Home

(G)een exotische diersoort

26 mei 2017

Ik fietste daarnet twee minuten op de Sint-Denijslaan en kwam 1) een geblokkeerd fietspad tegen, 2) zag een fietser net niet aangereden worden door een rechtsafslaande onoplettende camionettechauffeur en 3) werd vervolgens door diezelfde chauffeur klem gereden – ik fietste noodgedwongen bijna in het midden van de rijbaan omdat er op de fietssuggestiestrook een vrachtwagen stond te lossen naast een werf. De camionettechauffeur vond het niet nodig om te wachten tot ik gepasseerd was waardoor ik gekneld zat tussen camionette en vrachtwagen. Een nogal benauwd gevoel dus. Toen ik aangaf dat ik dat niet zo prettig vond riep hij dat mijn plaats op het fietspad was (het was niet eens een fietspad, en bovendien was de suggestiestrook geblokkeerd) en ook nog iets à la “fucking kutwijf”. Altijd leuk om te horen, op vrijdagochtend. Gelukkig scheen de zon.

Ik ben zeker dat elke fietser gelijkaardige dingen heeft meegemaakt, meer dan hem of haar lief is.

09mei17, Sint-Lievenslaan

Veilig en wel op mijn bestemming aangekomen, installeerde ik me met een uitstekende kop koffie en bladerde ik eerder achteloos door de krant. Mijn oog viel op een klein artikel met als kop “Termont vraagt politie op te treden tegen roekeloze fietsers” (DS, 26/05/2017). Nog maar net bekomen van mijn ochtendlijk fietsavontuur voelde ik me door die kop miskend als fietser, een beetje verwaarloosd zelfs. Wat met mijn veiligheid?! Ik begrijp dat als “steeds meer burgers klagen over roekeloze fietsers” de burgemeester hier, als hoofd van de politie, wil tegen optreden. Bovendien, laat er geen misverstanden over bestaan: ja, fietsers moeten zich aanpassen aan voetgangers. Stapvoets rijden in het centrum, afstappen in de voetgangersstraten of de parallelle routes nemen, dat is wat mij betreft niet eens een discussie waard. Maar, ik begin het er stilaan wel lastig mee te krijgen dat fietsers in Gent het imago krijgen van cowboys die zich van niets of niemand aantrekken. Sinds de start van het circulatieplan is het struikelen over kranten die berichten over fietsers die zich van niets of niemand aantrekken en denken dat de stad van hen is, terwijl het hier om een kleine minderheid fietsers gaat die de boel voor de grote meerderheid verpest.

Ik heb hier moeite mee niet alleen door hetgeen ik deze ochtend meemaakte – ik voelde me erg kwetsbaar op mijn fiets. Dergelijke krantenartikelen wekken ook de indruk dat Gent een fietsparadijs is en fietsers ondankbaar en verwend. Al deze verwijten zijn ook een slag in het gezicht van de groeiende groep ouders die zich elke dag met hun kinderen in de Gentse stadsjungle begeven (want ja, dat is het buiten de R40 op veel plekken nog steeds), van de aarzelende senioren die de (elektrische) fiets opnieuw ontdekken of de beginnende woon-werkfietser die zich zeer keurig gedraagt. Om nog maar te zwijgen over het onrustwekkend hoge aantal fietsslachtoffers in het verkeer.

Bovendien, fietsers blijven stigmatiseren bevestigt de veronderstelling dat het hier om een “apart ras” gaat, een rariteit, terwijl we het hier gewoon hebben over doorsnee Gentenaars die simpelweg de fiets kiezen om zich te verplaatsen van punt a naar punt b. Fietsen is geen uitzondering meer in Gent, geen subcultuur, maar gewoon erg mainstream. Fietsers zijn geen exotische diersoort waar een speciale behandeling voor nodig is. Daarom dit voorstel: willen we voortaan enkel nog weggebruikers op hun verantwoordelijkheid wijzen, en stoppen met vingerwijzen naar één groep bijzonder kwetsbare weggebruikers? En als het nodig blijft om fietsers aan te spreken op hun gedrag in de voetgangerszone, we met evenveel ijver automobilisten aanmanen om de zone 30 te respecteren?

(En o ja, mocht je je afvragen waarom die fietsers in Kopenhagen zich zo goed gedragen: it’s all about infrastructure.)

14 Responses to “(G)een exotische diersoort”

  1. Frans Says:

    Gelukkig dat we Fietsbult hebben. Dat bespaart ons van onhebbelijke “gazettenpraat” waarbij inspiratieloze redacteurs niets anders kunnen bedenken dan het opzetten van weggebruikers tegen elkaar.
    Overigens publiceert Fietsbult hoogstzelden een foto zoals hierboven, hoewel je elke dag tientallen dergelijke kiekjes kan nemen.

  2. winfriedhuba Says:

    Dankuwel voor dit artikel!
    We leven in een overgang van autogent naar fietsgent.
    Er is al het een en ander gerealiseerd tegen de auto (helaas te snel weer een stuk terug aangepast).
    En er is al het een en ander voor de fiets gerealiseerd.
    MAAR: er moet nog ontzettend veel gebeuren.
    Dat er nu veel geklaagd word over roekeloze fietsers heeft verschillende oorzaken:
    1. ONWIL: niet willen dulden dat koning A afgelost wordt door kroonprins F en het die laatste bijzonder moeilijk maken.
    2. ONBEGRIP: fietsers gedragen zich als voetgangers, in principe hebben ze geen of weinig regels nodig; 99% van wat we op straat tegenkomen aan borden of infrastructuur is voor of tegen de auto. Zo mengen fietsers eigenlijk moeiteloos met voetgangers. Fietsers in verboden winkelstraten zijn misschien wetteloos maar niet roekeloos. Het scheiden van kuierende fietsers van voetgangers is uit den boze omdat deze groepen dan nooit aan elkaar zullen wennen.
    En dat is nu juist nodig: dat wij aan elkaar wennen, dat we wennen aan 10 keer zoveel fietsers. Dat we omzichtig en met wederzijds respect fietsen én wandelen.
    Ook als fietsers hebben we nu meer conflicten met andere fietsers en moeten we ons aanpassen: omkijken als we naar links gaan, bochten niet afsnijden. Ik heb zelf de laatste maanden ondervonden dat ik mijn rijstijl moet veranderen.
    Fietsen wordt nu serieus!

    • Lodewijk Says:

      Volledig mee eens.

      Hoewel ik de titel “kroonprins F” niet slecht gevonden vindt.
      Zou het dan eerder een kroonprins moeten zijn die nooit koning kan worden.

      Nee, volgens mij past dan nog het best de titel President fiets en Eerste Minister voetganger. Die titels dekken beter de lading. Een democratische keuze die de mens maakt bij elke dagelijkse verkiezing van verplaatsingstype 🙂

      Want enkel Koning Otto kan met harde blik heersen over de rest van de onderdanen. Koning Otto wil ook altijd dat alle andere onderdanen uit de weg gaan als die aankomt en durft daar zijn gewicht voor in de schaal te werpen.

      Net zoals Koning Otto uit de weg moet voor Keizer Trein als die hun wegen kruisen.

      Op zijn weg tolereert Koning Otto eigenlijk enkel Graaf Tram, Hertog Bus en Baron Camion. Net tolereren, want met veel foeteren en sakkeren erop als die volgens Koning Otto te lang blijven stilstaan op zijn koninklijke weg.

      🙂

      • winfriedhuba Says:

        @Lodewijk: schitterend! Voor mij was het gewoon een spel met woorden: Koning A en kroonprins F.
        Maar je hebt gelijk: er zit veel politieke macht achter de huidige situatie. Dan zal er ook politieke strijd nodig zijn om over te gaan naar een fietswereld. B.v. voor:
        1. een wettelijke regeling die fietsoversteken voorrang geeft (zoals bij zebrapaden)
        2. een wettelijk verbod op doorgaand autoverkeer in fietsstraten

  3. winfriedhuba Says:

    En nog dit:
    fietsparkeren op voetpaden; het hoort daar niet maar waar dan wel?
    Met de strenge parkeerregels voor auto’s kwam er in mijn straat heel wat ruimte vrij; b.v. voor meer fietsenstallingen.
    Tijd dat onze politici begrijpen dat er een flink fiets-kiezerschap is, dat ze moeten charmeren.
    Laf meehuilen met klagers en zagers is gevaarlijk: roekeloze politici…
    Begrip kweken tussen voetgangers en fietsers is de boodschap.

  4. Jan Moreels Says:

    Roekeloze fietsers brengen vooral zichzelf in gevaar. Roekeloze automobilisten vooral zachte weggebruikers. Dat belangrijk verschil vergeet men wel eens…

    • Johan Says:

      Niet mee eens – roekeloze fietsers brengen iedereen in gevaar. Ooit al eens geleefd met het schuldgevoel een fietser dood te rijden die in fout was?

      Ik ben zelf een fietser. Ik geef vaak voorrang, zowel aan voetgangers als aan auto’s (waar ze voorrang hebben). Er is altijd wel iemand die mij voorbij-racet op het moment dat ik voorrang aan het geven ben.

      • Stijn_VH Says:

        Ik geef ook vaak voorrang (met de fiets) aan auto’s of voetgangers maar dan staan ze er dikwijls zo bedremmeld en niet-begrijpend bij te wachten dat ik maar gewoon doorrij. Het hele voorrangs-idee is nogal lastig in de praktijk te brengen in hele drukke straten met allerlei verschillende soorten weggebruikers dooreen.

        • yves Says:

          Kleine hint: de 18e eeuwse handbeweging “na u” helpt velen over het zebrapad :). Maar het klopt, meestal roep ik ze nog toe: “lopen hoeft niet” en soms ook “voetgangers gaan voor”.

  5. Frederik Says:

    Gent controleert nu een kleine minderheid van de verkeersregels met camera’s, en dit leidt tot 20’000 euro boetes per dag voor automobilisten. Het fabeltje van de brave autobestuurder en de stoute fietser is dus definitief ontkracht.

  6. jandefietser Says:

    Wat begonnen is met kritiek op bestaande mistoestanden (zij het dan uit een specifieke hoek van mensen die tegen het circulatieplan waren en dan maar fietsers begonnen te bekritiseren) is uitgegroeid tot een hetze tegen fietsers. Als De Standaard (meestal toch een serieuze gazet) artikels plaatst met titels als ‘de fietser als nieuwe wegpiraat’, waarin gezegd wordt dat het al een hele vooruitgang zou zijn als één fietser op vijf zich aan de regels zou houden, is alle redelijkheid ver te zoeken.

    Dat is niet alleen beledigend voor de grote meerderheid (ja, ik weet het, een meerderheid is meer dan één op vijf) van fietsers, die zich beschaafd verplaatsen, het is ook gevaarlijk. Haantjesgedrag in het verkeer is nooit een goed idee en de hoek waar de meeste gewonden (en doden, jawel) vallen is die waar het haantje in een auto zit en het slachtoffer op de fiets. Net die haantjes krijgen nu de indruk dat ze carte blanche hebben: als je een fietser van de weg rijdt, rijd je toch maar een wegpiraat van de weg.

    Het verhaal hierboven is daar een illustratie van. Ik houd mijn hart vast.

  7. Philippe Van Thuyne Says:

    Die geparkeerde bestelwagen is idd levensgevaarlijk. Ik fiets elke dag 20km heen en 20 km terug van mijn woonplaats naar Gent en terug. De overtredingen die ik elke dag fietsers zie begaan (stop borden negeren, spookrijden, rood licht negeren) zijn tientallen keren hoger dan foutief geparkeerde voertuigen.

    • Frans Says:

      Het meest genegeerde stop-bord in Gent staat op het Maria-Hendrikaplein, ter hoogte van cinema Rex: geen enkele bestuurder houdt er rekening mee, ongeacht of hij in de auto zit of op een fiets. Een houding die dus meer met de persoon dan met het voertuig te maken heeft. En zo is dat voor veel verkeersregels: de meeste weggebruikers letten op en zijn hoffelijk, maar hufters en onverschilligen (de echte “exotische soort “) vallen op, met dank aan de lage pakkans.

    • Frederik Says:

      Uiteraard gaan fietsers meer overtredingen doen in totaal, dan dat er foutief geparkeerde voertuigen zijn, want dat is één specifieke overtreding. Maar automobilisten doen nog steeds meer overtredingen in totaal, het foutief parkeren was maar een voorbeeld. Dus je punt is me niet helemaal duidelijk.

      Dan is er ook nog het feit dat fietsers meestal eerder “ongevaarlijke” overtredingen begaan: door rood rijden als er toch geen verkeer is, niet stoppen maar wel voorrang verlenen aan een stopbord (wat automobilisten trouwens even vaak niet doen), geen voorrang verlenen als ze zien dat ander verkeer makkelijk kan stoppen … Maar ik heb in mijn hele leven nog maar één keer een fietser gezien die zich tussen ander verkeer gooide zonder zelfs te kijken. Automobilisten zie ik dat dagelijks doen. Er zijn verschillende plaatsen waar ik als fietser, op een voorrangsweg, elke keer vertraag en links en rechts kijk voor ik verderrij, omdat ik weet dat er auto’s zonder kijken met hoge snelheid oversteken.

      Fietsers die geen voorrang verlenen, dat is inderdaad vervelend. Maar daar een mediahetze over starten en tegelijk negeren dat automobilisten elke dag mensenlevens in gevaar brengen met hun gevaarlijk rijgedrag, dat is absurd.


Geef een reactie

