En we geloofden dat.
Lady L ging in 1996 naar de lagere school in onze buurt, dus 6 jaar later (2002) zou die puberveilige fietsroute er zeker liggen.
Dachten we.
Zo werd ik een boze, angstige vader.
En werd ik een paar jaar later actief lid van Fietsersbond Gent.
Lady L, T & S fietsten naar de grote school & de nog grotere school langs het mottige kruispunt Forelstraat / Heernislaan.
Lady L is binnen 1 maand en 2 dagen 27 jaar.

Het wordt dus hopelijk / vermoedelijk 2018 à 2019, met dank aan het huidige stadsbestuur, en de schepen die het meent.
Een wandeling naar het stadscentrum via de Sint-Baafsabdij en Portus Ganda wordt zo een evidentie.
Ik hoop/verlang op een concept naar Nederlands model, waar fietsers en voetgangers niet gemengd worden, maar elk hun ruimte krijgen:

21apr17, Amsterdam Centraal

21apr17, Amsterdam Centraal

22apr17, Den Haag Holland Sppor

5 Responses to “Onder de sporen”

  1. winfriedhuba Says:

    “het tunneltje omarmen”, “Ik hoop op een concept naar Nederlands model”: heeft de fietsersbond de plannen niet vooraf kunnen inzien en beoordelen?
    Hoe rechtstreeks zijn de aansluitingen ten oosten en westen?

  2. thyswim Says:

    Wij hopen met je mee. En in NL kunnen onze beleidsmakers erg veel leren. Laat hen ginder eens gaan fietsen.

  3. Frans Says:

    Het doolhof staat ook letterlijk in het Stadhuis, meer bepaald de prachtige vloer van de Pacificatiezaal! Over er ook tunnels onder dit monument liggen, weet ik niet…

    • Hilde Says:

      Die doolhoven (ik meen dat er ook eentje ligt in het Belfort) waren bedoeld als “strafvermindering” voor boete-bedevaarttochten ….. Misschien een idee om dit opnieuw in te voeren voor de beleidsmakers, voor elk jaar dat er vertraging komt op beloofde projecten? 😉

  4. Griet Degeyter Says:

    EINDELIJK !!! Het zou tijd worden.


Geef een reactie

