Home

Nieuw in Gentbrugge

3 mei 2017

Ruimte is alles.
Met een fiets een weg van meer dan 10 meter breedte dwarsen wordt zoveel veiliger als er een middeneiland is, en auto’s in elke richting maar één rijvak hebben.
Ik ervaar dat dagelijks aan de Jan Delvinlaan.

Gentbrugge heeft een autostrade met daaronder een spoorweg met dààronder nog een steenweg en een kluts gemeentewegen.
Wegen gebouwd als knikkerbanen in het zand op het strand van Middelkerke.
Mobiliteit in etages / verdiepingen.
Racebaantjes stapelen.
Afgelopen eeuw waren planners en wegenbouwers daar sterk in.
Allemaal droomden ze mee met de Franse architect Le Corbusier.
De brave man had mooie ideeën, en overdreef als een parvenu.
Een soort van tè utopisch vooruitgangsdenken.
Stapelen in beton voor gevorderden.
Bekijk dit plan voor een parkeergarage over de Seine in Parijs:

22apr17, Gemeentemuseum Den Haag


Van bovenaf bekeken is dit een estetisch object.
Maar beeld je deze molog in, zwevend boven de kronkelende Seine…

Ondanks dat racebaantjes stapelen bleef er voor fietsers in het Gentse vooruitgangsdenken decennia lang geen plaats over.
Want fietsen was toch iets voor arme mensen?
De huidige generatie stedebouwkundigen en mobiliteitsplanners hebben dus veel kromme ideeën / vlakke asfaltvlaktes recht te zetten.
In Gentbrugge loopt een werf om doorheen de Land van Rodelaan een veilige fietsoversteekplaats te leggen.
Dit is de zone:

Het zou me niet verbazen mocht de Oude Brusselseweg ooit een fietsstraat worden, een fietsas van Melle tot hartje Gent:

02mei17, Oude Brusselseweg

02mei17, Oude Brusselseweg

02mei17, Oude Brusselseweg

Realitycheck… ogen dicht… dit was het voorheen:

Oude Brusselseweg cfr Google, augustus 2014

Dit is de oversteekplaats:

02mei17, Oude Brusselseweg / Land van Rodelaan

02mei17, Oude Brusselseweg / Land van Rodelaan

02mei17, Oude Brusselseweg / Land van Rodelaan

02mei17, Oude Brusselseweg / Land van Rodelaan

02mei17, Oude Brusselseweg / Land van Rodelaan

02mei17, Land van Rodelaan

02mei17, Land van Rodelaan

02mei17, Land van Rodelaan

Ook hier weer: kinderen met blinkend nieuwe fietshelmen, omringd door een ijverig wijzende ouder.

02mei17, Land van Rodelaan

02mei17, Land van Rodelaan

Toeval?
Inbeelding?
Of ook hier het Circulatieplaneffect?

02mei17, Land van Rodelaan / Henri Pirennelaan

02mei17, Land van Rodelaan / Henri Pirennelaan

02mei17, Henri Pirennelaan


Het kruispunt Henri Pirennelaan / Watertorenstraat is nog een werfzone:

02mei17, Henri Pirennelaan

02mei17, Henri Pirennelaan

Wie wil er nog terug naar dit?

Land van Rodelaan cfr Google, augustus 2014

12 Responses to “Nieuw in Gentbrugge”

  1. Hilde Says:

    Op het eerste gezicht ziet dit er mooi uit.

  2. Hubert Says:

    Natuurlijk een verbetering en wil niet ondankbaar zijn, maar kijk naar de toekomst en zie:
    1/afmetingen te krap gezien dit inderdaad een stukje is van een belangrijke as.
    2/ Kant Oude Brusselseweg moet men ook dubbel richting fietspaden leggen tot De Naeyerdreef en andere kant R.Rinskoflaan .

    • JanG Says:

      Rek dit maar verder uit tot de Brusselsesteenweg. Het aantal ‘spookfietsers’ neemt alsmaar toe. Dat betekent dat ook daar de oversteekbaarheid een probleem vormt voor fietsers.

  3. Frans Says:

    Plaats die Seine-moloch over onze bescheiden Schelde waar nu de Zuid-viaduct staat, en laat die alle trafiek op de B401 slikken en uitspuwen.

  4. JanG Says:

    Nog een bedenking, naar aanleiding van de beelden: ik zie nog veel te veel bezorgde ouder vóór hun kinderen rijden in plaats van erachter, voortdurend achterom kijkend en bevelen roepend. Is het na al die jaren nog altijd niet doorgedrongen dat achter de kinderen rijden veel beter is voor de gemoedsrust en meer overzicht geeft?

    • Hilde Says:

      Achter, of ernaast. Mama of papa als buffer. Heb ik ook jaren zo gedaan, maar soms had ik nadien wel een koffietje nodig om de doorstane angsten door te spoelen…


  5. Toch een kleine kanttekening. Voor de auto’s komende uit de oude Brusselseweg is de situatie nog niet geheel duidelijk. Ik heb al verschillende auto’s gezien die op het fietspad belandden om rechtdoor te rijden naar de Henri Pirennelaan, en dan pas hun vergissing inzien. Als ze dan achteruit rijden om naar rechts af te slaan moeten de fietsers flink uitwijken.

  6. chris Says:

    Wel meer verkeer te noteren in de Ankerslaan denk ik door maatregel? Alsook de straat waar station Gentbrugge gelegen is zijn geen fietspaden en/of fietssuggestiestroken. Hier moet dringend werk van gemaakt worden. De oversteekplaats aan het station voor voetgangers kan ook veel beter.

    • Hubert Says:

      Nu je er over begint ,R.Rinskoflaan aan station Gentbrugge : daar is het perfect mogelijk om een overdekt (onder spoorweg)fietspad aan te leggen ,parkeekplaatsen behouden,opschuiven naar straat,en achterdoor fietspad aansluiten aan L.Tertweillaan en zo geen je de fietsers veilige assen ,met geringe middelen te verwezenlijken.

  7. Ellen VL Says:

    ’t is jammer dat er geen directe veilige fietsverbinding link is als je oversteekt vanuit pirennelaan en naar station moet , ideaal was geweest: pirennelaan-nieuwe veilige fietsoversteek- hoek oude brusselse weg- land van rhode laan in omgekeerde richting-en dan op de parking station langs rinskopflaan
    geeft veel minder conflicten tussen auto’s en fietsers dan dat het nu is

  8. Johan Says:

    ik hoop dat ze nog iets gaan doen aan de tramsporen zelf, daar rij je gewoon uw fiets op kapot!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: