Het is zover.
Het volume fietsers dat de R40 wil oversteken wordt groter.
En lap!
We zijn dat al gewoon voor concerttickets van Bruce Springsteen, voor bejaardenwoningen en voor een zoen van de juffrouw.
Het is voor de rappe.


De tijd om over te steken is beperkt.
Wie achteraan staat riskeert nogmaals lààààng te moeten wachten.
Op deze plek is er één voordeel.
Als dubbel wachtende fietser sta je er even droog als de automobilisten.
Het is de eerste keer dat ik het opmerk.
Benieuwd hoe dit verder evolueert na de zomervakantie.
En of er dan grondig gescreend wordt naar fietsdoorstroming op deze stedelijke fietsas versus autodoorstroming op de kleine ring.
Dit is een heel moeilijk mobiliteitsdilemma dat vermoedelijk alleen met infrastructuur op te lossen is. De R40 speelt een sleutelrol in het slagen of niet slagen van het circulatieplan……het is een beetje de aorta van het systeem ……in dit geval heeft het last van cholesterol. De auto’s uit de binnenstad zijn naar de R40 gedreven om van daaruit via de “poorten” hun bestemming te bereiken. Als dit vastloopt komt het ganse plan in gevaar. Men kan natuurlijk wat spelen met de schakelschema’s van de verkeerslichten of denken aan slimme lichten waar mogelijk. Maar het is heel complex, het ene kruispunt beïnvloed het andere. De juiste omslag zou natuurlijk minder auto’s en meer fietsers zijn. We zitten volgens mij in een kantelperiode waar het zoeken naar evenwichten is.
De inrichting van dat kruispunt zou wel beter kunnen zodat meer fietsers tegelijk kunnen oversteken ……mogelijk is de straat wat te smal om volgens de verkeerstechnische normen een fietsopstelvak voor de file te voorzien.
https://www.verkeersnet.nl/23305/banaan-en-frietzak-helpen-meer-fietsers-kruispunt/
Wanneer de Bijgaardentunnel is afgewerkt, zullen deze beelden oubollig overkomen.
Er is een fietsopstelvak, maar vaak staat er een auto in. Toch kom ik er hier als fietser altijd wel door bij groen licht, maar auto’s niet.
In 2018 zou er vlakbij een nieuw tunneltje aangelegd worden voor fietsers en voetgangers. Gaat deze tunnel enkel onder de spoorweg door of ook onder de ring? Auto’s en fietsers hier scheiden zou oversteken vlotter en veiliger doen verlopen voor alle weggebruikers. Nu moeten auto’s die de ring op willen, wachten op de vaak grote groep overstekende voetgangers en (vooral) fietsers. Ongeduldige automobilisten zorgen dan soms voor gevaarlijke situaties.
Dus wachten op het tunneltje 😉
De tunnel is wel belangrijk. maar het komt uit aan de Van Eyck-brug. En lost niets op voor de richting Steinerschool, Nieuwenbosch, Tweebruggenstraat, Zuid, Unief etc.