Home

Brabantdam

19 mei 2017

Zaterdag 20 mei is lintjesdag.
Dan gaat de decennialang vervloekte Brabantdam kasseiloos open voor het tramverkeer.

07mei17, Brabantdam

Dat kasseiloze is héél belangrijk.
Help mijn hersencellen: was dit in Gent nu het allerlaatste stuk tramsporen met kasseien rond?
Oei, nog niet.
Coupure rechts telt niet mee: daar ligt een fietspad naast de rijweg met tramsporen, al hebben die antieke fietspadtegels de neiging om kassei te spelen, waardoor fietsers er vallen.
Ai.
De Veldstraat combineert de kassei met tramsporen in één richting.
Waar nog?
Sassevaart!
Waar nog?

Mijn cellen werken op dit nachtelijk uur op de trein nog verdomd goed.
Maar de hellevaart op de knotsige kasseien annex tramsporen van Papegaaistraat, Gebroeders Vandeveldestraat, Vogelmarkt en Brabantdam is definitief voorbij!
De Brabantdam kreeg uiteindelijk toch een andere look dan we ooit in de kranten zagen.
Voetgangers worden afgeschermd door paaltjes.
Fietsers blijven best een halve meter van die paaltjes.
Als de tramchauffeurs zich nu gedragen, en fietsers niet wegrinkelen, is het voetpadfietsen in de Brabantdam definitief verleden tijd.
In de kasseientijd was dit voor velen dè manier om te overleven.
De Kouter en Brabantdam krijgen er nu ook een busstrook bij:

07mei17, Kouter

Nogmaals wordt leesbaar waar de Stad en / of de Lijn de fietsers liefst zien fietsen:

07mei17, Brabantdam

Zalig trouwens dat de tramsporenkant van de Kouter mee opgekuist werd.

07mei17, Kouter

Wil dat zeggen dat je nu van Rozemarijntjesbrug naar Zuid kan fietsen op een tramroute met een nonstop egaal wegdek?
Helaas niet.
De Zonnestraat werd helaas niet mee aangepakt.
Dat is voor later, samen met het Koophandelsplein.
In de Zonnestraat zullen komende jaren nog veel fietsers vallen, tenzij de Lijn zijn verantwoordelijkheid neemt en zijn halve meter naast de sporen onderhoudt.

Wat opvalt: zo goed als alle de Gentse wegendossiers met tramsporen uit eind twintigste, begin éénentwintigste eeuw in de kuip van Gent waren of zijn al kapotgereden.
Dikke lagen gewapend beton en tramrailpanelen doen nu al een paar jaren hun intrede.
Hierover heb ik nog nooit een openbaar debat gehoord.
Niet om te fingerpointen naar politici en ambtenaren van de vorige decennia, maar om het maatschappelijk inzicht te vergroten.
Tussen haakjes: de opkuis van die erfenis -samen met de aanpak van de vooroorlogse straten en rioleringen- resulteert dat er komende decennia altijd, altijd, altijd wegenwerven aan de gang zullen zijn, ook op hoofdassen.
Bekijk bijvoorbeeld de staat van de Kortrijksepoortstraat en Nederkouter.
Fietsen is/wordt méér dan ooit de manier om je klokvast te verplaatsen.
Mobiliteit degelijk organiseren is een werk van lange adem, en een soort hinkstapspringen in een publieke opinie die de perfectie verwacht.
Het zou goed zijn mocht hier een soort van tienjarenplan bekend gemaakt worden, met uiteraard een helder verschil tussen ambitie en realiteit.

Een vraag: voelt voor u tussen de sporen fietsen aan als de correcte plaats?
Of verkiest u de rechterkant van de sporen?
In beide gevallen: waarom?

07mei17, Vogelmarkt

13 Responses to “Brabantdam”

  1. Ivan Deboom Says:

    Zelf fiets ik ter rechterzijde van de sporen. In de marge van de samenleving, ik ken mijn plaats als fietser.

    Maar mijn kinderen laat ik tussen de sporen fietsen: opdat de auto’s hopelijk niet voorbij steken en ook in geval van openzwaaiende portieren. (parkeerstroken naast tramsporen zijn in Gent toch nog steeds de regel, die paaltjes zijn eerder uitzonderlijk).

    • Ine Pieters Says:

      Bij mij hangt het ervan af hoeveel plaats er is rechts van de tramsporen: ik fiets met een bakfiets en heb toch net iets meer breedte nodig dan een gewone fiets. Ik fiets dus vaak tussen de sporen, maar waar het kan rechts ervan.

  2. mobicaster Says:

    Tussen de sporen natuurlijk. Ter hoogte van de haltes, met verhoogde perrons omwille van de toegankelijkheid, kun je eigenlijk ook niet anders.

  3. Frans Says:

    Tussen de sporen of rechts ervan fietsen hangt helemaal af van de situatie die in bijna elke tramstraat anders is. Burgstraat: rechts van de sporen tenzij in de bocht aan de Peperstraat omdat de rijstrook daar nauwelijk breder is dan een fietsband. Geldmunt: tussen de sporen, omdat het zo is ingericht voor fietsers, met een asfaltstrook. Cataloniënstraat-Braunplein en Kleine Vismarkt: zigzaggend door de vele tramwissels. En inderdaad zoveel mogelijk tussen de tramsporen als er rechts een parkeerstrook ligt, en met een olifantenvel als het heel druk is. Er is gewoon geen vaste regel mogelijk, enkel behendigheid en driedubbele voorzichtigheid. De Zonnestraat is een absolute schande omdat die pas na het vorige “mobiliteitsplan” werd heraangelegd. Tenzij het niet anders kan, mijd ik wel de tramstraten, en zeker de Papegaaistraat omdat daar alternatieven zijn.


  4. Rechts als er geen obstakels staan (paaltjes, geparkeerde auto’s, …), anders tussen de sporen.

  5. Ellen VL Says:

    Rechterzijde of tussen de sporen. En eigenlijk nooit langs links, vind ik veel te dicht bij de borduren en geparkeerde auto’s. De kans dat je tegen spiegel zit of er een deur opengaat is mij veel te groot. En ik heb ook een vlinderstuur en dan is dat echt nipt ter hoogte van spiegels. En ja, altijd zijn die auto’s ongeduldig achter mij. Soms zijn ze echt geïrriteerd en hoort ge die de hele tijd zo optrekken of juist achter mijn achterwiel rijden.Maar ik weiger daarom links van de sporen te rijden

  6. Ellen VL Says:

    Oei verward blijkbaar, LINKS gewisseld met RECHTS. DUs ik rijd altijd links of tusen sporen, uiteraard nooit rechts, oa door mijn vlinderstuur 🙂

  7. Hubert Says:

    Rechts ,rechts en nog eens rechts :
    1/Het maneuver van rechts naar tussen de sporen en terug is een van de meest risicovolle die er is (geef al 10 jaar fietsles )
    2/Maar juist ,paaltjes auto’s te dicht ,perrons enz er zijn reden genoeg om tussen te sporen te fietsen..
    BESLUIT : het blijft een gruwel en alleen met een goede techniek en terreinkennis lukt het .

    • Renaat Says:

      Het blijft spijtig dat zo weinig nieuw verkochte (stads)fietsen uitgerust worden met brede banden. Brede banden hebben eigenlijk alleen maar voordelen. Ze bieden meer comfort, zijn veilig bruikbaar met lagere druk, geven meer grip, … en je kan er niet met tussen de tramsporen geraken.

      Nadelen? Eigenlijk geen. Alleen als men er van snelheid echt alles wilt uithalen (b.v. op een koersfiets) zijn smalle hogedrukbanden een logische keuze.

      Ik raad iedereen aan om de breedst mogelijke banden op hun fiets te plaatsen en bij de aanschaf van een nieuwe fiets voor in de stad sowieso voor een fiets te kiezen die ruimte biedt aan brede banden.

  8. Hilde Says:

    Liefst rechts, omdat ik dan ter hoogte van wissels geen problemen heb. Maar helaas zijn er aan de rechterkant ook vaak obstakels (geparkeerde auto’s met spiegels en openslaande deuren, boordstenen, greppels met rioolroosters, ….)
    Daarom ook af en toe in het midden, op mijn plaats op te eisen, maar ik haat de wissels.

  9. Renaat Says:

    Belangrijke tip. Koop je een nieuwe (stads)fiets, kies dan altijd voor een fiets waarop banden kunnen die breder zijn dan de tramsporen. Veel veiliger en ontspannender fietsen.

    Mijn keuze? Rechts als er genoeg veilige ruimte is, anders in het midden.

  10. johan rommelaere Says:

    altijd aan eigen veiligheid denken…..zeker halve meter “schrikruimte” rechts vrijhouden (o.a. portieren auto’s)…..hier was wel ruimte om fietsers een half metertje meer veilig gevoel te geven.


Geef een reactie

