Home

Dichterbij (2)

8 juni 2017

Op fietsnelwegen.be zie je de toekomst, en ook al een klein stukje van de realiteit.
De F4 is de toekomstige fietsas tussen Gent en Antwerpen.
Het zal nog enige decennia duren voor het een èchte snelweg wordt, want in de huidige reeds aanwezige trajecten moet je regelmatig de spoorweg dwarsen.
Of de lokale wegen.
Een fiets”snelweg” krijgt momenteel geen voorrang op die lokale straten.
Zolang het fietsverkeer er occasioneel is, en hoofdzakelijk toeristisch georiënteerd, neem ik hier vrede mee.
Maar van zodra zo’n as een “kritische massa” krijgt mag het woord snelweg ook inhoud krijgen.
Momenteel heeft Gent hier nog niks concreets aan, maar de werven met nieuwe trajecten komen dichterbij.
Momenteel loopt die werf in Lochristi tussen de Burgstraat en de Pensionaatstraat:

De provincie Oost-Vlaanderen is de trekker van deze snelweg.
Een stand van zaken / snapshot van de werf op 24 mei 2017:

24mei17, F4 in Lochristi bij Pensionaatstraat

24mei17, F4 in Lochristi bij Pensionaatstraat

24mei17, F4 in Lochristi bij Pensionaatstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi tussen Pensionaatstraat en Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi bij Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi bij Burgstraat

24mei17, F4 in Lochristi bij Burgstraat


Het is wachten op de aantakking met Gent alvorens deze investeringen zullen renderen. Vanaf dan zal Lokeren voor fietsers een stuk dichterbij liggen.

5 Responses to “Dichterbij (2)”

  1. Frans Says:

    Net zoals de TGV-Nord tussen Rijsel en Parijs: langs elkaar, om de concurrentie te laten “voelen”. 🙂

    • jandefietser Says:

      De TGV naast de snelweg, juist. Ik ben daar ooit eens tegen 200 km/uur voorbij een file gereden. Dat heeft zo’n 10 minuten geduurd, dus het was een heel lange file. Dat is inderdaad reclame voor de trein.

  2. Tom Says:

    Bij bij mijn weten moet een TGV geen voorrang geven op elke boerenwegel die gekruist word, een “fietssnelweg” daarentegen …

    • Renaat Says:

      De problematiek van voorrang van fietssnelwegen die gelegen zijn naast spoorwegen is niet zo eenvoudig. Er is de terechte bezorgdheid van o.a. Infrabel dat de voorrang van de fietsers er niet toe mag leiden dat kruisend (autoverkeer) komt stil te staan op de spoorovergang.

      Ik zou willen dat daar een eenvoudige oplossing voor is, maar de enige oplossing die ik kan bedenken vraagt extra verkeerslichten (gekoppeld aan de spoorweglichten).

      Als iemand weet hoe er kan gegarandeerd worden dat bij een grote stroom fietsers auto’s toch niet stil mogen houden op de spoorweg zelf en/of voorbeelden kent van situaties waar dat goed geregeld is dan verneem ik dat graag.

      • Lodewijk Says:

        Dezelfde oplossing dat ze gebruiken wanneer een parallelweg uitkomt vlak naast een weg die een spoorweg kruist en zo druk is dat de autofile tot op de spoorweg komt?
        Dezelfde oplossing dat ze gebruiken wanneer een weg die een spoorweg kruist zo druk is dat de autofile tot op de spoorweg komt?

        Met andere woorden: die oplossing bestaat niet zolang er autobestuurders zijn die de spoorwegovergang oprijden terwijl ze er nog niet van af kunnen rijden.

        Dus tot dat autobestuurders dat geleerd hebben, zie ik maar 1 oplossing: dat de autobestuurders de spoorweg nooit gelijkgronds mogen kruisen en fietsers wel.

        Dat is ook een simpele, effectieve, fietsvriendelijke en goedkope oplossing. Want men hoeft maar bordjes te plaatsen dat het autoverkeer doodloopt bij de gelijkgrondse spoorwegovergang.
        Zoiets kan bij wijze van spreken morgen al in orde gebracht worden.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: