Home

De brug (2)

6 juli 2017

Tijd om het nog eens te hebben over de brug waarover we al berichtten in De Brug: de brug over de Ringvaart die de Pantserschipstraat met de Wondelgemkaai verbindt. We meldden het toen: het was een van die bruggen van lang geleden, met een streepjeslijnenfietspad naast een goed van de rijweg afgescheiden potentieel fietspad waar je niet op kon of mocht fietsen.

Ondertussen is de Pantserschipstraat heraangelegd. Weg zijn de streepjeslijnen: van aan Meulestedebrug zijn er goed afgescheiden fietspaden. Daarover berichtten we ook al in Op weg naar de Haven.

Wat er met de brug zelf ging gebeuren was toen nog niet duidelijk. Het leek alsof die niet ging bijgewerkt worden, wat een serieuze flessenhals creëerde. Ondertussen zijn we echter al weer ruim een half jaar verder en kijk: de werken zijn nog niet klaar, maar het wordt wel duidelijk wat het gaat worden:

2jul17, 11u23, Wondelgemkaai

Het oude fietspad is afgeschaft: als fietser rijd je in het vervolg achter de betonnen afsluiting.

2jul17, 11u23, Wondelgemkaai

Zelfs de kilometerpaal heeft blijkbaar een nieuw plaatsje gevonden, op het oude fietspad.

2jul17, 11u25, Wondelgemkaai


Goed, dan kunnen we nu aan lijst beginnen opmaken van alle bruggen in Vlaanderen waar een dergelijke ingreep ook mogelijk is. Het moeten er nogal wat zijn.

11 Responses to “De brug (2)”


  1. Benieuwd hoe voetgangers zich in de nieuwe situatie zullen moeten voortbewegen … ik vermoed al leviterend of Star Trek gewijs ?

    • Frans Says:

      Haasje-over die kilometerpaal, want te voet over zo’n lange brug is saai.

    • Renaat Says:

      Natuurlijk is dat geen ideale oplossing, niet voor fietsers en ook niet voor voetgangers. Maar hoewel ik die brug zelf niet ken leert mijn ervaring dat zo’n bruggen in zo’n omgeving heel weinig door voetgangers worden gebruikt.

      De afweging tussen het behoud van een voor fietsers slechte situatie of het creëren van een betere situatie voor fietsers die voor de uitzonderlijke voetganger vervelend is, is niet makkelijk.

      Maar in dit geval lijkt me de keuze om het fietspad te verleggen toch verdedigbaar. Niet omdat ik comfort en veiligheid van voetgangers onbelangrijk vind, wel omdat de vooruitgang voor fietsers toch behoorlijk is en de kans op confrontaties tussen fietsers en voetgangers op die locatie heel erg klein lijkt.

      Op termijn dient er ook daar natuurlijk meer ruimte aan fietsers en voetgangers gegeven te worden.


  2. En waar is de vooruitgang?? Fietsers op het voetpad en voetgangers moeten maar overvliegen? Men had de betonnen rand moeten verplaatsen tot tegen de rijweg. Dàt was een goede oplossing geweest/

  3. jandefietser Says:

    Volgens het verkeersreglement dienen voetgangers, als er geen voetpad is, het fietspad te gebruiken. Op een brug zoals deze, waar sinds mensenheugenis geen voetganger gepasseerd is, is dat niet echt een probleem. Zoals al opgemerkt was: het is geen ideale oplossing, maar wel een hele verbetering. Om het nog beter te doen zou je de brug half moeten afbreken.

  4. Frans Says:

    Te vergelijken met de recente Ringvaartbrug in het verlengde van de Vaerwijkweg naar Gent-Sint-Pieters: geen voetpad maar een afgescheiden en breed fietspad waar zeldzame voetgangers absoluut niet storend zijn. Toch wat anders dan de Coupure waar er wel een voetpad ligt.

  5. Hubert Says:

    Dit is iets beter maar onvoldoende, waarom aan deze brug geen “uitbouw” zoals aan Ottergembrug ? (over ringvaart thv. Gelamco) Er zijn zo een tiental bruggen rond Gent waar men dit zou kunnen doen .

    • jandefietser Says:

      Zowel een uitbouw als het opschuiven van de betonnen rand vallen onder de hoofding ‘Om het nog beter te doen zou je de brug half moeten afbreken.’ Technisch haalbaar en goedkoper dan een hele nieuwe brug natuurlijk, maar toch een substantiële kost die niet verantwoord is als er, zoals hier, sprake van is dat de brug op termijn moet verhoogd worden. Op de Eversteinlaanbrug zou men ook zoiets kunnen doen, maar daar is men, als ik het goed voorheb, van plan om dan maar ineens een hele nieuwe fietsbrug te zetten.

      • yves Says:

        Klopt, dit is een verdedigbare de-kat-uit-de-boom-kijken-oplossing. 1. Het is momenteel onzeker of het Schelde-Seineproject er ooit volledig komt (zie: https://www.demorgen.be/plus/het-kanaal-dat-er-misschien-nooit-komt-b-1495238401233/), al kan ik me inbeelden dat -los daarvan- net deze ene Ringvaartbrug nog verhoogd zal worden, kwestie van de Ringvaart “rond” te maken. 2. Op deze brug zag ik in mijn leven inderdaad nog maar één keer een voetganger. 3. Dat telt voor zo goed als alle bruggen over de R4, Ringvaart, Schelde, E40, E17 en kanaal Gent-Brugge. De meeste van die bruggen zijn ooit aangelegd met voetpaden louter bovenop de brug, zelden of nooit op de hellingen. Kwisvraag: hebben AWV en W&Z cijfers van fiets- en voetgangersstromen? 🙂

  6. johan rommelaere Says:

    De ideale oplossing is voorlopig een brug te ver vrees ik.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: