Home

Merelbeke station

2 augustus 2017

Merelbeke station ligt op grondgebied Gent.
Of toch minstens het stationsgebouw.
Misschien ligt het perron wel in Merelbeke…
Die hoek van Gent, een drielandenpunt met Melle en Merelbeke, was tot voor een paar jaar het perfecte pleidooi voor fusies op basis van àndere normen dan die van 1977.
Toen fusioneerden het grootste deel van de steden en gemeentes op basis van de bestaande gemeentegrenzen.
Deze hoek van Gent zit nokvol spoor- water en autowegen:

Misschien waren hier andere, rationeler te beheren gemeentegrenzen te verzinnen.
Want was deze bestuurlijke versplintering niet één van de hoofdoorzaken van de verwaarlozing van deze uithoek van Gent, Melle en Merelbeke?
Maar kijk: na jaren van versplinterde fietspadingrepen en –ingreepjes -soms grappig, soms triest- gaat het aan die kant van Gent eindelijk-eindelijk de goede richting uit.
Zo gaat volgende week de Gentse entree van de Hundelgemsesteenweg op de schop.

27jul17, Hundelgemsesteenweg

27jul17, Hundelgemsesteenweg

27jul17, Hundelgemsesteenweg

We schreven erover in 2008.
De titel zegt alles: 150 meter.
Het was en is een schande van een missing link.
De Fietsersbond haalde het jarenlang aan als voorbeeld van hoe Gent het vooral niet moest doen.
Maar tegen eind dit jaar wordt fietsen voor Gentenaars en Merelbekenaars er een pak veiliger.
Daarna volgt hopelijk snel de heraanleg van de tramlijn van Botermarkt tot Moscou, want de Jozef Vervaenestraat is een even grote schande als de Hundelgemsesteenweg.
En de staat van het asfalt richting Botermarkt evolueert naar solidariteit met de Vervaenestraat:

27jul17, Hundelgemsesteenweg

Terug naar het begin, wat dat is goed nieuws.
Begin juli is de missing link vlàk voor het stationsgebouw van Merelbeke Station deskundig weggewerkt:

23jul17, Mellestraat

23jul17, Mellestraat

5 Responses to “Merelbeke station”


  1. Begint men eindelijk te beseffen dat paaltjes op/naast een fietspad zo veel als mogelijk vermeden moet worden, beginnen ze nu toch wel biggenruggen te leggen zeker. [eyeroll]

  2. Z Says:

    Men zou m.i. ook eens wat snelheidsremmers mogen zetten op Moskou-brug, een zeer beperkte kost als het pakweg met plastiek jerseys gedaan wordt.
    Stukje niemandsland waar ik mij als fietser vaak onveilig voel. Als ik dan zie dat er auto’s razen langs de schoolgaande jeugd, mja…

  3. Jan Says:

    Missing link een beetje verderop in de Mellestraat richting Gentbrugge blijft helaas. Het tweerichtingsfietspad gaat ergens over in 1 richting, maar het is niet echt duidelijk waar en er is ook geen oversteekplaats. Veel fietsers gebruiken het ganse fietspad als tweerichting, maar dat lijkt me verkeerd.

    https://goo.gl/maps/ix56KyqcNkQ2

    • Hubert Says:

      Daar heeft men wel wel een mooie kans laten liggen .Men kom het tweerichtingsfietspad doortrekken tot aan spoorovergang (voetgangersbrug) naar Peter Benoitlaan nodig was:
      1/NMBs 1,5m grond afstaan (was mogelijk geweest,maar ondertussen niet meer oa; dienstgebouw te dicht.
      2/Voetgangers brug naar Peter Benoitlaan ,jaren geleden vervangen ,maar kom een fiets-voetgangersbrug geweest zijn indien men dit wenste (niet dus)
      3/Van daar uitgebroken spoor onder Moskou brug door ,een fietspad maken tot Eindeke (denk dat dit nog mogelijk is )

  4. Mieke Says:

    Vandaag staat de missing link aan Merelbeke station teug vol kermisvertier. Waar je moet fietsen geen idee. Wie assertief is en het geklaag van de autobestuurders erbij durft te nemen rijdt op de weg.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: