Home

Persbericht: Gents Milieufront en Fietsersbond Gent houden fietshoffelijkheidsactie

2 mei 2017

Sinds de invoering van het circulatieplan in Gent mogen fietsers tussen 11u en 18u niet langer fietsen in enkele winkel-wandelstraten.
Fietsersbond Gent en Gents Milieufront stelden vast dat er nog te veel fietsers niet op de hoogte zijn van het verbod of het verbod niet respecteren.
Daarom organiseerden ze vandaag een fietshoffelijkheidsactie aan de Kalandeberg.
Fietsers die de straat passeerden met de fiets aan de hand, kregen een zoet chocolaatje in de vorm van een Gentse draak.
De fietsers die niet afstapten kregen een zure spek.

02mei17, Kalandeberg


Gents Milieufront en Fietsersbond Gent willen de nieuwe regeling bekender maken bij fietsers, en duidelijk maken dat ze de maatregel steunen.
Eva Van Eenoo: “We vinden het belangrijk dat fietsers respect hebben voor de voetgangersstraten. Zelf willen we ook dat automobilisten de zone 30 en de fietsstraten respecteren zodat wij veilig kunnen fietsen. Fietsers hebben ook de verantwoordelijkheid om hun gedrag aan te passen zodat voetgangers in alle rust kunnen wandelen”.

02mei17, Kalandeberg

De maatregel heeft in ieder geval een groot draagvlak bij de leden van Gents Milieufront en Fietsersbond Gent.
Bij een bevraging liet 70% weten dat ze akkoord gaan met het fietsverbod tussen 11u en 18u.
15% had liever gezien dat fietsers konden blijven doorfietsen.
15% heeft begrip voor de maatregel hoewel de voetgangersstraten deel uitmaken van hun dagelijkse fietsroute.
Deze fietsers moeten dus op zoek naar een alternatief parcours.
Zeker bijvoorbeeld de Mageleinstraat en de Koestraat waren voor heel wat fietsers onderdeel van hun vaste reisweg.
Zij moeten nu allemaal een alternatief zoeken.
Het is dan ook belangrijk dat de parallelle routes goed zijn aangeduid en de nodige kwaliteit hebben.
Hindernissen zoals kasseien of tramsporen, en zeker de combinatie van de twee, zijn uit den boze.

02mei17, Kalandeberg

13 Responses to “Persbericht: Gents Milieufront en Fietsersbond Gent houden fietshoffelijkheidsactie”

  1. Flat Boy Says:

    Toch prachtig, staat er netjes een auto geparkeerd in het voetgangersgebied
    Overigens begrijp ik niet dat er mensen zijn die vrijwillig tss 11u en 18u met de fiets door die straten rijden, daar heb je toch echt niets aan. Gevaarlijk voor fietser en voetganger en het gaat voor geen meter vooruit.

    • winfriedhuba Says:

      Bekijk op facebook eens de film van de tapijthandelaar in de Mageleinstraat: tussen 11u15 en 12u15 op een weekdag buiten de schoolvakanties zie je daar 74 voetgangers en 34 fietsers (waarvan 33 erg traag rijden). Bewijs dat een fietsverbod daar en dan overbodig is en dus, gezien de verbindingsfunctie van die straat, fietsonvriendelijk.

  2. Frans Says:

    Het Gentse voetgangersgebied is twintig jaar lang virtueel geweest, en zeker het stapvoets rijden. Nu is het nog groter en nog complexer: je mag niet meer fietsen tussen 11 en 18 in zes winkelwandelstraten, maar moet je stapsvoets rijden op “alternatieve” wegen zoals de Kraanlei, of in de Kortedagsteeg? Dat heet nu allemaal “voetgangersgebied” omdat het goed bekt, maar is feitelijk niet meer dan een verkeersluwe zone.


    • Neen, het is een ‘erf’, vergeet dus de voetgangerszone en bijhorende regels. De maximum snelheid is nu 20km/u.

      • Frans Says:

        Bedankt voor de rechtzetting. Het “voetgangersgebied” bestaat inderdaad niet meer. Het was zo onrealistisch dat dit circulatieplan het heeft afgeschaft.

      • Hilde Says:

        Maximum snelheid 20 km/u? Waar kan ik dat terugvinden op de site van de Stad Gent?

        • Frederik Says:

          Dat staat gewoon in het verkeersreglement hoor.

          • Hilde Says:

            Ik bedoelde eigenlijk: staat het aangeduid dat het hier om een “erf” gaat?
            Ik vind hierover niets terug op de info over het circulatieplan, of ik heb niet goed gekeken.
            Dus: waar kan ik dat terugvinden?
            btw: het is al een tijd geleden dat ik in het “voetgangersgebied” was met de fiets, dus misschien staan er intussen borden die het erf aangeven, maar heb ik die dus nog niet gezien.

          • Frans Says:

            Hilde, ik heb me eveneens laten vangen.
            Alle verkeersborden « voetgangersgebied » (zelfs uitvergroot waren die inefficiënt) zijn inderdaad verdwenen. Aan de ingang van de autovrije/verkeersluwe zone staan nu overal verkeersborden “verboden voor alle verkeer, behalve vergunninghouders” en “woonerf”.
            Artikel 22 sexies van de wegcode (“verkeer in voetgangerszone”) is dus nergens meer van toepassing in de Gentse binnenstad. De ommekeer is toch vrij geruisloos verlopen, want tot de invoering van dit circulatieplan was er steevast sprake van “uitbreiding van het voetgangersgebied”. Nu spreekt men van “autovrij gebied”, wat ook niet helemaal klopt. Een (woon)erf dus, maar wel eentje waar je als autobestuurder enkel met een vergunning binnen mag.

          • Frederik Says:

            Het is eerder een technische ingreep, uiteindelijk zijn de regels in een woonerf zonder autoverkeer heel gelijkaardig aan die in een voetgangersgebied. Ik denk dus niet dat ze het ergens op internet gezet hebben. Maar de borden zelf zijn overal aangepast.

            Het grote voordeel (of nadeel, afhankelijk van hoe je het bekijkt) is dat ze zelf over vergunningen mogen beslissen (in een voetgangersgebied mochten ze in principe enkel een vergunning geven aan door de wet voorziene categorieën), en dat ze ook bromfietsen mogen toelaten nu.

            Nog een voordeel is dat de grenzen van het autovrij gebied en het woonerf nu niet meer exact moeten overeenkomen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een stuk van de Voldersstraat autovrij gemaakt, maar geen woonerf, zodat het maximaal kan dienen als fietsverbinding.

    • winfriedhuba Says:

      Het is inderdaad een “autovrij gebied”. Het is namelijk noodzakelijk dat er verkeer is in het centrum van de stad: voetgangers, fietsers en OV. Walpoortstraat en Kortedagsteeg b.v.: dat zijn oude doorgangsstraten, fietsers moeten daar nog in grote getale door kunnen fietsen. Het is géén verblijfsgebied en géén winkelwandelstraat met trossen voetgangers midden op de weg. Nog veel werk aan de …winkel.

  3. Frederik Says:

    En waar zijn de chocolaatjes voor fietsers die braaf de alternatieve routes nemen?

  4. winfriedhuba Says:

    HOFFELIJKHEID? Dat betekent wellevendheid, zich gedragen zoals ‘het hoort’, volgens de regels (of ze zinvol en rechtvaardig zijn of niet), de etiquette. Zoals aan het Hof.
    RESPECT daarentegen betekent eerbied: eerbied voor de ander. Die anders is en zich anders gedraagt. Respect betekent rustig fietsen tussen de voetgangers. Of: als voetganger over de schouder kijken of er geen fietser aankomt als je plots in een andere richting wilt stappen. Dat betekent communiceren, contact met elkaar zoeken. Burgerschap.
    We hebben in Gent vooral nood aan meer wederzijds respect.
    Dat komt niet zomaar uit de lucht vallen maar is een leerproces met vallen en opstaan.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: