Home

Vaste of beweegbare brug ?

27 juni 2017

In Gent staan er nog wel wat fietsbruggen op onze verlanglijst. Een in aanmerkingen te nemen punt: hoe vlakker hoe beter. Dat brengt ons bij de vraag: een vaste of een beweegbare brug? Het ene water is het andere niet. Breedte, hoeveel bootbewegingen er zijn en met welke frequentie, welk soort boten (doorvaarthoogte), de onderhoudskosten… . Een hoop punten om rekening mee te houden.

Daarmee is het standpunt dat vaste bruggen altijd de voorkeur krijgen boven beweegbare iets te kort door de bocht.

Bataviabrug hoog

Bataviabrug vlak

Ophaalbrug retro

Ophaalbrug modern

De Stropbrug met goede fietspaden bovenop voor hen die geen brug te veel is en voor de vlakrijders onderaan een ophaalbrug?

Onder de Stropbrug

 

7 Responses to “Vaste of beweegbare brug ?”

  1. Tofke Says:

    De kwaliteit van het brugdek van de Bataviabrug gaat er wel zeer snel op achteruit

  2. winfriedhuba Says:

    De prachtige en dure Bataviabrug staat altijd omhoog: de camera’s staan volgens het bestuur van de Waterwegen slecht opgesteld zodat de brug niet veilig van op afstand kan worden bediend. En zich bij ieder boot naar daar te moeten verplaatsen was juist niet de bedoeling.

    • Frans Says:

      Net zoals de zeven “historische” draaibruggen in de binnenstad die ondanks restauratie in de praktijk vaste bruggen zijn gebleven.

    • yves Says:

      Dat was de vroegere versie van de feiten. Ondertussen werd het: er hangt een camera op de correcte plaats, en de brug staat enkel beneden als er personeel beschikbaar is om ze te bewegen.

  3. Frans Says:

    Prima vraag van Fietsbult. Is die ook gesteld voor de fietsbrug aan de Stropkaai? Het bestaande ontwerp is een vaste brug die onwaarschijnlijk veel ruimte inneemt langs de Stropkaai. Door zijn impact lijkt het zo’n beetje op een “fietsversie” van de Zuidviaduct en op het eerste gezicht toch minder lichtvoetig dan de Parkbosbruggen.

  4. agens Says:

    Ook leuk: als er dan een trap aanhangt (Stropkaai, Visserij,…), fietsgoten die fietsgoten zijn.
    (En niet zoals dat onmogelijk hobbelig geval in de Peter Benoitlaan)

    Hoe moeilijk is dát eigenlijk te installeren, in gódsnaam?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: