Home

Op de buiten (2)

10 mei 2017

Soms, als je langs de Vlaamse wegen fietst, kom je situaties tegen die niet zouden misstaan in een roman van Franz Kafka. Nemen we bijvoorbeeld het jaagpad langs de Schelde net ten zuiden van Oudenaarde. Vroeger was het niet prettig rijden daar. Het wegdek was in abominabele straat: boomwortels, putten, u kent dat.

Toen een paar jaar geleden het wegdek werd vernieuwd leek er dus reden tot blijdschap. Dat bleek na de werken nogal tegen te vallen. Over verschillende kilometer zit het nieuwe wegdek vol groeven.

16maa17, 15u15, Jaagpad Oudenaarde

Op een aantal plaatsen zijn die groeven zo diep dat je wiel er moeilijk uit geraakt. Niet zo erg dat je onmiddellijk valt, maar toch: zeer onaangenaam en met een zeker risico.

Om te zien wat er hier gebeurd is moet je naar de zijkant van de weg kijken. Je ziet duidelijk dat de betonrand uitsteekt boven het wegdek.

16maa17, 15u15, Jaagpad Oudenaarde

Dat is niet normaal natuurlijk: zo’n betonrand mag niet hoger komen dan het wegdek, alleen al omdat je anders geen behoorlijke afwatering krijgt. Men is hier gewoonweg vergeten (vergeten?) om de bovenlaag aan te brengen. De groeven moeten er voor dienen dat de hechting tussen boven- en onderlaag goed is.

De reden waarom er geen toplaag ligt is niet duidelijk. Misschien is de aannemer failliet gegaan? Misschien heeft hij de laatste laag maar weggelaten omdat dat hem goedkoper uitkwam? In elk geval zal het budget wel zo’n toplaag voorzien hebben, dus had men wel manieren om, met dezelfde of een andere aannemer, de weg af te werken.

De wegbeheerder, dat zal AWZ geweest zijn, heeft het probleem op een andere manier opgelost. Vermits het probleem lastig is voor fietsers, is het probleem ook de schuld van fietsers. Om dat duidelijk te maken en alle verantwoordelijkheid af te schuiven koop je dus gewoon een aantal verkeersborden met de klassieke formule ‘fietsers afstappen’.

16maa17, 15u20, jaagpad Oudenaarde

Voilà! Nu ervoor zorgen dat je genoeg borden hebt, zodat fietsers zeker niet kunnen zeggen dat ze de borden niet gezien hebben.

16maa17, 15u20, jaagpad Oudenaarde

Uiteraard is er geen mens die afstapt en een half uur te voet gaat.

16maa17, 15u20, jaagpad Oudenaarde

Maar als het mis gaat is het de fietser zijn schuld.

6 Responses to “Op de buiten (2)”

  1. Frans Says:

    Als deze bijdrage het Gentse stadsbestuur maar niet op dezelfde gedachten brengt. Er zijn immers nogal wat straten, vooral in het centrum, die moeilijk befietsbaar zijn. De Zonnestraat, de Rekelingenstraat, de Kleine Vismarkt en Bij St-Jacobs bijvoorbeeld zijn enkel voor geoefende fietsers.

  2. JanG Says:

    Fat bikes zijn tegenwoordig bon ton. Misschien dat het daarmee wel lukt? Niet het afstappen natuurlijk, maar wel ongehinderd over dit 21ste-eeuwse equivalent van een kasseiweg dokkeren.

  3. Jozef Says:

    Als AWZ wil dat fietsers en bestuurders van andere rijwielen afstappen, moeten er borden C11 (verboden toegang voor bestuurders van rijwielen) geplaatst worden. Een “onderbord” dat boven een gevaarsbord hangt heeft geen wettelijke betekenis.


  4. Ik heb dit ooit gemeld via meldpuntfietspaden, ik kreeg toen de reactie dat er een dispuut is met de aannemer en dit daardoor volledig in het slop zit. Iedereen weet ook dat de overheid niet zomaar op eigen initiatief een andere aannemer kan aanduiden om de werken verder te zetten. Blijft dus afwachten tot het in orde komt.

    De borden staan er ook maar als extra waarschuwing, je weet zelf hoe inventief de mens en zijn verzekering plots worden bij een val, dan luidt het in koor ‘ja maar, er stond geen bordje’… In afwachting kan AWZ niet veel meer doen.

    Ik rij trouwens zeer geregeld op dit gedeelte met de koersfiets (samen met mij talrijke andere wielertoeristen en fietsers) en buiten de bulten telkens waar het begin en einde van zo’n weggefreesde strook begint is er niets ergs aan. Een kasseistrook wekt bij de modale fietser meer ergernis op.

  5. tuur Says:

    Ah, de fameuze bordjes.
    Nu ja, men gebruikt dit niet enkel voor fietsers hoor. Ik heb er eigenlijk de voorbije jaren niet meer op gelet of ze er nog staan, maar jaren terug wist ik langs de E40 en langs verschillende gewestwegen bordjes met “wegdek in slechte staat” staan, op plaatsen waar de betonplaten of asfaltstroken er over ettelijke 10-tallen kilometers zeer hobbelig en stotend bij lagen. Zelfs soms inclusief onderbordjes die meldden hoeveel km het “wegdek in slechte staat” was/is. Dat was ook de makkelijkste oplossing om er vanaf te zijn waarschijnlijk: wegdek verbrokkeld laten over 50 km, maar gewoon een 5-tal bordjes zetten. Probleem opgelost. In de voorbije 10-15 jaar zijn ondertussen wél vernieuwingswerken gebeurd: ‘k zal er eens op letten of die bordjes er eigenlijk nog staan. Als fietser zullen we ook wel geen hogere verwachtingen mogen koesteren zeker…

  6. jandefietser Says:

    Als ik het zo hoor is niet zozeer de wegbeheerder die in de fout gaat maar wel het gerecht dat zeer traag vooruitgaat. Het is inderdaad niet bepaald zeldzaam dat werken plotseling voor lange tijd stilvallen bij dit soort problemen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: