Home

Fietscultuur

29 juni 2017

Lady M en ik zijn op reis.
Op het menu: kaas, fruit, vino frizzante, vogelgezang en internet.
En tijd om oude kranten te lezen.
Tijd voor de biografie van Elvis Costello.
Tijd om de overdaad aan digitale foto’s een fractie op te kuisen.
En te mijmeren.

2mei17, Sint-Lievenspoort


Deze foto was 10 jaar geleden ondenkbaar.
Gent is nog geen échte fietsstad.
Daarvoor leeft er nog teveel angst om te fietsen.
Maar er is wèl een zéér brede, snel groeiende fietscultuur.

7 Responses to “Fietscultuur”

  1. Frans Says:

    Tien jaar geleden ondenkbaar: ironie of doordenkertje?
    Een poging: geen enkele auto op het voorplan aan de Sint-Lievenspoort, goed aangeduide werken, geen boordstenen, fietsers in de regen, plooifietsen, een fietskoerier met maaltijd. Anderszijds geen verkeerslichten op ooghoogte van de fietsers noch bordje om door het rood rechtsaf te slaan. Aanwijzingsborden voor fietsers zijn in Gent overal zeldzaam.
    Prettige vakantie, Yves!

    • Yves Says:

      Je ziet ook steeds meer fietsen met voordragers – op z’n Hollands. Zonder voordrager is de combinatie kind + bagage nogal moeilijk en het is beter voor het zwaartepunt. Er zijn ook twee mannen drugs aan het verstoppen in een zadelpen, terwijl dat vroeger onder de motorkap van een auto gebeurde.

      • Lodewijk Says:

        Ah, ik dacht eerst dat die 2 mannen op de foto bij de plooifietsen dat die gewoon een fietspomp nogal vreemd vasthielden.

        Maar nu zie ik inderdaad dat ze iets aan het lostrekken of aan het induwen zijn uit/in een zadelpen.

        Dat is daar geen echte werf, maar een doorgeefplek voor drugskoeriers (per fiets blijkbaar). Want geen enkele normale werf zou 1 fluo-oranje verkeerskegel daar neerzetten als die werf al zo uitgebreid zichtbaar is gemaakt, dat zou abnormaal fietsvriendelijk zijn. Dat pakje zat waarschijnlijk eerst in die oranje kegel of ze gaan op de foto wat in hun zadelpen zit er net in gaan verstoppen!

        Yves, je bent duidelijk iets op het spoor 😉

        Geniet van je welverdiende vakantie, je hebt ze dubbel en dik verdiend!!

  2. sigurd Says:

    fietscultuur onder fietsers zelf heeft nog een lange weg af te leggen:
    links voorsorteren terwijl je rechtdoor moet.
    Niet gaan stilstaan in het midden van het fietspad (zie foto)
    Inzien dat alle verkeersregels ook gelden voor fietsers; voorrang van rechts, haaietanden, etc…
    Nog teveel haantje de voorste gedrag: aan een rood licht je voor wurmen op een aftandse damesfiets, terwijl de rij bevolkt is met vrij sportieve fietsen, je bellemert het vlotte vertrek van iedereen…
    Niet op een fietspad aan de linkerzijde van je rijrichting rijden…
    etc…

    • Yves Says:

      Toch mag je fietsers niet helemaal vergelijken met bvb. auto’s, voor voetgangers doen we dat ook niet: “In Amsterdam bestudeert Marco te Brömmelstroet, alias de ‘Fietsprofessor’, het gedrag van fietsers. Hij vergelijkt ze met spreeuwen, wendbare beestjes die hun bewegingen razendsnel aanpassen aan elkaar. Automobilisten kun je in eenzelfde analogie vergelijken met starre ganzen die in formatie vliegen, steeds op dezelfde afstand van elkaar. Het leuke van die kennis is dat die ook toepasbaar is. Op het Mr. Visserplein is het kruispunt anders ingericht volgens de inzichten van Te Brömmelstroet. De opstelstrook voor het stoplicht is breder geworden, van de ‘helft’ voor de tegenliggers is ene stuk afgesnoept. Snelle fietsers stellen zich links op van langzame fietsers en als het verkeerslicht op groen gaat, halen die snelle fietsers de langzame tijdig in zodat er genoeg plaats komt voor de tegenliggers. Te Brömmelstroets verhaal corrigeert het idee dat fietsers als automobilisten behandeld moeten worden. Het grote verschil met ander verkeer is dat fietsen een en al sociale interactie is.”

      • yves Says:

        Yves, wil jij -om verwarring te vermijden- Yves* of zo worden?
        Als je hoofdletter Y ook al een verschil 🙂 .
        Vanuit Italië: ik gebruik liefst de as Achilles Musschestraat, maar beide assen hebben voor- en nadelen.
        De Musschestraat interpreteer ik als een as voor zij die niet in de uitlaatgassen willen fietsen en/of de tijdrovende verkeerslichten willen vermijden, en de onveilige kruispunten er dan maar bij nemen.
        Geen van beide assen zoude Kopenhagentoets doorstaan 🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: