Home

Een nieuwe dorpskern voor Oostakker

9 juni 2017

Op de laatste vergadering van de Fietsersbond bekeken we de folder ‘Een nieuwe dorpskern voor Oostakker’ waarop het definitieve plan wordt voorgesteld. De nieuwe plannen van Oostakkerdorp zien er bijzonder fraai uit, in het algemeen absoluut een grote en groene verbetering. Zo krijgt de dorpskern zijn kerntaak en karakter terug.
Oostakkerdorp
Naar aanleiding van de wijkbeurs op zaterdag 10 juni wil ik vanuit de Fietsersbond graag nog enkele opmerkingen meegeven die het plan voor de fietser kunnen verbeteren.
Pijphoekstraat - Bredestraat
  • We vragen ons af waarom de Pijphoekstraat en de Bredestraat niet voorzien worden van fietssuggestiestroken. Het is de richting van en naar Hijfte/Zaffelare/Wachtebeke. Op dit moment is deze mooie landelijke route moeilijk toegankelijk en gevaarlijk voor fietsers.
  • De overgang van Oostakkerdorp naar de Groenehoekstraat is voorzien van kasseien. Men kan niet verwachten dat de fietser de omweg maakt langs de Pijphoekstraat om in de Ledergemstraat te geraken. Ook in de Groenehoekstraat is niets voor de fietser voorzien.

 

  • De handelszaken en het OCO moeten voorzien worden van een fietsenstalling. De kasseien aan het OCO zijn niet fietsvriendelijk te noemen.

olifantenpad

  • De fietser heeft vanaf het plein rond de kiosk geen toegangsweg naar de handelszaken (zie plannetje op de folder 1 > 8). Om een olifantenpaadje te voorkomen zouden daar best een of twee doorgangen voorzien worden.

Langerbruggestraat

  • Er worden geen fietssuggestiestroken voorzien in het eerste deel van de Langerbruggestraat.

Ik vernam dat de fietssuggestiestroken er pas komen als alle wegenwerken in Oostakker zijn afgerond. Dat betekent ten vroegste in 2019. Kan die redenering niet omgekeerd worden en dus net gebruik maken van de werken om mensen op de fiets te krijgen?

Nog een algemene bedenking die ik graag meegeef. Het laatste magazine van de Fietsersbond wil ‘samen fietsen’ bevorderen. Ik denk aan de vele gezinnen met kinderen en groepjes jongeren die in Oostakker naar diverse scholen fietsen. Samen fietsen als stimulans om de dag goed te starten! Fietssuggestiestroken bevorderen het samenfietsen niet. Fietsjes op straat getekend geven beter aan dat de straat van iedereen is, de fietssuggestiestroken doen dat niet.

2 Responses to “Een nieuwe dorpskern voor Oostakker”

  1. winfriedhuba Says:

    To the point. Dank u!

  2. Lodewijk Says:

    Ik wil beginnen met het positieve: goed dat er een park voor mensen komt rond die kiosk in plaats van het huidige park voor auto’s (waardoor ongeveer 45 autoparkeerplaatsen verdwijnen).

    Uw opmerkingen op deze wegontwerpen zijn ook volledig terecht.

    Sorry stad Gent, dit ontwerp noem ik falikant de fietsers negeren of zelfs vergeten.

    Erger nog: in mijn ogen is dit zelfs nog steeds een zeer autocentrisch ontwerp voor een vernieuwde dorpskern.

    In combinatie met de verwoording erbij lijkt het zelfs de dorpskern nog meer autocentrisch te willen maken dan voordien. Ondanks het groen rond de kiosk en de speeltuigen op de 3D tekening is dit geen plek waar mensen hun kinderen veilig kunnen laten spelen omwille van al die autoparkeerplaatsen errond die dan eigenlijk afgeschermd moeten zijn zodat er geen kind al spelend onder de wielen van een auto terecht komt.

    Dat is een algemene opmerking bij deze wegontwerpen.

    Meer specifieke opmerkingen zijn:

    1) In de Ledergemstraat aan de oneven kant waren er 11 autoparkeerplaatsen (waarvan 5 tussen de bomen). Nu komen er 10 parkeerplaatsen naast de bomen (dus die 5 parkeerplaatsen tussen de bomen zullen er ook nog zijn) èn 1 van die 10 parkeerplaatsen is voor de garagepoort van een huis. Gaat die garagepoort weg of mag die zijn eigen garage niet meer in of uit omdat ze er voor mogen parkeren?
    In ieder geval 3 bruikbare parkeerplaatsen erbij

    2) In de Groenehoekstraat gaan ze van 8 autoparkeerplaatsen naar 25. Dus nog 17 bruikbare parkeerplaatsen extra erbij. En op basis van hun 3D tekening lijkt in het nieuwe wegontwerp toegelaten om langs de kant van de huizen te kunnen parkeren omdat het voetpad gelijk met de rijbaan komt. Tenzij het daar woonerf wordt gemaakt.
    Dat is dus al minstens 20 van de 45 verdwenen parkeerplaatsen die terugkeren

    3) tussen de kerk en het OCO waren er voordien 12 autoparkeerplaatsen, nu schat ik dat er zo’n 22 autoparkeerplaatsen komen.
    Dat is dus al minstens 30 van de 45 verdwenen parkeerplaatsen die terugkeren.

    4) Bij nummer 5 “parkeren aan het OCO” staan er 2 zwarte paaltjes die volledig overbodig zijn omdat ze op die manier geplaatst auto’s niet kunnen tegenhouden.

    5) Bij nummer 8 “ruimte voor parkeren aan de handelszaken” spreekt men over een “bijzonder breed voetpad”. Maar op de 3D tekening ziet het voetpad er even breed uit als nu (3 à 3,5 meter) en blijft er ook nog steeds 80% van de straat voorzien voor de auto. Erger nog het voetpad komt gelijk met de autoparkeerplaatsen zodat foutparkeerders niet eens meer een verhoogde boordsteen op hoeven. Dat is 1 van de redenen waarom het voetpad enkel gelijk met de rijbaan wordt gemaakt in autoluwe straten waar autoparkeren enkel op aangeduide plaatsen mag. Dit ontwerp is moeilijk te noemen als een ontwerp voor een erf waar wonen en/of winkelen de hoofdfunctie is.

    Kortom bij al deze wegontwerpen primeert de autoparkeerfunctie en zelfs zodanig fel dat al de rest van de functies zo goed als onmogelijk worden daardoor. Dat maakt het volledig vergelijkbaar met de huidige probleemsituatie.

    Met andere woorden: dit is een heraanleg die dezelfde fouten uit het verleden herhaalt en de huidige problemen voor zachte weggebruikers bestendigt voor nog eens 20 à 30 jaar.

    Dit ontwerp stamt allesbehalve uit de 21e eeuw, maar uit de 20e eeuw.

    Het enige echt goede is dat er een plein met groen komt. Maar aan welke prijs als daardoor de rest van de wijde omgeving meer gericht wordt op autogebruik?

    Moet men blij zijn omwille van een klein groen eiland met een kiosk in het midden als errond een oceaan van autoinfrastructuur komt?

    Ik heb al veel betere wegontwerpen gezien die zowel de autobereikbaarheid behouden als een flinke èn veilige vooruitgang bezorgen aan de zachte weggebruikers.

    Hier is men niet alleen de fietsers totaal vergeten maar beseft men ook helemaal niet hoe kinderen spelen.

    Conclusie: dit is eigenlijk helemaal niet zo’n bruikbare nieuwe dorpskern voor mensen. Enkel voor geparkeerde auto’s die daardoor meer tussen het groen kunnen parkeren.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: